Dokument wskazuje na konieczność rozbudowy infrastruktury kolejowej, szczególnie linii Włocławek - Toruń – Bydgoszcz (a dalej do Szczecina) z zachowaniem najwyższych standardów.
Żądamy równych szans!
- To szansa rozwojowa dla regionu. W przeciwnym przypadku oznaczałoby to dla nas spowolnienie rozwoju. Żądamy takich samych szans rozwoju jak pozostałe województwa! – przekonywał marszałek Piotr Całbecki.
Sprawa kluczowej linii kolejowej połączyła samorządowców z wszystkich opcji politycznych obecnych w Sejmiku. Wśród sygnatariuszy znaleźli się marszałek Piotr Całbecki, wiceprzewodniczący sejmiku województwa Katarzyna Lubańska i Wojciech Jaranowski oraz radny województwa Tadeusz Pogoda.
Aż do Szczecina
Autorzy deklaracji zwracają się nie tylko do premiera, apelują również do instytucji i mieszkańców województwa „o czynne poparcie przedstawionej w powyższej deklaracji idei”, oraz upoważniają marszałka do koordynowania dalszych działań, w tym do podjęcia „wspólnych działań z Marszałkami Województw Wielkopolskiego i Zachodniopomorskiego, mających na celu przedłużenie postulowanej linii do Szczecina przez Piłę”.
12 najważniejszych szlaków
Planowana budowa sieci kolei dużych prędkości wiąże się z pracami nad Centralnym Portem Komunikacyjnym między Warszawą i Łodzią. Zakłada stworzenie 12 tras kolejowych, w tym 10 prowadzących ze wszystkich regionów Polski do CPK. Obecny schemat pomija najważniejsze miasta regionu kujawsko-pomorskiego. Postulowana w deklaracji relacja Warszawa/CPK – Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Piła – Szczecin miałaby umożliwić pełne wykorzystanie centralnego położenia regionu dla jego społeczno-gospodarczego rozwoju.
