Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poradnik 4. Kablówka, satelita i internet

Małgorzata Wąsacz [email protected]
Infografika Monika Wieczorkowska
Zamiast papierowego rachunku elektroniczna faktura za internet, kablówkę czy satelitę? Niestety, nie wszyscy operatorzy oferują taką usługę. Jednak jeśli jest taka możliwość warto z niej skorzystać. To nic nie kosztuje!
Poradnik 4. Kablówka, satelita i internet
Infografika Monika Wieczorkowska

(fot. Infografika Monika Wieczorkowska)

Dziś w naszym poradniku bierzemy pod lupę rachunki, które wystawiają następujący operatorzy: Cyfra+, Cyfrowy Polsat, UPC Polska, Multimedia Polska, Telekomunikacja Polska, Orange, Tele2, Netia, Plus oraz Era.

Cyfra+
Faktury VAT należy ustawowo przechowywać przez 5 lat. W przypadku zwykłych przekazów do zapłaty, okres ten zależy od woli i poczucia bezpieczeństwa płatnika. Jeżeli pieniądze nie wpłyną na konto operatora, a klient ma dowód wpłaty, to Cyfra+ honoruje go i oczekuje 7 dni na wpłatę nie wyłączając klientowi sygnału. Jeżeli jednak po 7 dniach wpłata nie wpłynie na konto, operator zaprzestaje wykonywania usługi, a klient musi reklamować wpłatę w instytucji, w której jej dokonywał (bank, poczta).

W Cyfrze+ usługa e-faktury nie jest jeszcze dostępna. Firma wysyła jedynie rachunki w formie tradycyjnej, czyli papierowej.

Operator nie pobiera żadnych odsetek za nieterminową wpłatę. Jeśli po 2 tygodniach od terminu wpłaty pieniądze nadal nie wpłynęły na konto Cyfry+, klient otrzymuje płatny monit z wezwaniem do zapłaty. Jeżeli po kolejnych 2 tygodniach nie będzie żadnej reakcji, wtedy operator wyłącza abonentowi sygnał. Jeżeli w ciągu miesiąca nie ureguluje długu, to firma rozwiązuje z nim umowę, o czym pisemnie go informuje. Cyfra+ prosi też o uregulowanie należności i rozliczenie się ze sprzętu w ciągu 30 dni. Gdy abonent tego nie robi, dostaje po miesiącu kolejne wezwanie do zapłaty. Jeżeli konsekwentnie nie reguluje należności, jego dane operator przekazuje do zewnętrznej firmy windykacyjnej.

Cyfrowy Polsat
Klienci tego operatora nie otrzymują regularnie faktur za usługi telewizyjne. Rachunki są wystawiane na prośbę klienta złożoną telefonicznie, pisemnie drogą pocztową lub e-mailem. Regularnie natomiast trafiają do klienta druki wpłat, z których może skorzystać przy opłacaniu abonamentu. Takie druki można także zamówić telefonując do Działu Obsługi Klienta, korzystając z automatycznego głosowego systemu obsługi klienta, wysyłając pismo albo wydrukować je w Internetowym Centrum Obsługi Klienta.

Cyfrowy Polsat pracuje w systemie płatności "z góry", czyli klient najpierw płaci abonament, a później ogląda telewizję. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich abonentów chwilę przed upływem terminu płatności i po jego upływie operator wysyła do klientów informację przypominającą o konieczności dokonania płatności. Kieruje do nich trzy rodzaje komunikatów - SMS, automatyczny komunikat pozostawiony na telefonie, komunikat wysyłany na dekoder. Po 14 dniach od upływu terminu płatności, zgodnie z zapisami regulaminu, firma wyłącza sygnał telewizyjny.

Po miesiącu wysyłane jest pismo informujące o zaległościach. Operator przez cały czas próbuje się telefonicznie skontaktować z klientem. W przypadku braku odpowiedzi na pierwsze pismo i brak kontaktu telefonicznego, po upływie kolejnych kilkunastu dni wysyłane jest drugie pismo, a w następnej kolejności sprawa oddawana jest do windykacji zewnętrznej. Jeżeli żadne działania nie przyniosą oczekiwanego efektu, Cyfrowy Polsat rozwiązuje umowę z klientem.

Multimedia Polska
Faktury, które wystawia ten operator, należy przechowywać przez 5 lat. Jest to szczególnie ważne, jeśli klient korzysta z ulgi podatkowej z tytułu korzystania z internetu.

Na razie abonenci Multimedia Polska nie otrzymują elektronicznych faktur.
Procedura windykacyjna u operatora wygląda następująco: ok. 14 dni po terminie płatności faktury, o ile operator nie odnotuje wpłaty od klienta, przypomina mu o tym obowiązku.

Ok. 35 dni po terminie płatności faktury, o ile nie ma wpłaty, rozpoczęty zostaje proces którego wynikiem może być zawieszenie świadczenia usług - w takim przypadku abonent otrzymuje ponowne pismo z informacją o grożącym rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia.

Jeżeli należność nie zostanie uregulowana w terminie wskazanym w wezwaniu do zapłaty, może nastąpić jednostronne rozwiązanie umowy przez Multimedia Polska bez zachowania okresu wypowiedzenia oraz wysłanie ponownego wezwania do zapłaty. W przypadku nieuregulowania należności w wyznaczonym terminie, rozpoczęty zostaje proces windykacji sądowej.

UPC Polska
Abonenci tego operatora powinni przechowywać oryginały i kopie faktur, faktur korygujących i not korygujących, a także duplikaty tych dokumentów przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym je wystawiono. Natomiast dowody wpłat za świadczone usługi należy przechowywać przez 3 lata. UPC ma wgląd do faktur i rachunków, więc nie ma potrzeby przesyłania firmie kopii w przypadku spornych sytuacji. Natomiast reklamacje wpłat rozpatrywane są na podstawie przysłanego przez klienta pisma oraz kopii dowodu wpłaty.

Klienci UPC Polska mogą otrzymywać elektroniczną fakturę lub elektroniczny rachunek. Faktura elektroniczna to dokument w formie elektronicznej, wystawiony za usługi świadczone przez UPC. Aby zamówić elektroniczną fakturę konieczne jest odesłanie/dostarczenie przez klienta oryginału wypełnionego formularza ("Zgoda na wystawianie elektronicznej faktury przez UPC Polska") dostępnego na stronie: http://www.upc.pl/pdf/upc-zgoda-na-wystawianie-elektronicznej-fa ktury.pdf

Z kolei elektroniczny rachunek jest wystawiony za usługę telewizyjną, świadczoną przez UPC. By aktywować usługę należy zalogować się do Systemu Elektronicznej Faktury, przejść do zakładki "Ważne informacje", a następnie wybrać opcję "Chcę otrzymywać Elektroniczny Rachunek". Zmiana zostanie dokonana natychmiast.

UPC Polska firma może zawiesić świadczenie usług abonentowi, albo wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli abonent spóźnia się z zapłatą całości lub części m.in. opłaty abonamentowej o co najmniej 7 dni od terminu wymagalności świadczenia, przy czym wypowiedzenie umowy może nastąpić po uprzednim wezwaniu abonenta do zapłaty opóźnionej należności. Informacje o wysokości zadłużenia, a tym samym wezwanie do uiszczenia należności umieszczane są w fakturach (jest to pierwsze wezwanie do opłaty).

Przed podjęciem działań windykacyjnych UPC Polska stara się skontaktować z klientem i przypomnieć o zaległości. Wysyła wiadomości tekstowe, pisma windykacyjne, a w przypadku klientów posiadających telefony stacjonarne pozostawia wiadomość głosową. Jeśli wyegzekwowanie należności w ten sposób nie jest możliwe operator blokuje usługę internetową i/lub telefoniczną. Ostatecznie zaś odłącza usługi, a następnie rozwiązuje umowę.

Telekomunikacja Polska
Ze względów podatkowych (odliczenie wydatków za internet) osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, firmy i instytucje powinny przechowywać rachunki przez 5 lat, dla celów reklamacyjnych - także przez 5 lat.

Operator wydaje faktury elektroniczne. By je otrzymywać należy wypisać odpowiednie oświadczenie. Druk można otrzymać w salonach sprzedaży tp, można go także zamówić pod numerem 9393.

W TP opóźnienie w płatności faktur powoduje naliczenie odsetek ustawowych. Ich aktualne oprocentowanie wynosi 13 proc. Odsetki naliczane są na kolejnej fakturze po wpływie pieniędzy na konto operatora.

Orange
W Orange reklamacje usług telekomunikacyjnych mogą być wnoszone do 12 miesięcy od daty rachunku telefonicznego, a co za tym idzie rachunek w celach reklamacyjnych powinien być zachowany do 12 miesięcy wstecz.

By zamówić fakturę elektroniczną klienci powinni zajrzeć do serwisu internetowego operatora pod adresem www.orange.pl/on-line

W Orange opłata za opóźnioną płatność nakładana jest w przypadku, gdy dojdzie do blokady połączeń wychodzących.

Netia
Abonenci tego operatora powinni nie wyrzucać rachunków przez 5 lat, jeżeli na ich podstawie wystąpiła ulga na internet. W innych przypadkach abonent nie ma obowiązku trzymania rachunków. Wyjątkiem mogą być faktury opłacane na poczcie, gdzie część faktury stanowi podstemplowany druk przelewu, zamieszczony właśnie na fakturze. Takie dowody wpłaty warto zachować. Reklamację abonent może złożyć do 12 miesięcy.

Abonenci Netii mogą zdecydować się na elektroniczny obraz faktury (EOF). Aby go zamówić wystarczy zalogować się do serwisu Netia On-line i zgłosić chęć aktywacji EOF. Na podany adres mailowy zostanie wysłane potwierdzenie zgłoszenia z prośbą o jego zatwierdzenie.

W przypadku spóźnienia w opłaceniu faktur operator nalicza odsetki ustawowe. Ich aktualne oprocentowanie wynosi 13 proc.

Tele2
Abonenci tego operatora powinni nie wyrzucać rachunków przez 5 lat, jeżeli na ich podstawie wystąpiła ulga na internet. W innych przypadkach abonent nie ma obowiązku trzymania rachunków. Tele2 nie wymaga od abonentów oryginałów/kopii faktur do rozpatrzenia reklamacji.

Operator nie wystawia jeszcze elektronicznych faktur.

W Tele2 odsetki ustawowe naliczane są od wpłaty dokonanej z opóźnieniem na poczet zaległej faktury, a nie do kwoty tej faktury lub salda zaległości. Najniższa nota obciążeniowa za odsetki wystawiana jest na kwotę 10 zł brutto, przy czym pod uwagę brane są tylko odsetki naliczone w ciągu ostatnich 6 miesięcy - oznacza to, że nota za odsetki zostanie wystawiona dopiero wtedy, gdy jej zbiorcza wartość przekroczy 10 zł brutto po zliczeniu wszystkich odsetek z okresu nie dłuższego niż 6 miesięcy wstecz.

Plus
Abonenci Plusa nie muszą przechowywać rachunków. W przypadkach spornych mogą posłużyć się kopią faktury. Departament Reklamacji, w miarę potrzeby, ma wgląd do obrazów faktur klientów.

Klienci Plusa także mogą skorzystać z rachunku elektronicznego. Jego bezpłatnej aktywacji dokonują samodzielnie pod adresem www.ebok.pl

Abonenci Plusa, którzy spóźniają się z opłatą rachunku, mogą się liczyć z naliczeniem odsetek ustawowych.

Era
Klienci, którzy korzystają z odliczenia za internet, powinni przechowywać rachunki przez 5 lat.

Operator wystawia elektroniczne faktury. By je otrzymać wystarczy wejść na stronę: www.era.pl i zalogować się w części "Zarządzanie kontem".

W Erze w przypadku opóźnienia w płatnościach decyzja o naliczeniu karnych odsetek jest rozpatrywana indywidualnie.

Sprawdź rzeczywistą prędkość internetu
Podawana przez dostawców prędkość usługi dostępu do internetu jest wartością maksymalną, ale nie gwarantowaną. Rzeczywistą, osiąganą w danym momencie prędkość łącza internetowego, można sprawdzić za pomocą jednego z wielu dostępnych w sieci testerów. Przykładowe adresy to:
- www.numion.com
- http://komunikatyihd.upc.pl/pdf/instrukcja-atman.pdf
- www.speedtest.tp.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska