Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rowery cargo. Czy zdobędą popularność również w Bydgoszczy?

Anna Stasiewicz-Mąka
Anna Stasiewicz-Mąka
W ramach akcji „Skoczże na rower”, promującej ekologiczny transport, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa w 2010 roku kupiło dwa rowery cargo
W ramach akcji „Skoczże na rower”, promującej ekologiczny transport, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa w 2010 roku kupiło dwa rowery cargo Fot. Aneta Żurek
Są niezwykle popularne w krajach zachodniej Europy, powoli też przyjmują się w Polsce. W przyszłym roku rowery cargo mają również pojawić się w Bydgoszczy.

Pomysł, by również w naszym mieście funkcjonowały rowery transportowe, zgłosili w ramach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego członkowie Stowarzyszenia Społeczny Rzecznik Pieszych.
Okazało się, że pomysł zdobył odpowiednią liczbę głosów i doczeka się realizacji. Wartość całego projektu to 300 tysięcy złotych.

Swoimi wrażeniami z jady rowerem cargo podzielił się Paweł Górny, społeczny rzecznik pieszych. - Jeździ się niemal identycznie jak zwykłym rowerem - opowiada. - Potrzeba dosłownie chwilę, by się z tym pojazdem oswoić.

W 2019 roku na terenie Starego Miasta wprowadzono nową organizację ruchu. To oznacza m.in., że na Stary Rynek i część przyległych ulic nie wjadą już samochody. A to oznacza utrudnienia dla prowadzących tam działalność przedsiębiorców. Stąd pomysł, by to właśnie oni mogli korzystać z takich rowerów, by dostarczyć towary do swoich sklepów i firm.

- Pojawił się pomysł, by te pojazdy włączyć do systemu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego. Moim zdaniem trzeba trochę inaczej podejść do takiego rozwiązania - mówi Paweł Górny. - Pamiętajmy na przykład, że rowery cargo są o wiele większe niż zwykłe jednoślady i zajmują więcej miejsca. Poza tym mają służyć w innym celu niż zwykłe rowery.

Na razie testowane są pomysły z innych miast. - Pierwszy model to warszawski, który byłby najlepszy dla mieszkańców. W stolicy w kilku punktach, są wypożyczalnie znajdujące się pod pieczą miasta. Wystarczy wcześniej zapisać się, by potem rower wypożyczyć - dodaje.
Koszt takiego roweru to ok. 10 tysięcy złotych.

https://plus.pomorska.pl/w-bydgoszczy-bedzie-przybywac-rowerow-miejskich-i-sciezek-rowerowych/ar/c1-14064409

Drugi model, stosowany m.in. w Krakowie czy Gdyni, to rowery cargo konkretnie dla dostawców.
- W tym wypadku można by je było wypożyczyć w 2-3 punktach i to na dłuższy okres, na przykład na miesiąc - wyjaśnia Paweł Górny.
Ponieważ takie rowery miałyby służyć do przewodu cięższych towarów, powinny być wyposażone w na przykład napęd elektryczny. Koszt jednego pojazdu to ok. 20 tysięcy złotych.

Członkowie stowarzyszenia szacują, że w Bydgoszczy mogłoby pojawić się ok. 20 rowerów cargo, po 10 z każdego typu.
Takie pojazdy są już niezwykle popularne m.in. w Niemczech, Danii czy Niderlandach. Na ich korzyść przemawia to, że są eko i dojadą tam, gdzie nie dojedzie np, samochód dostawczy.

W 2018 roku w ramach akcji „Skoczże na rower”, promującej ekologiczny transport, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa kupiło dwa rowery cargo, wyposażone w skrzynię transportową o ładowności 80 kg. Służą do przewozu książek, niektórych eksponatów itp. pomiędzy 17 oddziałami muzeum.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska