https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pod Bydgoszczą powstaną dwa turboronda

(bog)
Infografika: Monika Wieczorkowska
Drogowcy szykują się do dobudowy dwóch rond turbinowych. Jedno powstanie przed, a drugie w Białych Błotach.

Choć idea rond turbinowych cieszy się już sporą popularnością na Zachodzie, to na polski grunt jest dopiero wprowadzana. Przypomnijmy, że organizacja ruchu zaprojektowana jest na nim w taki sposób, że kierunki jazdy aut z pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Pojazdy są w naturalny sposób kierowane na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje natomiast tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym jego punkcie lub przy zjeździe nie ma już punktów kolizyjnych z innymi pojazdami.

Przeczytaj też: Kraków już ma turborondo, Bydgoszcz na razie nie.

Do budowy dwóch takich rond przymierza się bydgoski oddział Zarządu Dróg Wojewódzkich. Oba mają powstać na przedłużeniu Szubińskiej, gdzie natężenie ruchu sięga 16,5 tysiąca pojazdów na dobę. - Dlatego uznaliśmy, że jedno z pierwszych rond turbinowych w regionie powstanie właśnie na tej trasie, tuż za granicą Bydgoszczy, a dokładnie na skrzyżowaniu dróg do Trzcińca i na osiedle Miedzyń - wyjaśnia Ryszard Gilewski, naczelnik Wydziału Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej ZDW w Bydgoszczy.

Dodaje też, że na głównym kierunku Bydgoszcz-Szubin znajdą się po dwa pasy ruchu, dzięki czemu przejazd przez rondo ma się odbywać płynnie. Dodatkowo, już poza rondem, zaprojektowano dodatkowy pas prowadzący z Bydgoszczy w kierunku Miedzynia.

- Obecnie, w ramach tak zwanej specustawy, będziemy ubiegać się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - mówi zastępca dyrektora ZDW, Sebastian Borowiak. Zaraz jednak zastrzega, że choć budowa ruszy prawdopodobnie już w przyszłym roku, to tylko w przypadku korzystnego rozkładu środków w budżecie drogowców.

Równolegle ZDW przymierza się do budowy podobnego ronda (na infografice obok) nieco dalej, już w samych Białych Błotach. Ma ono powstać przed wjazdem na dwupoziomowy węzeł drogowy, a dokładnie na skrzyżowaniu Szubińskiej z Czerską i Kapliczną. O tę inwestycję apelują mieszkańcy Białych Błot, którzy po wybudowaniu węzła mają problem z bezpiecznym włączeniem się do ruchu w Szubińską.

Pierwszym pomysłem była budowa tradycyjnego ronda. Po tzw. audycie bezpieczeństwa drogowcy z GDDKiA uznali jednak, że mogłoby ono tamować ruch.

- Dlatego prawdopodobnie postawimy w tym miejscu na rondo turbinowe - dodaje Sebastian Borowik. Kiedy? I w tym przypadku nie można podać dokładnej daty. - Za to tereny pod inwestycję już wykupiliśmy - dodaje.
Udostępnij

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
DeGie
takich jak przy grudziądzkim Realu i Carrefour to w Polsce setki rond.

Ale nie są to turboronda, tylko zwykłe ronda. Gdzie na rondach w grudziądzu są seperatory ? Gdzie inne elementy charakterystyczne dla turboronda ?
j
janekx
W Grudziądzu są takie ronda? Gdzie ?

Przy Realu i przy Carrefour. Może nie wyglądają identycznie, jak to na zdjęciu, ale mają na tej właśnie zasadzie namalowane pasy. No i jedna różnica: nie ma na nich linii ciągłych, więc zawrócić można
D
DeGie
w Grudziądzu są takie ronda i nikt z tego sensacji nie robi, atak swoją drogą to połowa społeczeństwa nie wie jak się na takich rondach jeździ, bo szkoły jazdy tego nie uczą

W Grudziądzu są takie ronda? Gdzie ?
j
janekx
swoją drogą to połowa społeczeństwa nie wie jak się na takich rondach jeździ, bo szkoły jazdy tego nie uczą
Dokładnie. Szczególnie problemy są na rondzie przy Carrefour. Już chyba dwa razy przytrafiło mi się hamować, bo jakiś palant jechał sobie jak chciał nie patrząc na linie na rondzie.
C
Czytelnik
A co z korkami w Brzozie. Droga na przyłęki i zielonke?? nie mozna tam tez takiego turboronda zrobić??
K
Karol
Cieszę się tylko do tego powinni zmienić nawierzchnię drogi do końca Szubińskiej, bo zostawili kawałek drogi przy poprzednim remoncie Szubińskiej a czemu to już nie rozumiem. Cieszę się, że ktoś pomyślał o drodze na Miedzyń bo odciąży to ul. Nakielską.
I
Irmina
Nie wiem po co dalsze przeróbki w Białych Błotach jak tam było już sporo zrobione, a by mogli coś zrobić z tym codziennym korkiem koło tesco rondo i w ogóle wewnątrz miasta coś zmienić, rondo bernardyńskie to też masakra

Jesli nie wiesz po co, to się nie wypowiadaj.W godzinach porannego szczytu bardzo trudno jest właczyc się do ruchu samochodom wyjezdzajacych z Białych Błot na głowną drogę.
l
l0co
Nie wiem po co dalsze przeróbki w Białych Błotach jak tam było już sporo zrobione, a by mogli coś zrobić z tym codziennym korkiem koło tesco rondo i w ogóle wewnątrz miasta coś zmienić, rondo bernardyńskie to też masakra
h
hiob
Dwa takie ronda są w Grudziądzu (no ale Pomorze Nadwiślańskie powinno być regionem nie związanym z Bydgoszczą), problemem chyba nie jest ich wybudowanie tylko nauczenie jak się na nich poruszać. Edukację należy zacząć w drogówce, bo niejednemu wstawią mandat zupełnie niesłusznie.
b
bunio T.
w Grudziądzu są takie ronda i nikt z tego sensacji nie robi, atak swoją drogą to połowa społeczeństwa nie wie jak się na takich rondach jeździ, bo szkoły jazdy tego nie uczą
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska