https://pomorska.pl
reklama

W tym roku na kujawsko-pomorskich drogach zginęło już 29 pieszych. Warunki pogodowe pogarszają się

Marek Weckwerth
Późna jesień to wyjątkowo niebezpieczny czas, zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów. Trzeba się mieć na baczności.
Późna jesień to wyjątkowo niebezpieczny czas, zwłaszcza dla pieszych i rowerzystów. Trzeba się mieć na baczności. Dariusz Bloch/ Archiwum
Dlaczego w tym roku na drogach regionu ginie tak wielu pieszych, tego na razie nikt nie wie – nie żyje już 29 osób! W tym samym okresie roku ubiegłego zginęło ich 17.

- Ogólne bezpieczeństwo na drogach regionu nieco poprawia się, ale nie w przypadku pieszych i rowerzystów. Jest naprawdę źle. To bardzo niepokojący trend. Dlatego organizujemy cykliczne akcje prewencyjne skierowane na bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego i na co dzień apelujemy do ich, a także kierowców świadomości - mówi podkom. Remigiusz Rakowski, specjalista Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Bydgoszczy.

Statystyka (ogólna) zdarzeń drogowych w regionie od początku roku do 7 listopada wygląda tak: 681 wypadków, 91 zabitych, 753 rannych. W tym samym okresie 2022 roku odnotowano 674 wypadki, 94 zabitych, 746 poszkodowanych.

Dla uzupełnienia tragicznej statystyki dodajmy, iż do 7 listopada na kujawsko-pomorskich drogach doszło do 178 wypadków z udziałem pieszych, w których obrażenia odniosło 150 z nich. W analogicznym okresie roku ubiegłego mieliśmy 133 wypadki i 117 rannych.

Śmierć na pasach

3 listopada w Grudziądzu kierowca dacii potrącił na pasach 17-letniego Oliwiera i jego o rok młodszą koleżankę. Oboje doznali ciężkich obrażeń ciała. Trzy dni później chłopak zmarł w szpitalu. Według ustaleń policji do potrącenia doszło gdy młodzi ludzie przekraczali już oś jezdni.

- Przyczyną wypadku było nieustąpienie pierwszeństwa osobom przechodzącym po pasach – poinformował asp. Łukasz Kowalczyk, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Grudziądzu.

Pieszy nie ma najmniejszych szans

- Pieszy nie ma żadnych szans w starciu z rozpędzonym samochodem. W najlepszym przypadku będzie dochodził do siebie z licznymi złamaniami w szpitalu – przestrzega podkomisarz Rakowski.

To też może Cię zainteresować

Ogromnym zagrożeniem dla pieszych jest szybko zapadający zmrok. Remigiusz Rakowski uświadamia im, że człowiek w czarnej lub ciemnej odzieży wierzchniej (bo ta jest standardem) na słabo oświetlonym przejściu jest zauważany przez kierowcę dosłownie w ostatnim momencie, gdy na reakcję może być za późno.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

- Wielu pieszym wydaje się, że skoro widzą samochód, to także kierowca ich widzi. Nic bardziej mylnego – pojazd ma włączone światła, a pieszy nie i przy tym jest o wiele mniejszym obiektem niż auto. Poza tym pole widzenia za kierownicą ograniczają szyba i pojawiające się na niej refleksy świetlne oraz słupek boczy między szybami. W tym martwym polu widzenia może akurat znaleźć się pieszy, co szczególnie często zdarza się w momencie skręcania pod kątem prostym w poprzeczną drogą – wyjaśnia oficer policji.

Wszystkie te ograniczenia pola widzenia potęgują się jeszcze w czasie deszczu, mżawki i mgły. Na mokrej nawierzchni wydłuża się droga hamowania. Dlatego tak zmotoryzowani, jak też piesi powinni zachować w obrębach przejść szczególną ostrożność.

- Pieszych zachęcam też gorąco do zakładania na odzież elementów odblaskowych i to nie tylko w obszarze zabudowanym, gdzie po zapadnięciu zmroku jest to obowiązkowe. Człowiek wyposażony w odblask jest zdecydowanie lepiej widoczny, co może mu uratować życie nawet w mieście – uświadamia Remigiusz Rakowski.

Rowerzyści też częściej ulegają wypadkom

Nie jest dobrze także z bezpieczeństwem rowerzystów: Od początku roku do 7 listopada w 112 wypadkach z ich udziałem w naszym regionie zginęło 8 osób, a 95 trafiło pod opiekę medyków. W tym samym okresie 2022 roku rowerzyści uczestniczyli w 105 wypadkach, 5 zginęło, a 91 odniosło rany.

W środowy ranek na przejeździe rowerowym przez ulicę Magnuszewską w Bydgoszczy potrącony został kolejny rowerzysta. Przyczyna nie jest jeszcze znana.

Na oznakowanym przejeździe cyklista (i użytkownik e-hulajnogi) ma bezwzględne pierwszeństwo. Nie ma jednak tak dużych praw jak pieszy, któremu kierowcy są zobowiązani udzielić pierwszeństwa już w chwili zbliżania się do krawędzi jezdni. Na rowerze uzyskuje się pierwszeństwo dopiero po wjechaniu na przejazd.

- To dobry przepis, bowiem rowerzyści znacznie szybciej wjeżdżają z dedykowanych im ścieżek na jezdnię, co dla kierowców bywa zaskakujące. Dobrą praktyką, którą polecam ich uwadze i sam stosuję jako rowerzysta, jest przynajmniej zwolnienie przed wjazdem na przejazd i upewnienie się czy nadjeżdżający drogą pojazd także zwalnia – kończy Rakowski.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Wyjmij z lodówki i podlej hortensje. Ogród utonie w kwiatach. Oto trik na kwitnienie!

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Tym osobom należy się prawie 350 złotych dodatku do emerytury. Oto zasady wypłaty

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska