Obecnie podróż pociągiem z Grudziądza do Malborka nie należy do najszybszych. Z powodu kiepskiego stanu szyn i podkładów, pociągi na niektórych odcinkach trasy jeżdżą wolno, co sprawia, że do Malborka docierają w ciągu ok. 90 minut.
- Torowisko w najgorszym stanie jest na odcinku Gardeja-Grudziądz - mówi Wiesław Żurawski, pasjonat kolei i były radny sejmiku naszego województwa.
Ogromna inwestycja
Przebudowy wymaga także fragment Gardeja-Malbork, który przebiega przez województwo pomorskie. Już wiadomo, że ten odcinek torowiska (56 km) zostanie odnowiony w ramach wspólnego przedsięwzięcia urzędu marszałkowskiego woj. pomorskiego i spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Przedstawiciele obu stron właśnie podpisali porozumienie w tej sprawie. Inwestycja jest wyceniana na ok. 270 milionów złotych. Z czego ok. 180 mln zł wyniesie wkład Unii Europejskiej.
W Grudziądzu szykuje się remont mostu im. Bronisława Malinowskiego
Projekt jest bardzo kosztowny, ponieważ nie ograniczy się tylko do wymiany torowiska. W jego ramach wyremontowanych zostanie także ok. 120 obiektów inżynieryjnych: mostów, wiaduktów i przepustów. „Przebudowane zostaną także perony na trasie. Rewitalizacja szlaku obejmie również 36 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają dodatkową sygnalizację i urządzenia rogatkowe” - informują pracownicy urzędu marszałkowskiego woj. pomorskiego.
Plan zakłada, że kolejowa inwestycja etapami zostanie zrealizowana w ciągu kilku najbliższych lat. - Po jej zakończeniu samorząd województwa pomorskiego planuje zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów - podkreśla Małgorzata Pisarewicz, rzeczniczka urzędu marszałkowskiego.
Wykoleił się pociąg towarowy z drewnem pomiędzy stacją Rogóźno - Grudziądz Owczarki [zdjęcia, wideo]
W grę wchodzi także wydłużenie relacji Toruń-Malbork do Trójmiasta. - Wraz z wprowadzeniem nowej oferty taryfowej, atrakcyjnej dla pasażerów - dodaje Pisarewicz.
Plan na całą linię
Trwają również przygotowania do modernizacji tych odcinków trasy Toruń-Malbork, które przebiegają przez nasze województwo. Chodzi o fragmenty: Grudziądz-Gardeja oraz Toruń-Chełmża. Te remonty również będą współfinansowane z Unii Europejskiej.
Na razie został przebudowany odcinek Grudziądz-Chełmża. Prace zakończyły się w 2014 roku.