Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Piwo bezalkoholowe w Lidlu można kupić tylko z dowodem osobistym!

Joanna Maciejewska
Joanna Maciejewska
Sławomir Kowalski
Osoby, które chcą kupić piwo bezalkoholowe w sklepach sieci Lidl, mogą zostać poproszone przez sprzedawców o okazanie dowodu osobistego, gdyby mieli oni wątpliwości co do wieku klientów. Jak kwestię sprzedaży piwa bezalkoholowego tylko osobom pełnoletnim tłumaczy sieć sklepów Lidl?

W Polsce alkohol mogą kupić tylko osoby pełnoletnie. Zgodnie z artykułem 15. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, „ przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy”. Ta sama ustawa – w artykule 46 - nie zabrania sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom poniżej 18. roku życia, gdyż zakaz dotyczy jedynie napojów alkoholowych, w których zawartość alkoholu jest większa niż 0,5 proc. (a większość piw bezalkoholowych dostępnych na rynku ma 0 proc. alkoholu).

Polecamy

Jednak, jak informuje Business Insider, w sklepach Lidl piwo bezalkoholowe sprzedawane jest wyłącznie pełnoletnim klientom. Gdy sprzedawca nie ma pewności, czy mają ukończone 18 lat, może poprosić o okazanie dowodu osobistego. Natomiast przy zakupie piwa bezalkoholowego w kasach samoobsługowych, urządzenie zasygnalizuje konieczność podejścia pracownika sklepu w celu sprawdzenia wieku kupującego.

Dlaczego Lidl weryfikuje wiek osób kupujących piwo bezalkoholowe?

Jak czytamy na stronie internetowej Business Insider, Lidl powołuje się na stanowisko Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), z którego wynika m.in., że sprzedaż piwa bezalkoholowego dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze, a spożywanie przez nich tego typu napojów wyrabia nawyki konsumpcji piwa w dorosłym życiu.

Z uwagi na realizowaną przez Lidl Polska politykę społecznej odpowiedzialności biznesu - stosujemy się do rekomendacji PARPA – tłumaczy Lidl dla Business Insider.

Regulacje Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mogą chronić dzieci i młodzież przed wyrobieniem sobie złych nawyków, jednak zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta, nie są one obowiązującym prawem, a jedynie postulatem. Zgodnie ze stanowiskiem UOKiK, sprawdzanie wieku kupującego odnosi się do napojów zawierających alkohol.
- Oznacza to, że odmawiając sprzedaży piwa bez procentów, sklep może popełnić wykroczenie – czytamy na stronie Business Insider.

W pewnym stopniu do rekomendacji RARPA związanych ze sprzedażą piwa bezalkoholowego nieletnim, stosuje się także sieć sklepów Aldi. Jak wynika z informacji przekazanej Business Insider przez Agatę Biernacką, rzecznika prasowego sieci Aldi Polska, „sprzedawcy mogą odmówić sprzedaży, jeżeli nabywcą ewidentnie jest dziecko” .

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: „Wojna cenowa” sklepów. Ile sklepy na tym zarabiają?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska