Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy padają ofiarami wypadków drogowych. Przechodzą w miejscach niedozwolonych albo na czerwonym świetle

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Seniorzy padają ofiarami wypadków drogowych. Bywa, że chcą sobie skrócić drogę i przechodzą przez jezdnię w miejscu niedozwolonym albo na czerwonym świetle. A kierujący pojazdem nie zawsze zdoła zahamować - mówi asp. sztab. Szymon Porażyński z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.
Seniorzy padają ofiarami wypadków drogowych. Bywa, że chcą sobie skrócić drogę i przechodzą przez jezdnię w miejscu niedozwolonym albo na czerwonym świetle. A kierujący pojazdem nie zawsze zdoła zahamować - mówi asp. sztab. Szymon Porażyński z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy. Mariusz Kapała
Szaruga, deszcz, szybko zapadające ciemności – to wszystko sprawia, że piesi częściej niż zwykle narażeni są na potrącenie na drodze, szczególnie seniorzy.

W ubiegłym roku wypadkom na drogach całej Polski uległo 5365 osób w przedziale wiekowym 60+, w tym 590 osób stanowiły ofiary śmiertelne.

- Niestety, seniorzy padają ofiarami wypadków drogowych. Bywa, że chcą sobie skrócić drogę i przechodzą przez jezdnię w miejscu niedozwolonym albo na czerwonym świetle. A kierujący pojazdem nie zawsze zdoła zahamować. Dodatkowymi czynnikami pogarszającym bezpieczeństwo starszej osoby bywają jej ograniczenia ruchowe i zwolniony czas reakcji. Także obrażenia ciała powodowane potrąceniem przez samochód są zwykle poważniejsze niż w przypadku młodszego człowieka – wyjaśnia asp. sztab. Szymon Porażyński z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Bydgoszczy.

Ustąp niepełnosprawnemu!

Niektórzy kierowcy nie zdają sobie sprawy, że pieszy z wyraźną niepełnosprawnością ruchową lub np. z białą laską w ręku czy z psem przewodnikiem, może przekraczać jezdnię poza wyznaczonym miejscem.

Kierowcy są wtedy zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia im pierwszeństwa. Z kolei osoba niepełnosprawna jest zobligowana do upewnienia się czy może bezpiecznie przejść na drugą stronę jezdni. W przypadku osoby niewidzącej lub niedowidzącej może to być jednak trudne lub wręcz niemożliwe.

Pierwszeństwo różnie interpretowane

Na zachowania uczestników ruchu drogowego, w tym oczywiście seniorów, wpłynęła dokonana 1 czerwca 2021 roku zmiana w przepisach ruchu drogowego, która dała pieszym więcej praw. A wynikała z rosnącej liczby wypadków z udziałem pieszych.
Po zmianie kierowca jest zobowiązany do udzielenia pierwszeństwa pieszemu nie tylko – jak było wcześniej – gdy ten jest już na przejściu, ale także w momencie zbliżania się do krawędzi jezdni.

To też może Cię zainteresować

- Ta zmiana wywołuje wiele kontrowersji, nie zawsze jest właściwie rozumiana i przyznaję, że nawet policjanci różnie ją interpretują i zapadają różne wyroki sądowe w spornych sprawach. W Prawie o ruchu drogowym nie ma definicji, która opisywałaby jednoznacznie kim jest pieszy wchodzący na jezdnię i to pozostawia pole do interpretacji – kontynuuje aspirant sztabowy.

Nasz rozmówca uświadamia wszakże zarówno pieszym, jak i kierowcom, że wszyscy oni muszą przed oznakowanym przejściem zachować szczególną ostrożność i ograniczone zaufanie do innych uczestników ruchu drogowego.

Gdy jedno auto zatrzymuje się...

Policjant przypomina, że szczególnie niebezpieczna jest taka sytuacja, gdy przed przejściem, na jednym z dwóch pasów wyznaczonych w jednym kierunku zatrzymuje się pojazd, aby ustąpić pierwszeństwa pieszemu.

Pieszy wychodzący zza tego pojazdu powinien upewnić się, czy także pojazd jadący drugim pasem zatrzymał się. Bywa bowiem, że kierowca jest roztargniony, myśli o czymś zupełnie innym, albo jest pijany i nie zatrzyma się, choć przepisy go do tego zobowiązują. I wtedy dochodzi do tragedii.
W ogóle, każde wejście na jezdnię bez upewnienia się czy nic nam nie grozi, jest karkołomne. A bywa, że piesi tak robią. Myślą, że na zebrach nic im nie grozi, a to zasadniczy błąd.

Bądź widoczny na drodze!

Bezpieczeństwo pieszych zdecydowanie pogarsza się o tej porze roku. Nie jest prawdą, że skoro pieszy widzi samochód (ten ma włączone światła i jest większy), to także siedzący za jego kierownicą dostrzega pieszego (ten ma na sobie najczęściej ciemną odzież).

Pole widzenia kierowcy ogranicza także szyba, która w trudnych warunkach pogodowych szybko ulega zabrudzeniu, pojawiające się na niej refleksy świetlne. Widoczność ograniczają także boczne słupki, za którymi tworzą się tzw. martwe kąty widzenia.
Dla tego każdy pieszy, nie tylko poruszający się drogą w terenie niezabudowanym (w tym przypadku jest to obowiązkowe), powinien wyposażyć się w widoczny dla zmotoryzowanych element odblaskowy, a najlepiej w kamizelkę odblaskową.

Seniorzy dowiedzieli się dużo więcej

Szymon Porażyński był jednym z prelegentów poniedziałkowego spotkania w murach Wyższej Szkoły Gospodarki w Bydgoszczy zorganizowanego dla seniorów przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Bydgoszczy.

- W WSG odbyły się liczne prelekcje adresowane do seniorów, a dotyczące ich bezpieczeństwa, w tym nazwą „Senior w ruchu drogowym” – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska