Liczba ofert pracy opublikowanych w portalu Pracuj.pl w styczniu wzrosła o 40 proc. w stosunku do grudnia ubiegłego roku. Firmy wyraźnie skupiły się na wzmacnianiu sprzedaży - handlowcy mieli do dyspozycji o 60 proc. więcej propozycji zatrudnienia niż w grudniu.
Pod koniec 2008 roku liczba ofert pracy znacznie spadła. Wynikało to nie tylko z naturalnej okresowości rynku pracy, ale i z atmosfery wyczekiwania wśród pracodawców, która towarzyszyła nadchodzącym sygnałom o kryzysie gospodarczym. W efekcie wiele firm wstrzymało prowadzone rekrutacyjne, co zaowocowało systematycznym spadkiem liczby ofert pracy już od października 2008.
Z początkiem 2009 roku konsultanci portalu zaobserwowali "odbicie" rynku pracy. Liczba ofert wzrosła o 40 proc. względem grudnia 2008 i o 7 proc. w stosunku do listopada zeszłego roku. Styczeń okazał się miesiącem wzmożonego zainteresowania handlowcami. Oferty skierowane do pracowników sprzedaży stanowiły aż 43 proc. wszystkich ogłoszeń. Jedna na dziesięć ofert pracy w sprzedaży skierowana była do menedżerów zarządzających. Wyraźnie spadła liczba ofert zatrudnienia skierowanych do marketingowców.
- Wszystko wskazuje na to, że 2009 rok będzie powrotem do rynku pracodawcy - komentuje Przemysław Gacek, prezes Grupy Pracuj, do której należy portal Pracuj.pl. - Pierwsze symptomy tego zjawiska przedsiębiorcy obserwują już teraz w trakcie negocjacji płacowych - kandydaci nie są już tak wymagający jak kiedyś.