Tak powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, prezentując 3 czerwca po południu nowego Linka wyprodukowanego na zamówienie niemieckiego przewoźnika Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). - Nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory. To jest dla nas bardzo ważny dzień. Homologacja wydana przez EBA, Federalny Urząd Kolejnictwa, otwiera drogę na kolejny rynek zagraniczny.Tym razem jeden z największych, bardzo wymagający, a dzięki temu także na następne. Chciałbym podkreślić, że nowy pociąg w 85 procentach to polska produkcja. Współpracujemy z 1800 firmami.
9 pociągów. Kontrakt wart 26 mln euro
DMU Link to drugi, po austriackim Integralu z 1998 roku, pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju. Dodajmy, że ma także polskie zezwolenie na jazdę, ponieważ przewoźnik przeznaczył go do obsługi pasażerskiego ruchu transgranicznego na linii Berlin Kostrzyń nad Odrą.
ZOBACZ: Pesa z niemiecką homologacją na DMU Linka [zdjęcia]
Jak już pisaliśmy, NEB zamówił w Pesie 9 Linków we wrześniu 2013 roku podczas targów Trako w Gdańsku. Na zamówienie składa się 7 pociągów dwuczłonowych i 2 trzyczłonowe. Większość jest już gotowa.
Obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która pracowała a przy realizacji tego, wartego ponad 26 mln euro, kontraktu.
- To nie była łatwa praca, ale udało się doprowadzić projekt do szczęśliwego finału - oceniła Aleksandra Speier__z Pesy, kierownik tego kontraktu.
W produkcji pojazdów uczestniczyło przez trzy lata 100 pracowników Pesy.
- Cieszymy się, że nowe Linki otrzymały homologację i że w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami - komentuje Detlef Bröcker, prezes NEB. - Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu, bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii.

Biznes
Pociągi z rodziny Link już służą przewoźnikom i pasażerom w wielu krajach - od Włoch po Rosję i Kazachstan, od Czech przez Ukrainę, Białoruś po Litwę.
DMU Link (dwuczłonowe) dla Niedebarniemer Eisenbahn dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki pozwalają uzyskać prędkość 140 kilometrów na godzinę. Pociągi są wyposażone w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych oraz posiadają odpowiedni system informacyjny w celu podróżowania bez barier.
Wkrótce Deutsche Bahn
Jako pierwsze pojazdy spalinowe na świecie spełniają wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych. Homologacja Linków dla NEB to dobry prognostyk przed dostawami dla Deutsche Bahn. Narodowy niemiecki przewoźnik wymaga większej liczby badań, niż NEB, ale Pesa jest już za ich półmetkiem.
Tomasz Zaboklicki podczas prezentacji Linka: