https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pesa otrzymała homologację na niemieckie tory. Od 1 lipca Linki będą wozić pasażerów na trasie Berlin-Kostrzyń nad Odrą [wideo i zdjęcia]

agad, Wideo: Agnieszka Domka-Rybka
Pesa
To pierwszy w historii polskiego przemysłu pociąg dopuszczony do ruchu w Niemczech.

Tak powiedział Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy, prezentując 3 czerwca po południu nowego Linka wyprodukowanego na zamówienie niemieckiego przewoźnika  Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). - Nasza firma jest jedną z pierwszych na świecie, która produkując poza Niemcami uzyskała dopuszczenie na tamtejsze tory.  To jest dla nas bardzo ważny dzień. Homologacja  wydana przez EBA, Federalny Urząd Kolejnictwa, otwiera drogę na kolejny rynek zagraniczny.Tym razem jeden z największych, bardzo wymagający, a dzięki temu także na następne.  Chciałbym podkreślić, że nowy pociąg w 85 procentach to polska produkcja. Współpracujemy z 1800 firmami. 

9 pociągów. Kontrakt wart 26 mln euro 

DMU Link to drugi, po austriackim Integralu z 1998 roku, pociąg spalinowy wyprodukowany poza Niemcami, który otrzymał homologację umożliwiającą eksploatację w tym kraju. Dodajmy, że ma także polskie zezwolenie na jazdę, ponieważ przewoźnik przeznaczył go do obsługi pasażerskiego ruchu transgranicznego na linii Berlin Kostrzyń nad Odrą. 

ZOBACZ: Pesa z niemiecką homologacją na DMU Linka [zdjęcia]

Jak już pisaliśmy, NEB zamówił w Pesie 9 Linków we wrześniu 2013 roku podczas targów Trako w Gdańsku. Na zamówienie składa się 7 pociągów dwuczłonowych i 2 trzyczłonowe. Większość jest już gotowa. 
Obie firmy powołały wspólną - ponad 20-osobową - grupę projektową, która pracowała a przy realizacji tego, wartego ponad 26 mln euro, kontraktu. 

- To nie była łatwa praca, ale udało się doprowadzić projekt do szczęśliwego finału - oceniła Aleksandra Speier__z Pesy, kierownik tego kontraktu. 

W produkcji pojazdów uczestniczyło przez trzy lata 100 pracowników Pesy. 

- Cieszymy się, że nowe Linki otrzymały homologację i że w przyszłości będziemy mogli zaoferować obsługę bezpośrednich połączeń kolejowych pomiędzy Polską i Niemcami nowoczesnymi pojazdami - komentuje Detlef Bröcker, prezes NEB. - Będzie to nowa jakość w ruchu transgranicznym. Jednocześnie jesteśmy dumni, że dzięki temu, bardzo wyrazistemu pod względem designu pociągowi, będziemy mogli wzbogacić wizerunek kolejowego ruchu regionalnego w Berlinie i Brandenburgii. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Pociągi z rodziny Link już służą przewoźnikom i pasażerom w wielu krajach - od Włoch po Rosję i Kazachstan, od Czech przez Ukrainę, Białoruś po Litwę. 

DMU Link (dwuczłonowe) dla Niedebarniemer Eisenbahn dysponują 140 miejscami siedzącymi, miejscami dla 2 wózków inwalidzkich i 12 miejscami do przewozu rowerów. Dwa ekologiczne silniki pozwalają uzyskać prędkość 140 kilometrów na godzinę. Pociągi są wyposażone w monitoring kamer video, klimatyzację, dostosowane do wymagań osób niepełnosprawnych oraz posiadają odpowiedni system informacyjny w celu podróżowania bez barier. 

Wkrótce Deutsche Bahn 

Jako pierwsze pojazdy spalinowe na świecie spełniają wymagania czterech scenariuszy zderzeniowych. Homologacja Linków dla NEB to dobry prognostyk przed dostawami dla Deutsche Bahn. Narodowy niemiecki przewoźnik wymaga większej liczby badań, niż NEB, ale Pesa jest już za ich półmetkiem. 

Tomasz Zaboklicki podczas prezentacji Linka:

 

 

 

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan2
Faktycznie, to jest "piękna wizytówka" Bydgoskiej Metropolii Rolnej.

Spaprana robota, trzy lata poprawek i napraw, walka o homologację i w końcu sukxces.

Zgoda na JEDNĄ trasę kolejową.

Niemcy zapamiętają.

Będą przyjeżdżać do BMR by zobaczyć co to za  prymityw tak schrzanił robotę.
m
mówić prawdę !
Nie ma to, jak robić interesy z Rosjanami! Wartości rubla wobec euro spadła i rosyjski pośrednik nie zapłacił bydgoskiej Pesie 250 mln zł za 60 wykonanych dla Moskwy tramwajów. Pesa w ramach kontraktu miała współpracować z rosyjską fabryką wozów opancerzonych, a to chyba w świetle nowych sankcji było nielegalne. Czyżby znowu chodziło o to, że firma zdążyła podpisać umowę „rzutem na taśmę”, gdy wiadomo już było, że na Rosję nałożone zostaną sankcje? OIDP, to umowę podpisano podczas międzynarodowych targów w Rosji rok temu.

Uralski Zakład Wagonów, przedsiębiorstwo zbrojeniowe z siedzibą w mieście Niżnyj Tagił, specjalizuje się w produkcji czołgów oraz różnego rodzaju opancerzonych wozów bojowych i technicznych na bazie czołgów.Upadłość przedsiębiorstwa będzie złą wiadomością dla bydgoskiej Fabryki Pesa Bydgoszcz SA, która podpisała z rosyjskim  koncern na Targach Przemysłowych InnoProm 2014 w Jekaterynburgu list intencyjny w sprawie powołania wspólnego przedsiebiorstwa.

Kliczko spotkał się także z Ukraińcami pracującymi w zakładach PESA. „Powinniśmy zrobić wszystko, aby europejska rodzina dawała każdemu możliwość aby żył i pracował według europejskich standardów tam, gdzie jest mu najbardziej wygodnie” – podsumował spotkanie mer Kijowa.

Już na wiosnę z Wilna do Kłajpedy Litwini będą jeździć nowymi polskimi pociągami. W poniedziałek przyjechała na Litwę pierwsza bydgoska „PESA 730ML”. Spółka Akcyjna „Lietuvos geležinkeliai” planuje, że do jesieni przyjedzie kolejnych sześć.Pan Stasys Dailydka to były komuch.Jako vice-min.kolei w latach 1987-1992 był członkiem komunistycznej partii litvusolandi podobnie jak obecna p.prezydentowa ksywa „Czerwona Dalia”To ten pan – „strategiczny przyjaciel Polski” kazal rozebrać tory kolejowe z Rafinerii Mozejki kupionej przez Polakow do granicy z Lotva aby te nie mogly korzystać z tańszej alternatywnej drogi transportu.Malo tego – oblozyl OLREN Mozejki „przyjacielska taryfa” która jest najdrozsza w litvusolandi.Taniej maja Bialorusini a nawet ich „wrogowie” Rosjanie.A takich „Stasysuv” w litvusolandi sa tysiące i maja poparcie w rzadzie i Czerwonej Dali.Szukanie u nich sojuszy to pomysl chorej wyobraźni pozbawionej historycznego myslenia oraz braku realnego myslenia.
M
Miedzyniak
Brawo! Jesteście istną wizytówką i marką miasta i całego regionu. Bydgoskie pociągi wożące ludzi do Berlina, piękna sprawa.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Jajko na miękko. Przy tych chorobach lepiej unikać jajka w tej formie

Jajko na miękko. Przy tych chorobach lepiej unikać jajka w tej formie

Emerytury czerwcowe brutto i netto - mamy wyliczenia. Takie pieniądze dla seniorów

Emerytury czerwcowe brutto i netto - mamy wyliczenia. Takie pieniądze dla seniorów

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska