https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Protesty > Kolej na mieszkańców ulicy Fredry

Barbara Szmejter
Mieszkańcy ul. Fredry to kolejna grupa włocławian, protestujących przeciwko miejskim inwestycjom. Nie chcą, by naprawiono dziury na ich ulicy, obawiając się wzmożonego ruchu pojazdów.

Po przedsiębiorcach z placu Wolności i mieszkańcach ul. Kapitulnej uaktywnili się spółdzielcy z ul. Fredry. W minioną sobotę kilkudziesięcioosobowa grupa mieszkańców protestowała w sprawie zmian, planowanych w tej części miasta. Lokatorów, podobnie jak ich protestujących poprzedników, wspierali poseł PiS Łukasz Zbonikowski i jego partyjny kolega, radny Jarosław Chmielewski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

- To chyba pierwszy taki przypadek w kraju, by dyrektor WORD-u był przeciwny naprawianiu ulic - rozkłada ręce prezydent Włocławka Andrzej Pałucki. I pyta, czego naprawdę chcą włocławianie. - Moim poprzednikom zarzucano, że nie budują dróg, chodników, nie naprawiają dziur. Mnie krytykuje się, że to robię - dziwi się prezydent.

Na inwestycje drogowe miasto przeznaczyło w tym roku ponad trzykrotnie więcej pieniędzy niż w latach poprzednich. Blisko 100 mln złotych wynieść ma dofinansowanie miejskich inwestycji z funduszy unijnych. Aby móc zapewnić wymagany wkład własny władze Włocławka podjęły decyzję o wyemitowaniu obligacji komunalnych na kwotę 200 ml złotych.

Jednym z projektów, współfinansowanych przez Unię Europejską, ma być skomunikowanie terenów inwestycyjnych miasta. Elementami tego projektu jest przebudowa ul. Kapitulnej, połączenie jej z rondem Falbanka oraz z ulicą Wieniecką na Zazamczu. Inwestycja została zakwalifikowana do grupy projektów kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na 2007-2013. Łączny koszt zadania przekracza 61,8 mln zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - 7,5 mln euro. Rozpoczęcie pierwszego etapu realizacji tej inwestycji planowane jest na 1 września br, tymczasem - choć nie tylko lokalne media "trąbią" o niej od dawna - zaczęli protestować mieszkańcy.

Władzom miasta udało się dogadać ze spółdzielcami z ulicy Kapitulnej i uwzględnić ich uwagi, dotyczące zwłaszcza usytuowania parkingów. Wtedy odezwali się mieszkańcy ulicy Fredry. - Jeśli dobrze rozumiem, to ulica Fredry ma być łącznikiem pomiędzy Zazamczem i rondem Falbanka. Nie chcemy, aby sznury samochodów śmigały nam przed domamami - twierdzi jeden z lokatorów, pan Adam.

- Już wkrótce ulica Fredry zostanie wyremontowana - przekonuje prezydent Andrzej Pałucki w piśmie, skierowanym do mieszkańców. - Tym samym spełnią się państwa oczekiwania. Będziecie mieć ulicę z nową nawierzchnią i pełną infrastrukturą, czyli z chodnikami i ścieżkami rowerowymi. Dementuję wszelkie nieprawdziwe doniesienia, które pojawiają się w związku z planowaną na Państwa ulicy inwestycją. Nie mają one nic wspólnego z prawdą. Zamierzeniem inwestycji nie jest stworzenie obwodnicy Włocławka, lecz poprawa stanu technicznego istniejącego ciągu ulic oraz budowa nowych połączeń, byście mogli państwo sprawniej i bezpieczniej przemieszczać się.

Władze miasta zapewniają, że ulica Fredry nadal pozostanie gminną drogą, ale o prawdziwie europejskich standardach. Zakres inwestycji przewiduje całkowitą wymianę nawierzchni jezdni, co - zdaniem specjalistów - przyczyni się do zmniejszania negatywnego oddziaływania ruchu samochodów na poziom hałasu i drgań. Zaplanowano też nasadzenia nowych drzew i krzewów.
Czy mieszkańcy dadzą się przekonać?

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maniek
A czy pani Szmejter była na tym zebraniu kilku ludzi, którzy sami nie wiedzieli o co chodzi!? Tylko jedna mała dupiata kobitka latała przed nimi i krzyczała to co jej kazał Zbonikowski! A ten nie dość że się spóźnił i kazał na siebie czekać jak na jakiegoś księcia to jeszcze oznajmił, że nie wie o co chodzi! Jak można tak postępować z ludźmi i to jeszcze starszymi! Trochę ogłady panie pośle! Może weźmie się PAn do prawdziwej roboty a nie tylko buntuje ludzi i wykorzystuje ich niedoinformowanie!
D
Dionizy
Ten protest jest z góry skazany na niepowodzenie. W każdym jednym przypadku można zorganizować protest przeciwko wstrzymywaniu inwestycji miejskich. Na pewno będzie liczniejszy. I zgodnie z prawem prezydent ma rozwiązane ręce.
Na XXX sesji RM Michał Korolko, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego, wyraźnie powiedział jak traktować protesty. Protest powinien być opisany w dokumentacji i podany sposób jego rozwiązania. To wcale nie znaczy, że miasto ma inwestować lub nie pod dyktando każdej kilkunastoosobowej grupki malkontentów. W tym przypadku rozwiązanie jest proste. Można zapisać w dokumentacji, że protestującym poradzono udanie się do lekarza psychiatry. Wielka szkoda, że uruchomienie oddziału psychiatrycznego we włocławskim szpitalu tak się opóźnia. A może ludzie PiSu przeciwko temu też już protestują ale jeszcze po cichu?
Panu Chmielewskiemu coś cienko wyszło to protestowanie bo w poniedziałek na sesji się nie pojawił. Czyżby się bał?
K
Krisss
Pan Chmielewski i Zbonikowski sami w sobie są wyjątkowi i jedyni w skali krajowej, choć jeszcze kilku innych bym zaliczył do tej grupy. Pan Chmielewski jest dyrektorem i robi kampanię w TV ( Z UDZIAŁEM ROWERZYSTÓW) o tym żeby uważać na drodze. Są dwie przyczyny wypadków: z winy kierowcy bądź stanu drogi a Tu takie cyrki.
Nie wszyscy mieszkańcy Fredry są przeciwni. W tym samym miejscu i czasie byli również zwolennicy, którzy okazywali poparcie dla tej inwestycji i cieszyli się, że będą mieli normalną ulicę a nie wertepy. W radiu słyszałem bełkot jednej Pani, która domagała się zrobienia z tych wertepów drogi tylko i wyłącznie dojazdowej do osiedla i nadzierała się coś o drodze ekspresowej i o obwodnicy za lasem a nie pod blokiem. Droga Pani zamiast robić awantury to przydałaby się porządna pobudka i zainteresowanie, chociaż mi się niechce wierzyć ze można mieć aż takie braki w wiedzy a zwarzyszwszy na to, kto się tam pojawił wszystko jest jasne. Droga Pani za lasem będzie przebiegała obwodnica, którą będzie Autostrada A1 to raz. Dwa droga ekspresowa jest to droga o wyższych parametrach i standardach w tym po dwa pasy ruchu w każdą stronę i niema żadnych planów pobudowania tam drogi ekspresowej. Jedynie, jaka ma powstać to ta za Wisłą. Trzy mają tam być postawione znaki o ograniczeniu do 3,5 t i o tranzycie w stronę Kruszyńskiej tak jak jest napisane w piśmie. Cała inwestycja ma być ukończona mniejwiecej w momencie oddania autostrady do użytku razem ze zjazdem i najazdem w okolicach Anwilu na wysokości Inowrocławskiej, która też w związku z tym ma być przebudowana w przyszłym roku w ramach RPO. Nawet jak nie będzie znaku to żaden mądry kierowca nie będzie się pchał w Kapitulną jak będzie miał do dyspozycji Autostradę na obrzeżach miasta i wjazd i najazd, koło Anwilu gdzie jest zlokalizowany największy zakład we Włocławku. Cztery jest to droga nieosiedlowa, więc wszyscy mają prawo z niej korzystać. Jeszcze trochę i z Kaliskiej, Kruszyńskiej, Wiejskiej też będzie Pani chciała zrobić ulice tylko dla siebie a my się będziemy w korkach pocić, podczas gdy wszyscy tankują benzynę w cenie, której jest wliczona opłata za korzystanie z dróg.. Innym miejscem gdzie są zlokalizowane zakłady to dzielnica Wschód, ale tam tiry jeżdżą P2 bądź krajową jedynką. Ja myślę, że w UM obok zasłużonych dla Włocławka powinna powstać tablica z napisem Niezasłużeni dla Miasta Włocławka razem ze zdjęciami i ich niepoważnymi zasługami. Pan Zbonikowski przy tej okazji po raz kolejny udowodnił jak jest kompletnie niezorientowany w sprawie tej inwestycji, bo w momencie przybycia zasłaniał się, iż Prezydent jest odpowiedzialny za informowanie a nie on. Zbonikowski skoro nic na ten temat nie wiesz to, po co jeździsz i zadymy robisz i bzdury rozpowiadasz. Panie Adamie bije Pan Laskowika i Smolenia na głowę. Jeżdżenie po dziurach i wertepach powoduje dużo gorsze wstrząsy, szum, hałas i kurz niż po prostej równiej drodze. Rusz Pan głową a jak nie lubi Pan widoku sznurku samochodów to przestań Pan oprotestowywać inwestycję, która ma to zmienić albo po prostu encyklopedia kierunek rękę i kierunek Kłóbka……Przez chwilę dziś oglądałem sesje. Mam prośbę do Pani Borowiak. Niech Pani przestanie używać słów, których Pani i Pani otoczenie nie rozumie i nigdy nie zrozumie i niech pani przestanie nadinterpretować pewne fakty. Owszem radni zostali wybrani przez mieszkańców, ale do pracy i działania na ich korzyść i miasta tj. budowanie dróg, wspieranie rewitalizacji, przyciąganie inwestorów i środków UE a nie do wstrzymywania i torpedowania inwestycji, niepłacenia za parkingi bądź płacenia za delegacje, których nie było, do różnych wyłudzeń, dzielenia mienia na droższe i tańsze w zależności od stanu posiadania (komunalne, niekomunalne), do obrzucania błotem inwestorów, szarpania wizerunku miasta na zewnątrz i przysparzania mu złej reklamy wskutek wybryków.
~KOBRA~
CMIELEWSKIEGO I ZBONIKOWSKIEGO NATYCHMIAST ZABRAĆ Z TEGO SŁOŃCA.
MÓZG IM WYPAROWAŁ.
o
opona
Skoro nie odpowiada im ruch samochodów (co w mieście jest zupełnie normalne) to niech się ludzie wyprowadzą na wieś i będą mieli spokój. Najbardziej boli to mnie mieszkańca Włocławka, że garstka ludzi decyduje o drodze z której będziemy korzystali wszyscy, która ułatwi nam poruszanie się po Włocławku.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska