Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Seniorzy za kierownicą to nic niezwykłego w Kujawsko-Pomorskiem. Czy jeżdżą bezpiecznie?

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Może to - jesienny liść dębu na tylnej szybie - jest sposobem na ostrzeżenie innych, że kierowca nie jest już najmłodszy i warto nie niego uważać.
Może to - jesienny liść dębu na tylnej szybie - jest sposobem na ostrzeżenie innych, że kierowca nie jest już najmłodszy i warto nie niego uważać. Paweł Relikowski
Starsze osoby są najszybciej rosnącą grupą kierowców w Polsce, zarówno pod względem ich liczby, jak i liczby przejechanych kilometrów. Pytanie czy są bezpiecznymi kierowcami?

Seniorzy stanowią ponad 26 procent polskiego społeczeństwa. W województwie kujawsko-pomorskim mieszka blisko 460 tysięcy osób powyżej 60 roku życia. 66 proc. to kobiety– informuje Urząd Marszałkowski w Toruniu (na podst. danych Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.

Starzenie się społeczeństw krajów uprzemysłowionych ma charakter powszechny, a szczególnie widoczne jest to w Europie. Szacuje się, że w 2050 roku odsetek osób w wieku 50 lat i więcej będzie wynosił prawie 50 proc. ogółu populacji. Według szacunków ONZ do 2050 roku średnia życia wzrośnie z obecnych 68 do 76 lat, a w krajach wysoko rozwiniętych z 77 do 83 lat.
W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i liczba osób w wieku emerytalnym ulegnie znacznemu powiększeniu już w 2030 roku.

Osoby starsze są obecnie najszybciej rosnącą grupą kierowców, zarówno pod względem ich liczby, jak i liczby przejechanych kilometrów. W przyszłości będą oni odbywali więcej dłuższych podróży i częściej niż obecni kierowcy w starszym wieku. Dotyczy to szczególnie kobiet.

Duże wyzwanie dla seniora

– Zmiany postępujące z wiekiem mogą nie mieć wpływu na codzienne życie, ale mają znaczenie dla kierowania pojazdem. Kierowcy muszą często podjąć od 8 do 12 decyzji na jeden kilometr mając na to mniej niż pół sekundy. Oznacza to, że nawet niewielkie zmiany w zakresie wzroku, słuchu, zasięgu i siły ruchów, czasu reakcji i koncentracji uwagi mogą odegrać dużą rolę przy podejmowaniu decyzji w czasie kierowania pojazdem – wyjaśnia Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.

To jednak bezpieczniejsi kierowcy

Starsi kierowcy od ponad dekady są obiektem intensywnych międzynarodowych badań podmiotów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Ich wyniki wykazały jednak, iż wzrost liczby aktywnych kierowców w starszym wieku (z różnymi ograniczeniami natury medycznej) ma nieznaczny wpływ na liczbę śmiertelnych wypadków, bo prowadzą bezpieczniej niż kierowcy młodsi. Wskaźnik ofiar śmiertelnych na 1 mln kierowców aut osobowych dla starszych kierowców jest czterokrotnie niższy niż w grupie 18-24 lata.

To też może Cię zainteresować

Seniorzy rekompensują braki w prowadzeniu pojazdów ograniczeniem jazdy nocą. Korzystają ze sprawdzonych tras, z lokalnych dróg z mniejszą liczbą skrzyżowań i rond. I dobrze, bo okazuje się, że aż 50 proc. wypadków z udziałem starszych kierowców ma miejsce w obrębie skrzyżowań, podczas gdy zmotoryzowani w średnim wieku udział w tego rodzaju wypadkach kierowców w średnim wieku wynosi 21,

Skrupulatnie też przestrzegają zasad niepicia alkoholu przed wyjazdem i zapinania pasów bezpieczeństwa.
Skrzyżowania w terenie zabudowanym są elementem podwyższającym prawdopodobieństwo wystąpienia wypadku z udziałem starszych osób, szczególnie zderzeń bocznych.

Nie szarżują, jeżdżą wolniej

- Seniorzy na pewno jeżdżą wolniej, nie szarżują jak zdarza się młodszym i dlatego uznajemy ich za bezpieczniejszych kierowców. Jeżdżą jednak bardziej zachowawczo, często znacznie wolniej niż pozwalają przepisy i sytuacja na drodze, co spowolnienia ruch i w pewnych okolicznościach może wpłynąć nawet na pogorszenie bezpieczeństwa – mówi mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Sztuczne spowalnianie ruchu przez danego kierowcę powoduje chęć wyprzedzenia go przez innych, bowiem nadjeżdżające z tyłu pojazdy kumulują w kwalkadzie. A każde wyprzedzanie rodzi określone ryzyko, zwłaszcza na wąskich, lokalnych drogach.

- Starsi kierowcy nie mogą zapomnieć o swoich ograniczeniach zdrowotnych wynikających z biologii i stanu zdrowia, a zatem generalnie zalecamy im dostosowanie prędkości i do przepisów, i do swoich możliwości. Do jest bezpieczniejsze zachowanie. Zalecamy też częstsze badania lekarskie – dodaje Maciej Zdunowski.

Taka jest statystyka

W 2022 roku kierowcy w wieku 60 + spowodowali w województwie kujawsko-pomorskim 156 wypadków, w których zginęły 24 osoby, a 161 odniosło obrażenia. Najwięcej wypadków, bo 237, spowodowali zmotoryzowani w wieku 40 - 59 lat. Śmierć poniosło w nich 37 osób, a rany 267.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska