Decyzja o posiadaniu psa
Bardzo ważną sprawą jest właściwy wybór szczeniaka. Przyszły właściciel powinien zacząć od zapoznania się z cechami rasy, która go interesuje. Przydatna jest również znajomość pierwotnego przeznaczenia danej rasy (np. psy myśliwskie, pasterskie, obronne).
Okazuje się jednak, że decyzję o nabyciu psa nie zawsze podejmujemy świadomie. Zdarza się, że robimy to pod wpływem emocji i uroku szczeniaka. Aż 3/4 właścicieli nie zapłaciło za swoje psy, dostali je od znajomych (65 proc.), znaleźli na ulicy (9 proc.) lub wzięli ze schroniska dla zwierząt (4 proc.).
Dlaczego mamy psa
Najczęściej wymienianym powodem posiadania psa jest miłość do zwierzęcia (85 proc.). Wielu właścicieli ceni sobie towarzystwo psa, który dobrze wpływa na ich samopoczucie (80 proc.), a także postrzega posiadanie i opiekowanie się nim jako przyjemność (78 proc.).
Polacy decydując się na psa najczęściej biorą pod uwagę charakter miejsca zamieszkania (32 proc.). Ten czynnik był wymieniany najczęściej na wsi, gdzie pies jest traktowany jako stróż gospodarstwa i obrońca domowników.
Na decyzję o nabyciu psa ma również wpływ konkretna rasa (24 proc.) lub sentyment do psa jakiego mieliśmy wcześniej (22 proc.).
Niestety zbyt rzadko bierzemy pod uwagę tak ważne czynniki jak:
- styl życia (21 proc.)
- wielkość mieszkania (17 proc.)
- ilość wolnego czasu (10 proc.).
Jak się opiekujemy
53 proc. właścicieli psów odwiedza weterynarza tylko raz w roku, a 21 proc. robi to tylko wtedy, gdy jest to naprawdę konieczne.
Najczęstszym powodem tych wizyt są obowiązkowe szczepienia ochronne (79 proc.). Badania kontrolne nie są zbyt popularne wśród właścicieli psów, stanowią zaledwie co piątą wizytę u weterynarza. Z kolei aż 92 proc. właścicieli psów zgadza się ze stwierdzeniem, że wizyta u weterynarza przynajmniej raz w roku jest wskazana.
Czym je karmimy
Aż 32 proc. właścicieli karmi swoje psy tym, co sami spożywają. Popularnymi składnikami psiej diety, według respondentów, są: pieczywo, mleko i ziemniaki. Widać zdecydowany podział na miasto i wieś. W miastach najczęściej podawane jest mięso oraz sucha karma. Na wsi zdecydowana większość karmi psy kośćmi i kaszami.
Polacy zbyt często dokarmiają psy: 82 proc. właścicieli karmi je więcej niż raz dziennie, podczas gdy właściwie racjonowana dieta psa powinna się składać z jednego, dużego posiłku w ciągu dnia.
One lubią spacery
Aż 47 proc. właścicieli nie wychodzi z czworonogami na spacer. Najczęściej wypuszczają psa na podwórze lub do ogrodu. Aż 18 proc. właścicieli trzyma swoje psy na stałe uwiązane na łańcuchu, w którego zasięgu zwierzę może się poruszać.
Większość psów wyprowadzana jest od 2 do 4 razy dziennie (73 proc.), a typowy spacer trwa od 10 do 45 minut. Psy wiejskie spacerują rzadziej, ale za to dłużej.
Pies w rodzinie
W miastach właściciele częściej określają swój stosunek do psów jako członka rodziny (30 proc.) lub dziecka (7 proc.).
Ciekawie rysuje się tu również podział ze względu na płeć. Kobiety częściej opisują swój stosunek do psa używając emocjonalnych porównań - moje maleństwo, dziecko, członek rodziny. Mężczyźni są nieco bardziej chłodni i określają psa jako przyjaciela lub towarzysza.
Warto zwrócić również uwagę, że młodsi właściciele (między 15 a 30 rokiem życia) oraz w średnim wieku (41 do 50 lat) zdecydowanie częściej nazywają psa przyjacielem. Dla trzydziestolatków zaś pies jest częściej członkiem rodziny. Stosunek do psa wynika z naszych potrzeb. W dużych aglomeracyjnych szukamy przyjaźni natomiast na wsi, potrzebujemy stróża. Wakacje z czworonogiem
64 proc. Polaków nigdy nie podróżowało z psami. Właściciele, którzy decydują się na podróżowanie z psem najczęściej wybierają samochód jako środek lokomocji. Zdecydowanie mniej respondentów wybrało autobus (8 proc.) lub kolej (9 proc.).
Badania wykazują ponadto, że Polacy mimo, iż są wielbicielami psów, najczęściej nie potrafią się nimi prawidłowo zaopiekować. Nie wynika to ze złej woli, ale ze zwykłej niewiedzy i braku edukacji na temat odpowiedzialnej opieki nad zwierzętami.