W Polsce alkohol mogą kupić tylko osoby pełnoletnie. Zgodnie z artykułem 15. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, „ przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy”. Ta sama ustawa – w artykule 46 - nie zabrania sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom poniżej 18. roku życia, gdyż zakaz dotyczy jedynie napojów alkoholowych, w których zawartość alkoholu jest większa niż 0,5 proc. (a większość piw bezalkoholowych dostępnych na rynku ma 0 proc. alkoholu).
Polecamy
Jednak, jak informuje Business Insider, w sklepach Lidl piwo bezalkoholowe sprzedawane jest wyłącznie pełnoletnim klientom. Gdy sprzedawca nie ma pewności, czy mają ukończone 18 lat, może poprosić o okazanie dowodu osobistego. Natomiast przy zakupie piwa bezalkoholowego w kasach samoobsługowych, urządzenie zasygnalizuje konieczność podejścia pracownika sklepu w celu sprawdzenia wieku kupującego.
Dlaczego Lidl weryfikuje wiek osób kupujących piwo bezalkoholowe?
Jak czytamy na stronie internetowej Business Insider, Lidl powołuje się na stanowisko Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), z którego wynika m.in., że sprzedaż piwa bezalkoholowego dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze, a spożywanie przez nich tego typu napojów wyrabia nawyki konsumpcji piwa w dorosłym życiu.
Z uwagi na realizowaną przez Lidl Polska politykę społecznej odpowiedzialności biznesu - stosujemy się do rekomendacji PARPA – tłumaczy Lidl dla Business Insider.
Regulacje Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mogą chronić dzieci i młodzież przed wyrobieniem sobie złych nawyków, jednak zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, nie są one obowiązującym prawem, a jedynie postulatem. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, sprawdzanie wieku kupującego odnosi się do napojów zawierających alkohol.
- Oznacza to, że odmawiając sprzedaży piwa bez procentów, sklep może popełnić wykroczenie – czytamy na stronie Business Insider.
W pewnym stopniu do rekomendacji RARPA związanych ze sprzedażą piwa bezalkoholowego nieletnim, stosuje się także sieć sklepów Aldi. Jak wynika z informacji przekazanej Business Insider przez Agatę Biernacką, rzecznika prasowego sieci Aldi Polska, „sprzedawcy mogą odmówić sprzedaży, jeżeli nabywcą ewidentnie jest dziecko” .
