Seria interpelacji pojawiła się podczas ostatniego posiedzenia sejmiku. Najwięcej emocji budziły jednak dwie kwestie.
Józef Łyczak: Nie otwierać centrów dla cudzoziemców
Sprawa otwarcia w największych miastach regionu Centrum Integracji Cudzoziemców zaniepokoiła Józefa Łyczaka. Radny PiS ostrzegał, że wprowadzenie centrów może skutkować problemami społecznymi i wzrostem przestępczości. Apelował do marszałka o rezygnację z tych planów oraz o weryfikację zasadności ich realizacji na terenie województwa.
Tylko legalni, tylko biura
Do sprawy odniosła się wicemarszałek Zbigniew Ostrowski Wyjaśnił, że ze środków unijnych zabezpieczono na ten cel 9 milionów złotych. Głównym beneficjentem jest Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu, który współpracuje z partnerami zewnętrznymi. Obecnie trwa przygotowanie wniosku, a jeśli zostanie on pozytywnie oceniony, realizacja projektu ruszy w lipcu. Dodatkowym wsparciem będą środki z Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI) Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które mają zostać udostępnione w październiku.
Wicemarszałek podkreślił, że centra integracji cudzoziemców będą miały wyłącznie charakter punktów informacyjno-doradczych. Zapewniła, że nie powstaną tam miejsca zamieszkania ani całodobowe ośrodki pobytowe. Cudzoziemcy będą mogli skorzystać jedynie z pomocy prawnej, doradztwa oraz usług tłumaczy. Świadczenia te będą dostępne wyłącznie dla osób legalnie przebywających w Polsce.
Co z komunikacją w regionie
O sprawy połączeń kolejowych dopytywało aż trzech radnych: Ewa Kozanecka, Michał Czepek i Radosław Kępiński.
Kolejnym poruszonym tematem były przewozy kolejowe. Do pytań odniosła się wicemarszałek Aneta Jędrzejewska, która wyjaśniła, że zakupiono 7 składów zakupiono w ramach Polskiego Ładu za 93 mln zł, z czego 65 mln pochodziło z dofinansowania. Dodatkowo województwo sfinansowało zakup 5 zespołów kolejowych za 195 mln (przy dofinansowaniu z budżetu państwa w wysokości 23 mln).
Radni uzyskali również informację na temat połączeń kolejowych z Ciechocinkiem: mimo że przetarg na remont linii 245 został unieważniony, zarząd PKP PLK ma plan na realizację tej inwestycji. Wicemarszałek podtrzymała wcześniejsze deklaracje, że pociągi do Ciechocinka ruszą w grudniu 2025 roku.
Omówiona została również kwestia przewozów autobusowych. Na dniach odbyło się spotkanie z samorządami zainteresowanymi przystąpieniem do spółki in-house, w ramach której Kujawsko-Pomorski Transport Samochodowy miałby się przekształcić i przejąć realizację przewozów. Aneta Jędrzejewska podkreśliła, że oprócz tej spółki na terenie województwa funkcjonuje wielu innych przewoźników, a przyszłości przewozy mają być realizowane na podstawie przetargów, w których będą mogli uczestniczyć dotychczasowi przewoźnicy.
