Przy kontroli prędkości powinien być uwzględniony margines błędu - uważa rzecznik praw obywatelskich

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Wielu kierowców jeździ zdecydowanie za szybko, ale podczas pomiaru prędkości zdarzają się błędy i trzeba je uwzględnić.
Wielu kierowców jeździ zdecydowanie za szybko, ale podczas pomiaru prędkości zdarzają się błędy i trzeba je uwzględnić. Mariusz Kapała
Po zmierzeniu prędkości pojazdu policja powinna pomniejszyć tę wartość na korzyść kierowcy o margines błędu pomiarowego, ten błąd to 3 kilometry na godzinę.

Tak robi na przykład policja francuska – podaje jako przykład rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek. RPO skierował do ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego pismo, w którym zauważa, że problem dotyczy niedostrzeżonego przez ustawodawcę błędu pomiaru, tzw. marginesu tolerancji błędu, czy też marginesu technicznego. Jego zdaniem, w takich sytuacjach obwiniony kierowca może wyłącznie odmówić przyjęcia mandatu i dopiero przed sądem próbować dowieść błędu pomiaru.

Na to skarżą się kierowcy

Wnioski obywateli do RPO podnoszące, że każde urządzenie pomiaru prędkości obarczone jest pewnym deficytem dokładności pomiaru, znajdują – zdaniem Marcina Wiącka - oparcie w opiniach producentów, a także w przepisach.

Błąd pomiaru zarówno urządzeń mierzących prędkość stosowanych przez policję i inne służby kontrolujące ruch drogowy (w tym fotoradarów), jak i wskaźników prędkości w autach, wynosi 3 km na godz., zaś w szczególnych sytuacjach może wynosić nawet do 10 kilometrów.

To też może Cię zainteresować

„Uwzględnienie marginesu błędu pomiarowego urządzeń laserowych powinno oznaczać uznanie, że należałoby racjonalnie sankcjonować przekroczenia dopuszczalnej prędkości w zakresie od 4 do 10 km na godz.” - pisze RPO do ministra.

Do RPO wpływają wnioski w związku ze stosowaniem wydanego na podstawie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym z 2 grudnia 2021 r. rozporządzenia MSWiA z 15 września 2022 r. w sprawie ewidencji kierujących pojazdami naruszających przepisy ruchu drogowego. Zawiera ono m.in. w tabeli E10 taryfikator stanowiący podstawę wymiaru grzywny za przekroczenie prędkości „do 10 km/ h” - czyli faktycznie od 1 do 10 km/ h.

Wnioskodawcy podnoszą, że niezasadne i nieracjonalne jest karanie kierowców za przekroczenie dozwolonej prędkości nawet o 1 km/h.

Tak sprawy można interpretować

RPO podaje przykład: jeżeli miernik laserowy, dokonując pomiaru w miejscu, gdzie dozwoloną prędkością jest 50 km/h, ujawni 53 km/h, to uwzględniając nielaboratoryjne warunki pomiaru i przy uwzględnieniu błędu pomiaru, może być odczytywany tak, że kierowca jechał z dozwoloną prędkością i wykroczenia nie popełnił.

Możliwa jest też odmienna interpretacja: przyjęcia, że faktyczna prędkość wyniosła 56 km/h, lecz obowiązująca także w prawie wykroczeń zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść obwinionego nakazuje przyjęcie wersji korzystniejszej dla obwinionego.
Spostrzeżenia te odnoszą się nie tylko do sytuacji granicznej pomiędzy popełnieniem wykroczenia a jego niepopełnieniem, ale także do oceny jego wagi. Przykładowo: gdy laserowy miernik prędkości wskaże przekroczenie o 31 km/h, to można argumentować, że kierowca w istocie przekroczył prędkość o 28 km/h, a wtedy kierowca dostaje mniej punktów karnych (7 zamiast 9).

Uwzględnienie marginesu błędu pomiarowego urządzeń laserowych powinno oznaczać uznanie, że tabela powinna racjonalnie sankcjonować przekroczenia dopuszczalnej prędkości w zakresie od 4 do 10 km/h – uważa rzecznik.

Prawo - które co do zasady uzasadnia wymierzenie sankcji za wykroczenie drogowe - powinno zawierać także gwarancje rozstrzygania wątpliwości na korzyść obwinionego i to już w momencie ujawnienia przez organ potencjalnego wykroczenia.
RPO uważa jednak, że nie można deprecjonować zasadności pociągania do odpowiedzialności za przekroczenie prędkości np. o 5 lub 10 km/h. Nawet tak niewielkie przekroczenie może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym.

Policja: Działamy zgodnie z przepisami

- Działamy zgodnie z przepisami oraz instrukcjami używania mierników prędkości, czyli urządzeń laserowych i znajdujących się na pokładach radiowozów wideorejestratorów. Przed każdym użyciem tych mierników wykonujemy ich testy - wyjaśnia nam mł. insp. Maciej Zdunowski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy.

Maciej Zdunowski przypomina, że niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach jest jedną z głównych przyczyn ciężkich wypadków. W naszym regionie jest to aż 38,5 proc. wypadków ze skutkiem śmiertelnym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Thule

Thule SmartRack 785 (785)

489,00 zł

kup najtaniej

INTER PACK

Inter Pack Quiet XT IR 98/94

499,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Vector Alpine Tytanowy Mat (TH613500)

6 899,00 zł

kup najtaniej

ceneo

THULE 631652 Pacific 600

1 899,00 zł

kup najtaniej

Thule

Thule Touring 780 Rozmiar L Czarny Matowy 420L

2 199,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska
Dodaj ogłoszenie