Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sponsoring sposobem obniżenia podatku od firmy. Przeczytaj, jak to zrobić!

oprac., za Tax Care; fot. sxc
Można w roli sponsora wesprzeć młodzieżowy klub sportowy albo jakiś dziecięcy zespół taneczny
Można w roli sponsora wesprzeć młodzieżowy klub sportowy albo jakiś dziecięcy zespół taneczny
Przedsiębiorco, zostań sponsorem. Wesprzesz lokalną działalność, zareklamujesz biznes, a nawet obniżysz podatek! Dotyczy to zarówno podatku dochodowego, jak i VAT-u.

Nawet kilka tysięcy złotych przekazane lokalnemu klubowi sportowemu, gminnemu centrum kultury, czy zespołowi tanecznemu może pomóc. Jeśli sponsoring będzie dobrze przemyślany, faktyczny koszt po stronie przedsiębiorcy może być o prawie połowę mniejszy od wydanej kwoty – wynika z szacunków Tax Care.

Przeczytaj też: Delecta sponsoruje drużynę siatkówki. A Piotr Gruszka robi wokół niej dużo szumu (wideo)

Takie wnioski płyną z analizy konsekwencji podatkowych, jakie będzie mieć przekazanie 5 tysięcy złotych w ramach sponsoringu. Przyjęliśmy, że przedsiębiorca jest opodatkowany liniowo (19 procent) i jednocześnie jest podatnikiem VAT - podaje Tax Care. Przekazuje wspomnianą kwotę organizacji, która również jest podatnikiem VAT.

Czytaj: Miss Polonia 2011. Firma ISS Facility Services Polska zainwestowała w najpiękniejsze grudziądzanki

Jeśli pomoc będzie w formie pieniężnej, a przedsiębiorca otrzyma jej ekwiwalent w postaci reklamy (na przykład na koszulkach klubowych, boisku, biletach czy plakatach), będzie mógł zaliczyć wydatek 4 065 zł do kosztów uzyskania przychodu. W efekcie zmniejszy swój podatek o 772 zł. Jeśli dodatkowo sponsorowany jest podatnikiem VAT i wystawi fakturę za świadczoną usługę reklamy, sponsor będzie mógł odliczyć wykazany na niej VAT, czyli w naszym przypadku 935 zł. W sumie więc przedsiębiorca zmniejszy swoje zobowiązania o 1 707 zł. Oznacza to, że efektywny ciężar sponsoringu wyniesie nie 5 000 zł, a 3 293 zł.

Sponsoring**sprzyja umacnianiu dobrego wizerunku sponsora, zapoznaje szerszy krąg odbiorców z nazwą lub nawet ofertą firmy. Stanowi też umowę dwustronnie zobowiązującą**. Oznacza to, że zarówno sponsor, jak i sponsorowany są zobowiązani do wzajemnego świadczenia. Sponsor uzyskuje określone umową usługi reklamowe. W zamian zobowiązuje się ponieść określone wydatki lub przekazać rzeczy albo świadczyć usługi, które będą służyć działalność sponsorowanego.

Przeczytaj również: Sponsoring. Oto, jak firma Tep-Pol ze Śląska zarabia na dobrych sercach kujawsko-pomorskich biznesmenów

Uwaga: - Umowa musi dokładnie wskazywać do czego są zobowiązane strony, jak również zawierać informacje o wartości świadczenia każdej ze stron - podaje Katarzyna Rola – Stężycka, kierowniczka zespołu analiz podatkowych Tax Care. - Trzeba wskazać, w jaki sposób sponsorowany będzie reklamował sponsorowanego (np. gdzie zamieści logo, nazwę, ile razy). Jeśli sponsor udziela pomocy rzeczowej świadczone w zamian usługi reklamowe powinny tę samą wartość. Inaczej nadwyżka, jaka pojawi się u jednej ze stron będzie stanowiła nieodpłatne świadczenie, które trzeba będzie oddzielnie opodatkować.

- Jeśli sponsor przekazuje sponsorowanemu określone rzeczy lub świadczy usługi, powstanie u niego przychód do opodatkowania w wysokości równowartości świadczonej usługi lub przekazanych towarów - wyjaśnia kierowniczka zespołu analiz podatkowych Tax Care. - Tak powstały przychód zmniejszy koszty, jakie poniósł w związku z tym świadczeniem. Znajdzie się w tym także wartość usługi reklamowej świadczonej przez sponsorowanego. Jeśli wzajemne świadczenia mają tą samą wartość, sponsoring jest neutralny podatkowo.

Sponsoring w formie porozumienia barterowego (sponsorowany świadczy usługę reklamy a sponsorujący w zamian przekazuje towary lub świadczy usługi) nie jest jednak dobrym rozwiązaniem dla tych, przedsiębiorców, którym zależy na obniżeniu podstawy opodatkowania. Jeśli zależy nam, by przy okazji sponsoringu zyskać podatkowo należy sponsorowanego wesprzeć finansowo. W takiej sytuacji przekazane pieniądze będą stanowiły koszt związany z „zakupem” reklamy. Nie powstanie natomiast przychód. Dla sponsora czynność ta nie jest opodatkowana, bo nie świadczy on żadnej usługi ani też nie dokonuje sprzedaży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska