Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Slalomem po placu

MIROSŁAW TOMACKI
We Włocławku są skrzyżowania, na których oznakowanie - pionowe i poziome - wprowadza w błąd kierowców. Dziś pierwszy przykład.

     Jednym z takich skrzyżowań jest plac Powstania Styczniowego. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że egzaminatorzy to skrzyżowanie omijają szerokim łukiem. Trudno bowiem oczekiwać od młodego kierowcy, by poradził sobie z błędami w organizacji ruchu stworzonymi przez drogowców.
     Plac Powstania Styczniowego
     jest skrzyżowaniem z wyspą centralną. Posiada trzy wloty jednokierunkowe i dwa z drogami dwukierunkowymi - ul. Okrężną i Wierzbową. Z kolei wewnątrz skrzyżowania liczba pasów ruchu przeznaczonych dla kierunku prosto jest większa od liczby pasów na jego wlotach i wylotach. Ta sytuacja dotyczy w szczególności wlotu z ul. Witosa i ul. Wierzbowej. Z tego powodu kierowcy tracą orientację i wzajemnie zajeżdżają sobie drogę podczas skręcania w lewo.
     W lewo z Witosa
     Na wlocie skrzyżowania dla pojazdu w pozycji A wyznaczony jest kierunek prosto, pomimo że takiej możliwości jazdy nie ma z lewego pasa ruchu. Po wjechaniu na skrzyżowanie kierowca jest zaskoczony, że zamiast jechać prosto musi zmienić kierunek jazdy w lewo. Dla kierowców zamiejscowych problemem jest również zajmowanie pasa ruchu po skręceniu w lewo pojazdami w pozycji C i D. Chodzi o to, że kierowcy zamiast skupić się na dokładnej ocenie sytuacji na drodze z pierwszeństwem unikają zderzeń pod kątem ostrym w trakcie manewru.
     Z Wierzbowej w lewo
     Organizacja ruchu na tym wlocie skrzyżowania jest zła. Tutaj także złamano przepisy o organizowaniu ruchu na skrzyżowaniu. Pojazdem w pozycji 1 można, co najwyżej, poprawnie jechać prosto w ul. Witosa. Natomiast skręcanie w lewo wymaga zmiany pasa ruchu wewnątrz skrzyżowania. Z punktu widzenia bezpieczeństwa są to sytuacje niedopuszczalne.
     PS. Na podstawie "Raportu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego we Włocławku", opracowanym przez Akademię Techniczno-Rolniczą w Bydgoszczy, skrzyżowanie to zajmuje pierwsze miejsce pod względem liczby i skutków zdarzeń. Pomijając jego złą geometrię sprzed kilkudziesięciu lat, karygodnym jest, że odpowiedzialni za bezpieczeństwo ruchu drogowego urzędnicy nie przestrzegają podstawowych przepisów. Na przykład złamali podstawową zasadę, że liczba pasów ruchu dla jazdy prosto na wlocie skrzyżowania jest równa liczbie pasów ruchu na odpowiadającym jego wylocie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska