Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polacy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania, aby zaoszczędzić na zakupach. Sklepy to wykorzystują! „Mamy zdecydowanego lidera"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci. Najpopularniejszym pozostaje Moja Biedronka.
Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci. Najpopularniejszym pozostaje Moja Biedronka. Krystian Dobuszyński/ Polska Press
Okazuje się, że 2 na 3 dorosłych Polaków bierze udział w co najmniej jednym programie lojalnościowym. Wśród tego typu programów mamy zdecydowanego lidera, jednak jak podkreślają autorzy raportu, na rynku pojawił się nowy silny gracz. – Firmy rywalizują już nie tylko na poziomie oferty produktowej, ale także programu lojalnościowego – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia. Jednocześnie dodaje, że korzystanie z tych rozwiązań stało się jedną z dróg szukania oszczędności.

Spis treści

Polacy chętnie korzystają z programów lojalnościowych. Wskazują konkretny powód

Z roku na rok jest coraz bardziej oczywiste, że programy lojalnościowe sieci handlowych przestały być traktowane jako atrakcyjny bonus, a stały się niezbędnym standardem. Klienci oczekują od nich atrakcyjnych, indywidualnie dopasowanych i łatwych do osiągnięcia korzyści. Z drugiej strony, konieczność nadmiernego zaangażowania i dodatkowe treści, niezwiązane bezpośrednio z benefitami, uznają za zniechęcające – wynika z raportu Monitor Programów Lojalnościowych 2023, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.

W 2023 roku odsetek uczestników programów lojalnościowych w Polsce ustabilizował się na poziomie 64 proc. – czyli o 2 p.p. wyższym niż w 2022 roku i o 1 p.p. niższym niż w roku 2021. Udział w co najmniej jednym programie zadeklarowało 67 proc. kobiet i 60 proc. mężczyzn.

Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy nieznacznie wzrosła liczba programów, w których uczestniczą konsumenci – z 2,9 do 3,3; rośnie też liczba osób korzystających z 4 programów i więcej. Najpopularniejszym – z udziałem w rynku na poziomie 41 proc. – pozostaje Moja Biedronka. Na podium – tak jak w ubiegłym roku – są jeszcze Vitay (Orlen) i Lidl Plus (po 18 proc.). Na wysokim 4. miejscu zadebiutował Kaufland Card (9 proc.), a top 5 zamyka Klub Rossmann (także 9 proc.).

– 2023 to rok wysokiej inflacji. Chociaż programy lojalnościowe funkcjonują od dawna, obecnie korzystanie z nich stało się jedną z dróg szukania oszczędności – mówi Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia. – Zniżki przy codziennych zakupach, gromadzenie punktów wymienianych na kupony rabatowe lub nagrody rzeczowe czy okresowe promocje, dostępne tylko dla uczestników, dają konsumentom poczucie racjonalnego gospodarowania funduszami – dodaje.

Programy lojalnościowe w aplikacji. Te wybierane są najczęściej

Do 90 proc. wzrósł odsetek uczestników programów lojalnościowych posiadających ich aplikacje mobilne. Korzysta z nich – najczęściej w trakcie robienia zakupów – 92 proc. użytkowników programu Żappka, 87 proc. Lidl Plus i 79 proc. Klubu Rossmann, ale tylko połowa uczestników programu Moja Biedronka. Jednocześnie aplikacja ta ma największą bezwzględną liczbę użytkowników, a uczestnicy programu należą do najbardziej aktywnych.

Bardzo aktywni użytkownicy, na bieżąco sprawdzający oferty sieci i liczbę zgromadzonych punktów, stanowią około 1/3 wszystkich osób korzystających z programów lojalnościowych – najczęściej tych oferowanych przez sklepy spożywcze i stacje paliw. Podobny odsetek użytkowników praktycznie nie korzysta z programu, a mniej więcej połowa sprawdza swój status i wykorzystuje zniżki lub nagrody raz na jakiś czas lub wtedy, kiedy przypomni im o tym sprzedawca.

Program lojalnościowy generuje obopólne korzyści – tłumaczy Czarnecki. – Klient zyskuje dostęp do unikatowej oferty: zniżek, promocji czy nagród rzeczowych, a firma zyskuje lojalnego klienta. Dlatego dziś możemy mówić o nowym wymiarze konkurencji – firmy rywalizują już nie tylko na poziomie oferty produktowej, ale także programu lojalnościowego. Stale szukają rozwiązań i pomysłów na usprawnienie systemu zniżek i promocji dla lojalnych konsumentów, bardziej intuicyjne i przyjazne aplikacje czy efektywniejsze sposoby zaangażowania ich użytkowników – podsumowuje.

Gdzie na urlop w 2024 roku udadzą się Polacy? Jak zaoszczędzić na wyjeździe?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Polacy coraz chętniej korzystają z tego rozwiązania, aby zaoszczędzić na zakupach. Sklepy to wykorzystują! „Mamy zdecydowanego lidera" - Strefa Biznesu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska