- Zaczynają się wakacje. Wiele osób wykorzysta wolny czas na przejażdżki rowerowe. Niektórzy z nich będą chcieli kupić nowy sprzęt. Z informacji urzędu wynika, że w przypadku kilku popularnych marek konsumenci mogą płacić więcej niż w warunkach konkurencji lub mieć ograniczony wybór sprzedawców. Wszczęliśmy pięć postępowań, w których będziemy to sprawdzać – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Przypomnijmy prawo zakazuje porozumień ograniczających konkurencję, m.in. przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu – np. między producentem, wyłącznym dystrybutorem a sprzedawcami detalicznymi. Zabronione jest nie tylko ustalanie cen. Niedozwolone jest też zakazywanie lub ograniczanie partnerom handlowym sprzedaży przez internet.
UOKiK sprawdza, czy takich praktyk nie stosowali producenci i dystrybutorzy rowerów oraz akcesoriów rowerowych – AMP Polska, Merida Polska, Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports.
Co u kogo sprawdzają
AMP Polska to dystrybutor wielu marek akcesoriów rowerowych. Prowadzi sklep internetowy i sprzedaje produkty innym detalistom. Z informacji urzędu wynika, że mogło tu dojść do sytuacji, w której sprzedawcy internetowi muszą płacić więcej za te same produkty, niż sprzedawcy w tradycyjnych sklepach. Firma mogła stosować odrębny, mniej korzystny system rabatowania dla partnerów handlowych, którzy nie posiadają sklepu stacjonarnego i chcą sprzedawać tylko online. Mogła zakazywać im też sprzedawania na portalach aukcyjnych.
Merida Polska to wyłączny dystrybutor producenta rowerów marki Merida. Spółka mogła w niedozwolony sposób wpływać na ceny, które stosują sprzedawcy w polskich sklepach. Przedsiębiorca mógł odmawiać współpracy z partnerami, którzy sprzedają w sieci rowery taniej niż ceny sugerowane w aktualnej ofercie Merida Polska.
W trzech innych postępowaniach - Trek Bicycle Corporation, Cossack i Aspire Sports (m.in. rowery marki Cannondale) - urząd podejrzewa, że przedsiębiorcy mogli ograniczać możliwość sprzedaży online dystrybutorom, którzy prowadzili jednocześnie e-sklep i stacjonarny.
W środę poprosiliśmy firmy drogą e-mailową o komentarze w tej sprawie. Jeśli otrzymamy je, opublikujemy.
Trwają postępowania wyjaśniające, prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko firmom. Trwa gromadzenie materiału dowodowego.
Można dać cynk urzędowi
UOKiK ma program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów, m.in. od byłych i obecnych pracowników firm naruszających prawo. Jeżeli wiesz o praktykach ograniczających konkurencję możesz zawiadomić urząd - tel. 22 55 60 500 lub e-mail [email protected].
