Na spotkaniu w sprawie pracy musimy wyglądać perfekcyjnie. Ubiór powinien być spójny z tym, jak chcemy być odebrani oraz stosowny do stanowiska, o które się ubiegamy. - Pamiętajmy, że obowiązuje nas strój oficjalny. Ważne są wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy garderoby, gdyż to właśnie one wpływają na całość naszego wizerunku - radzi Karolina Sochaj.
Niezbędni biznesowej mody
Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, by wybrane przez nas ubrania były porządnie wyprasowane, czyste i pozbawione wszelkich niedoskonałości, takich jak przetarcia, wystające nitki czy odpadające guziki.
Warto postawić na klasyczną elegancję, dzięki której podkreślimy swój profesjonalizm oraz wysokie kwalifikacje. - Stylowy, konwencjonalny strój, czyli garnitur czy garsonka, spotyka się z uznaniem 99 proc. przyszłych pracodawców - dowodzi trenerka wizerunku. - Lepiej unikać wyzywających, awangardowych lub zbyt swobodnych kreacji. Jeśli mamy wątpliwości, czy dany element garderoby można włożyć na spotkanie, lepiej zostawmy go w szafie.
Czytaj też: Praca po studiach. Humaniści chcą mniej zarabiać
Ważne jest również to, by wybrany strój był nie tylko gustowny, ale także wygodny. Żaden element ubrania nie powinien nam przeszkadzać i rozpraszać naszej uwagi w trakcie rozmowy.
Zdaniem ekspertki, podstawą stroju dla pań powinien być klasyczny żakiet w stonowanym kolorze - granatowym, popielatym lub ewentualnie, czarnym. Do tego najlepiej dobrać elegancką spódnicę lub spodnie w tym samym odcieniu.
- Ważne jest, żeby spódnica sięgała kolan. Jeśli będzie dużo dłuższa lub krótsza, będziemy wyglądać w niej nieelegancko i wyjątkowo nieprofesjonalnie - podkreśla Karolina Sochaj. - Do takiego zestawu warto dodać klasyczną koszulę, najlepiej w subtelnym kolorze - białym, jasnoniebieskim lub jasnoróżowym.
Idealnymi butami na tego typu spotkania są natomiast pełne czółenka na obcasie nie wyższym niż 5-6 cm. - Szpilki lepiej pozostawić w domu - bardziej przydadzą się gdy będziemy świętować otrzymanie nowej posady - dodaje ekspertka.
Dyskretne i eleganckie sięganie po etat
Warto pamiętać również o odpowiedniej biżuterii. Powinna ona być dyskretna i subtelna, obowiązuje bowiem zasada - im mniej, tym lepiej. Przede wszystkim unikać należy plastikowych dodatków w intensywnych kolorach.
Trenerka wizerunku podkreśla także rolę makijażu: - Kobiety powinny być umalowane niezbyt wyraziście, ale profesjonalnie. Tak, aby całość wyglądała naturalnie i z klasą. Najczęściej spotykanym błędem wizerunkowym podczas rozmów w sprawie pracy jest bowiem zbyt intensywny make up.
Czytaj też: Robert Gwiazdowski: - W Polsce nie warto legalnie zatrudniać! (wideo)
A co z fryzurą? - Panie o długich włosach powinny je elegancko upiąć, najlepiej w modnego koka albo klasyczny koński ogon - uważa Sochaj. - Takie uczesanie sprawi, że kandydatka będzie wyglądać profesjonalnie.
Opłaca się zainwestować także w ekskluzywne perfumy o lekkim, świeżym zapachu. Nie możemy jednak przesadzić z ich ilością, kilka kropel zdecydowanie wystarczy.
Dla panów najodpowiedniejszym strojem na rozmowę w sprawie pracy będzie oczywiście dobrze skrojony garnitur w grafitowym lub granatowym kolorze. - Źle widziane jest przyjście na spotkanie w zestawie zbyt jasnym, a także w marynarce i spodniach o barwie brązowej lub czarnej. Zwłaszcza jeśli aplikuje się na stanowisko handlowca lub menedżera - podkreśla Karolina Sochaj.
Czytaj też: Służbowe mieszkanie, prąd za 20 procent ceny - takie dodatki do pensji otrzymują niektórzy pracownicy
Podstawą jest szykowna koszula, koniecznie z długimi rękawami, w kolorze białym lub błękitnym. Do tego niezbędny jest odpowiedni krawat, gładki lub w delikatny deseń, związany w staranny węzeł. Dla lepszej prezencji można założyć eleganckie buty oraz pasek w tym samym kolorze.
Męskie detale
Panowie przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej muszą także pamiętać o schludnej fryzurze, czystych, wypielęgnowanych paznokciach, dokładnym ogoleniu zarostu, a także wodzie kolońskiej użytej w rozsądnej ilości. - Istotne jest także to, żeby ważne dokumenty schować w stylowej aktówce, w ostateczności w teczce. Nic tak nie razi podczas rekrutacji, jak widok mężczyzny w garniturze z plecakiem na ramieniu - ostrzega Karolina Sochaj.
Odpowiednie zaprezentowanie się przed potencjalnym pracodawcą to klucz do sukcesu. Osoba wyglądająca jak profesjonalista jest najczęściej w ten sposób przez innych postrzegana. A to jest niezmiernie ważne podczas rekrutacji!
