Ten wynik nas nie satysfakcjonuje - nie ukrywa Magdalena Buschmann, kierownik referatu organizacji oświaty Urzędu Miasta Bydgoszczy. Średnia wynik dla stolicy województwa wynosi 25,49 pkt.
- To, co prawda więcej niż średnia krajowa, ale i tak za mało - podkreśla Magdalena Buschmann. - Średni wynik w kraju dla miast powyżej 100 tys. mieszkańców wynosi 26,08 pkt. a więc porównanie wypada na naszą niekorzyść.
Zobacz wyniki sprawdzianu szóstoklasistów w naszym województwie: Średnie wyniki sprawdzianu w 2013 roku w gminach województwa kujawsko-pomorskiego
Uczyli się po lekcjach
Dyrektorzy nie narzekali jednak aż tak bardzo na wyniki. - W porównaniu z ubiegłym rokiem jest lepiej - mówi Anna Krymer, dyrektor SP 14 w Bydgoszczy. - Tak jak w całym kraju najtrudniejsze dla dzieci okazały się zadania, w których oceniano umiejętność wykorzystania wiedzy w praktyce i rozumowania.
Powody do radości ma Toruń, który wypadł najlepiej z dużych miast w województwie. Najwyższy wynik uzyskali tu uczniowie Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I stopnia - 35,33 pkt. Znakomitym rezultatem mogą się też pochwalić SP 27 - 30,90 pkt. (sprawdzian pisało 21 uczniów) oraz SP 5 - 30,42 pkt (105 szóstoklasistów).
Zobacz: Sprawdzian szóstoklasisty 2013. Uczniowie: Test nie był trudny
Z pracy swoich uczniów zadowolony jest Mirosław Jardanowski, dyrektor SP 4 w Inowrocławiu. - Nasza szkoła uzyskała średnią 25,78 pkt. - mówi. - Sprawdzian pisało 143 uczniów z sześciu klas. Jedna z nich uzyskała wynik 31,07 pkt. Efekty przyniosło systematyczne nauczanie, prowadzenie wielu zajęć dodatkowych.
Potrzebna praktyka
- Jesteśmy zadowoleni - mówi również Barbara Przybysz, zastępca dyrektora SP 23 we Włocławku. - Dużo uczniów zdobyło powyżej 30 pkt. Średnia szkoły jest wyższa od średniej województwa i miasta.
- W tym roku w szóstych klasach dołożyliśmy dodatkową lekcję języka polskiego z tzw. godzin dyrektorskich i od razu widać efekty - cieszy się Hanna Piecuch-Szulc, zastępca dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Grudziądzu, w skład którego wchodzi SP 21. Szkoła uzyskała średnią 24,56 pkt.
- Dzieci bardzo dobrze poradziły sobie z czytaniem i pisaniem - mówi. - Uczniowie ćwiczyli te umiejętności właśnie na dodatkowych zajęciach. Trochę gorzej poszła matematyka, toteż nasze panie matematyczki już myślą o tym, jak w przyszłym roku temu zaradzić. Może zastanowimy się nad dodatkowymi godzinami matematyki.
Nauczyciele zwracają jednak uwagę, że dzieci gubią się w zadaniach, które mają odniesienie do rzeczywistości. - Dlatego warto, aby rodzice angażowali je w prace domowe, które wymagają, np. przeliczania lub w inny sposób wiążą się z matematyką czy pozostałymi przedmiotami - zauważa Mirosław Jardanowski. - Dzięki temu dzieci będą umiały rozwiązać zadania związane z praktyką.
Czytaj e-wydanie »