Radny Janusz Tomas z Sępólna wnioskuje o budowę wind w urzędzie i bibliotece

Sandra Szymańska
Sandra Szymańska
Problem braku wind w budynkach urzędu miejskiego i starostwa oraz biblioteki w Sępólnie od lat nie jest rozwiązany
Problem braku wind w budynkach urzędu miejskiego i starostwa oraz biblioteki w Sępólnie od lat nie jest rozwiązany Sandra Szymańska
W Sępólnie wraca problem braku wind w budynku urzędu pracy, miasta i starostwa przy ul. Kościuszki oraz Biblioteki Publicznej na ul. Wojska Polskiego. Radny Janusz Tomas wnioskuje, by wreszcie petenci i czytelnicy z niepełnosprawnościami i w podeszłym wieku doczekali się tej ważnej dla nich inwestycji. - Chciałbym, by do okrągłego stołu zasiedli burmistrz, starosta i dyrektor urzędu pracy i podjęli działania w tym kierunku – zaapelował radny.

Zobacz wideo: Trzy miesiące zwolnienia chorobowego, koniec raju dla symulantów.

- Dopiero teraz zauważyłem, jaki problem braku wind stanowi dla osób niepełnosprawnych, gdy mnie samego dopadło nieszczęście – powiedział podczas sesyjnych obrad radny Janusz Tomas, czasowo poruszający się o kulach.

Temat braku wind w dwóch dwupiętrowych budynkach (urzędzie, starostwa i powiatowego urzędu pracy oraz biblioteki) to temat rzeka. Wnioski czy interpelacje były już w tej sprawie składane, zarówno przez radnych Rady Miejskiej w Sępólnie, jak i Rady Powiatu Sępoleńskiego.

- Wniosek był wielokrotnie składany nawet w poprzednich kadencjach, w tej kadencji wniosek o rozważenie możliwości zainstalowania windy przy urzędzie i bibliotece złożyła radna Barbara Szlezer. Chciałbym go ponowić – powiedział Janusz Tomas.

W budynku na ul. Kościuszki mieszczą się trzy instytucje, dlatego zdaniem radnego podział kosztów między nimi nie powinien znacznie obciążyć ich budżetów.

- Chciałbym, by do okrągłego stołu usiedli razem starosta, burmistrz i dyrektor urzędu pracy, by porozmawiać i by inwestycja doszła do skutku. Sądzę, że jeśliby rozłożyć to na trzy instytucje, nie byłaby to duża kwota – argumentował radny.

Budowa wind w Sępólnie - problem nie od rozwiązania

W kwietniu ubiegłego roku interpelację w tej sprawie złożyła Barbara Szlezer. Zwróciła uwagę, że brak dostępu do takiej infrastruktury uniemożliwia starszym i niepełnosprawnym. Nadmieniła też, że w 2019 roku ruszył Program Dostępność Plus, gdzie można otrzymać niskooprocentowaną pożyczkę z możliwością częściowego umorzenia właśnie na likwidację barier architektonicznych zarówno w budynkach wielorodzinnych, jak i użyteczności publicznej. Radna zapytała, czy gmina wspólnie ze starostwem mogłaby z takiej pożyczki skorzystać i czy w ogóle samorządy podejmują jakiekolwiek działania w kierunku budowy wind.

Barbara Szlezer otrzymała wówczas odpowiedź, że gmina wystąpiła do Starostwa Powiatowego i Powiatowego Urzędu Pracy o partycypacje w kosztach budowy.

„Zadanie wymaga poniesienia znacznych nakładów inwestycyjnych związanych z dokumentacją projektową, przebudową pomieszczeń biurowych oraz samą dostawą i montażem windy” – czytamy w odpowiedzi.

W piśmie podpisanym przez burmistrza Waldemara Stupałkowskiego można też przeczytać, że Biblioteka Publiczna w 2016 roku złożyła wniosek o budowę windy w budynku do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2. Infrastruktura Bibliotek, jednakże dofinansowania nie dostała.

Radnej nie usatysfakcjonowała odpowiedź dotycząca budynku biblioteki i dopytała o dalsze możliwości pozyskania pieniędzy i szansę na budowę windy w bibliotece. W drugim piśmie padła odpowiedź, że samorząd podejmuje działania i jednocześnie załącza negatywne odpowiedzi starosty i dyrektora urzędu pracy ws. partycypacji w kosztach opracowania dokumentacji, uzasadniając, że wydatki w budżecie na 2020 rok dotyczące tej inwestycji nie zostały zabezpieczone. Starosta dodał też, że podejmie działania zmierzające do zaplanowania pieniędzy w budżecie na dokumentację, lecz będzie to uzależnione od sytuacji finansowej powiatu.

Burmistrz Sępólna tłumaczył też, że winda w urzędzie to problem architektoniczny.

- Zaprojektowanie windy, która skomunikowałaby wszystkie trzy kondygnacje, spowoduje, że musielibyśmy w starostwie i urzędzie pracy wyłączyć z użytkowania kilka biur. Trudno z nich zrezygnować, bo nie w zamian innych. Nie widzimy możliwości wyznaczenia innego miejsca. Gdyby miała być od strony parkingu. to do wyłączenia z użytku jest jeszcze więcej biur, w tym nasze – mówił na naszych łamach rok temu Waldemar Stupałkowski.

Od tej wymiany pism minęło 14 miesięcy. Jeszcze wcześniej, bo w styczniu 2019 roku, interpelowała w tej sprawie radna powiatu Barbara Bury. Odpowiedź starosty Jarosława Tadycha była w podobnym tonie – nie ma na to pieniędzy.

Dodajmy, że w Urzędzie Miejskim w Sępólnie rozpoczęła się właśnie procedura dotycząca prac nad budżetem na 2022 rok. Wnioski z proponowanymi inwestycjami można składać do sekretariatu 30 września.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie