Pomaga też w określaniu potrzeb szkoleniowych, wytyczaniu ścieżek kariery, uzdrawianiu komunikacji pomiędzy menedżerem a jego podwładnymi. Takie są założenia. W praktyce rozmowy oceniająco-rozwijające częściej budzą negatywne emocje niż entuzjazm.
Skuteczna rozmowa nie może być sytuacją, w której zatrudniony dowiaduje się tylko, jaką opinię na temat jego pracy ma przełożony i co z tego wynika. Powinna być przeprowadzona w formie dialogu, kiedy pracownik i szef szczegółowo omawiają zakres obowiązków oraz plany na przyszłość. Wyciągnięte wnioski pozwalają zaś wytyczyć kolejne cele czy poprawić ewentualne niedociągnięcia.
Skuteczna rozmowa umożliwia obu stronom obiektywne określenie mocnych stron pracownika, punkty wymagające poprawy oraz możliwości lepszego wykorzystania jego potencjału. Pomaga menedżerowi w zdefiniowaniu planów rozwojowych i ustaleniu ścieżki kariery pracownika. Zapewnia informacje na temat możliwych usprawnień w firmie. Motywuje pracownika do podjęcia nowych wyzwań, poprawia jakość i wydajność pracy. Daje informacje, na podstawie których przełożony może podejmować decyzje o ewentualnych awansach i zwiększaniu poziomu wynagrodzeń.
