Seniorzy stanowią ponad 26 procent polskiego społeczeństwa. W województwie kujawsko-pomorskim mieszka blisko 460 tysięcy osób powyżej 60 roku życia. 66 proc. to kobiety– informuje Urząd Marszałkowski w Toruniu (na podst. danych Urzędu Statystycznego w Bydgoszczy.
Starzenie się społeczeństw krajów uprzemysłowionych ma charakter powszechny, a szczególnie widoczne jest to w Europie. Szacuje się, że w 2050 roku odsetek osób w wieku 50 lat i więcej będzie wynosił prawie 50 proc. ogółu populacji. Według szacunków ONZ do 2050 roku średnia życia wzrośnie z obecnych 68 do 76 lat, a w krajach wysoko rozwiniętych z 77 do 83 lat.
W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i liczba osób w wieku emerytalnym ulegnie znacznemu powiększeniu już w 2030 roku.
Osoby starsze są obecnie najszybciej rosnącą grupą kierowców, zarówno pod względem ich liczby, jak i liczby przejechanych kilometrów. W przyszłości będą oni odbywali więcej dłuższych podróży i częściej niż obecni kierowcy w starszym wieku. Dotyczy to szczególnie kobiet.
Duże wyzwanie dla seniora
– Zmiany postępujące z wiekiem mogą nie mieć wpływu na codzienne życie, ale mają znaczenie dla kierowania pojazdem. Kierowcy muszą często podjąć od 8 do 12 decyzji na jeden kilometr mając na to mniej niż pół sekundy. Oznacza to, że nawet niewielkie zmiany w zakresie wzroku, słuchu, zasięgu i siły ruchów, czasu reakcji i koncentracji uwagi mogą odegrać dużą rolę przy podejmowaniu decyzji w czasie kierowania pojazdem – wyjaśnia Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Instytutu Transportu Samochodowego.
To jednak bezpieczniejsi kierowcy
Starsi kierowcy od ponad dekady są obiektem intensywnych międzynarodowych badań podmiotów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego.