reklama

Sprzedając rowery kombinowali? Urząd to właśnie sprawdza. Chodzi o kilka popularnych marek

(tik)Zaktualizowano 
Pixabay.com
Chodzi o takie marki jak: Merida, Trek czy Cannondale. Postępowania są prowadzone w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom.

- Zaczynają się wakacje. Wiele osób wykorzysta wolny czas na przejażdżki rowerowe. Niektórzy z nich będą chcieli kupić nowy sprzęt. Z informacji urzędu wynika, że w przypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkach konkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców. Wszczęliśmy pięć postępowań, w których będziemy to sprawdzać – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Przypomnijmy prawo zakazuje porozumień ograniczających konkurencję, m.in. przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu – np. między producentem, wyłącznym dystrybutorem a sprzedawcami detalicznymi. Zabronione jest nie tylko ustalanie cen. Niedozwolone jest też zakazywanie lub ograniczanie partnerom handlowym sprzedaży przez internet.

UOKiK sprawdza, czy takich praktyk nie stosowali producenci i dystrybutorzy rowerów oraz akcesoriów rowerowych – AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports.

Co u kogo sprawdzają

AMP Polska to dystrybutor wielu marek akcesoriów rowerowych. Prowadzi sklep internetowy i sprzedaje produkty innym detalistom. Z informacji urzędu wynika, że mogło tu dojść do sytuacji, w której sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niż sprzedawcy w tradycyjnych sklepach. Firma mogła stosować odrębny, mniej korzystny system rabatowania dla partnerów handlowych, którzy nie posiadają sklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać tylko online. Mogła zakazywać im też sprzedawania na portalach aukcyjnych.

Merida Polska to wyłączny dystrybutor producenta rowerów marki Merida. Spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na ceny, które stosują sprzedawcy w polskich sklepach. Przedsiębiorca mógł odmawiać współpracy z partnerami, którzy sprzedają w sieci rowery taniej niż ceny sugerowane w aktualnej ofercie Merida Polska.

W trzech innych postępowaniach - Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports (m.in. rowery marki Cannondale) - urząd podejrzewa, że przedsiębiorcy mogli ograniczać możliwość sprzedaży online dystrybutorom, którzy prowadzili jednocześnie e-sklep i stacjonarny.

W środę poprosiliśmy firmy drogą e-mailową o komentarze w tej sprawie. Jeśli otrzymamy je, opublikujemy.

Trwają postępowania wyjaśniające, prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko firmom. Trwa gromadzenie materiału dowodowego.

Można dać cynk urzędowi

UOKiK ma program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów, m.in. od byłych i obecnych pracowników firm naruszających prawo. Jeżeli wiesz o praktykach ograniczających konkurencję możesz zawiadomić urząd - tel. 22 55 60 500 lub e-mail sygnalista@uokik.gov.pl.

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3