Zobacz wideo. Raport z budowy drogi ekspresowej S5
- Pamiętacie szumne zapowiedzi o 100 obwodnicach na 100-lecie niepodległości? We wrześniu minął dokładnie rok od tych obietnic. Jak się okazuje, obwodnice mogą powstać bliżej 110-lecia odzyskania niepodległości. Do tego czasu władza może zmienić się jeszcze trzy razy. Znając życie, wszystko przesunie się jeszcze bardziej. Dlatego wysyłam interpelację do Ministra Infrastruktury, aby sprawdzić, czy przypadkiem zupełnie nie zapomniano o tym programie. Oczekuję również jasnej deklaracji, kiedy możemy spodziewać się planowanych obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim - pisze poseł z Brodnicy Paweł Szramka.
Słowa posła dotyczące zmiany władzy i koncepcji potwierdzić może m.in. sytuacja w Golubiu-Dobrzyniu. Już w 2010 roku ówczesne władze miasta podpisały z władzami województwa list inwestycyjny w sprawie budowy obwodnicy. Wykonano znaczną część dokumentacji. Jednak ich nie dokończono, a same prace nie ruszyły. W tym roku, obecne władze podpisały kolejny list intencyjny. Rzeczywiście zmieniła się władza, koncepcja, okoliczności podpisania listu intencyjnego. Niezmienne zaś pozostają korki w mieście.
Przypomnijmy, że Ministerstwo Infrastruktury opracowało program budowy 100 obwodnic dróg krajowych na lata 2020-2030 o łącznej długości ok. 820 km. Na liście jest sześć miast z naszego województwa – Strzelno, Lipno, Kruszwica, Nowa Wieś Wielka, Brześć Kujawski i Kowalewo Pomorskie. Na wybór inwestycji do realizacji wpływ miał m. in. stan prac przygotowawczych, natężenie ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stan bezpieczeństwa ruchu liczony poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków.
Inwestycje mają być realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Łączne koszty szacowane są na 28 mld zł.
Obwodnica Kowalewa Pomorskiego - kiedy powstanie?
Kowalewska obwodnica, podobnie jak i pozostałe realizowane w ramach tego programu, ma być dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycji mają towarzyszyć urządzenia służące bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie.
- Podstawowym celem budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 15. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości w Kowalewie Pomorskim. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwa przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju – zapewnia Ministerstwo Infrastruktury.
Interpelacja posła Pawła Szramki w sprawie obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim
Według wstępnych deklaracji planowana data ogłoszenia przetargu to IV kwartał 2024 r. Poseł Szramka oczekuje konkretnej informacji o prowadzonych działaniach. W jego interpelacji czytamy:
„7 września minął rok od konwencji wyborczej PiS w Lublinie, podczas której pan premier Mateusz Morawiecki obiecał budowę 100 obwodnic na stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Inicjatywa na pewno słuszna, jednak jak to jest z wieloma już deklaracjami Rządu PiS, za słowami nie idą czyny. I próżno szukać na drogowej mapie Polski inwestycji zrealizowanych w ramach przywołanego programu i wskazanych do budowy przez ministra infrastruktury.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Kiedy zostaną oddane do ruchu obwodnice zrealizowane w ramach programu 100 obwodnic na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, a mianowicie obwodnice: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Lipna, Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna?
2. Na jakim etapie realizacji są inwestycje?”
Starania o obwodnicę dla Kowalewa trwają kilkadziesiąt lat. W 1991 roku Rada Miasta uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego i naniosła na niego trasę obwodnicy. Samorząd nie ustawał w kierowaniu postulatów do rządu i GDDKiA. Gmina przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z koncepcją dwóch obwodnic. Było też sporo utrudnień. Inwestycja początkowo nie została ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Ówczesne władze miasta wystosowały do Ministerstwa Infrastruktury pismo-protest, pod którym podpisali się przedstawiciele kilku instytucji i zakładów pracy. Efekt był - w raporcie z konsultacji społecznych, obwodnica Kowalewa jako jedna z nielicznych została przyjęta do dalszego procedowania.
W walkę o budowę obwodnicy od wielu lat angażują się także mieszkańcy, którzy przygotowali cyklicznie blokady na krajowej drodze nr 15. W 2015 roku szacowano, że przez Kowalewo w ciągu doby przejeżdża ponad 20 tys. pojazdów i liczba ta ciągle się zwiększa.
Do tematu wrócimy.
