https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Praca po lekcjach nie pomaga w nauce

SN, Głos Szczeciński
Uczniowie, którzy pracują dorywczo po lekcjach, mają gorsze stopnie z matematyki i pozostałych przedmiotów ścisłych.

Nawet tak lekkie prace jak roznoszenie gazet, opieka na dzieckiem czy koszenie trawy mają negatywny wpływ na przyswajanie przez nich wiedzy - twierdzą naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Pensylwanii.

David Post i Ling Pong zanalizowali wyniki ankiety, którą przeprowadza się co roku wśród uczniów amerykańskich szkół średnich.
Pytania dotyczą nie tylko osiągnięć w nauce, ale także innych sfer życia, w tym zajęć pozaszkolnych.

Za oceanem większość nastolatków stara się mieć jakieś własne źródło dochodów. Tradycyjne zajęcia to koszenie trawy i inne prace ogrodowe, sprzątanie, dostarczanie gazet czy opiekowanie się dziećmi.
Badacze odkryli jednak, że taka dodatkowa praca uczniowi w edukacji. Ujemny wpływ dotyczy głównie przedmiotów ścisłych, z matematyką na czele.

Praca szczególnie przeszkadza w nauce chłopcom, ale i dziewczyny, które dorabiają sobie po lekcjach, przeważnie słabiej wypadają podczas klasówek i egzaminów, w porównaniu z niepracującymi koleżankami.
Z badań wynika, że najbardziej opóźnieni w nauce są uczniowie pracujący dodatkowo w rolnictwie, budownictwie, handlu i gastronomii.
Jednak nawet niańczenie dzieci czy grabienie liści obniża - zdaniem naukowców - sprawność intelektualną ucznia.

Ale są też i zalety wczesnego podejmowania pracy.
David Post i Ling Pong przyznają, że osoby, które wcześnie zaczęły pracować, są przeważnie bardziej odpowiedzialne, samodzielne, a także łatwiej nawiązują kontakty z innymi, potrafią się też uczyć od starszych.
Dzięki tym cechom łatwo znajdują pracę i szybko awansują.

Źródło:
, Głos Szczeciński:Praca często przeszkadza w nauce, za to bardzo pomaga w życiu

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska