Dodatkowe pieniądze przeznaczy się na inwestycje drogowe. Poza tym planowane jest zaciągnięcie kredytu (10 mln) na sfinansowanie deficytu.
W br. planowane dochody w budżecie powiatu, wynoszą ponad 157 mln zł, a wydatki 187 mln zł. - Mamy bardzo ambitne plany inwestycyjne i dlatego musimy się zadłużać, by między innymi wykorzystać kolejne dotacje z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych - mówi Anna Berendt, skarbnik powiatu.
Bezpieczne zadłużenie
Wskaźnik zadłużenia liczony jako stosunek długu do dochodów wynosi dla Powiatu Inowrocławskiego 33,5 proc. Zgodnie z prawem, nie może ono przekroczyć 60 proc.
- Analizujemy na bieżąco wskaźniki. Ponieważ są one bezpieczne dla budżetu, staramy się o dodatkowe miliony na zadania inwestycyjne - podkreśla Anna Berendt.
Na przykład w ubiegłym roku, kiedy uzyskano fundusze unijne na sześć zadań, zaszła konieczność wyemitowania obligacji.
- To właśnie możliwości zapewnienia wkładu własnego i umiejętne pozyskiwanie dodatkowych środków,pozwoliło nam znacznie rozszerzyć zakres powiatowych inwestycji w stosunku do lat ubiegłych - zaznacza starosta Tadeusz Majewski.
Wspólnie też inwestują
Na modernizację dróg i ulic w 2009 r. w Inowrocławskiem przeznaczono 54 mln zł. Duże pieniądze - 40 mln zł pochłoną też tegoroczne inwestycje, realizowane wspólnie z gminami Gniewkowo i Złotniki Kujawskie oraz miastem Inowrocław. W planie jest przebudowa dróg Lipie - Modliborzyce, Barcin - Złotowo - Złotniki Kujawskie (wraz z ul. Jesionową). Ponadto, w ramach porozumienia z prezydentem Inowrocławia, remontowi podda się ul. Krzywoustego.
- Zakres robót w ciągu roku może się zwiększyć. Zwróciliśmy się do burmistrza Kruszwicy o partycypację w trzech zadaniach oraz do wójta gminy Inowrocław o współudział w jednym zadaniu - informuje Marlena Gronowska, rzecznik prasowy starostwa.
Zdaniem starosty, na koniec br. prawie połowa z ponad 500 km dróg powiatowych będzie miała dobrą nawierzchnię. Mikołaj Bogdanowicz, radny opozycji, w związku z inwestycjami drogowymi, widzi inne niebezpieczeństwo. - Przebudowa dróg metodą powierzchniowego utrwalania, przy wzmożonym ruchu komunikacyjnym, pozwoli na utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym tylko od trzech do pięciu lat. Po upływie tego okresu trzeba będzie dużo dróg remontować.
Głównym źródłem pozyskania dodatkowych pieniędzy są obligacje komunalne. Niedawno rada podjęła uchwałę w sprawie emisji obligacji wartości 20 mln zł. Z terminem wykupu na lata 2011-2020.
