Średnicówką na most

Wojciech Giedrys
Do końca br. ma być gotowy projekt trasy średnicowej między ul. Grudziądzką a trasą wschodnią. Odcinek zaprojektuje konsorcjum firm Redan oraz Apia XXI.

Do przetargu na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej średnicówki stanęło pięciu oferentów. Najtańszą propozycję złożyło konsorcjum firm: biuro Redan ze Szczecina oraz hiszpańska Apia XXI z Santander. O kontrakt walczyło też Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Bydgoszczy, gdański Kontrakt (jedna z firm projektujących drugi most przez Wisłę), Tebodin SAP-Projekt z Warszawy oraz konsorcjum firm: Ingenieurbüro Dipl.-Ing. H. Vössing z Berlina i Voessing Polska z Poznania.

Projekt trasy średnicowej między ul. Grudziądzką a trasą wschodnią ma być gotowy do 20 grudnia br. Natomiast do końca roku toruńscy drogowcy mają złożyć wniosek o dofinansowanie inwestycji. Przypomnijmy: została ona wpisana na listę projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego.

Tylko jedna nitka
Według wcześniejszych szacunków przedsięwzięcie pochłonie 37,8 mln zł, z czego 17,8 mln zł (47 proc.) ma wynieść unijna dotacja. Resztę wyłoży miasto. Ta suma starczy jednak wyłącznie na pierwszy etap inwestycji, czyli budowę jednej, dwupasmowej nitki między Grudziądzką a trasą wschodnią o długości ok. 2,6 km, ronda na zbiegu z Grudziądzką i estakady przez tory na wysokości ul. Skłodowskiej-Curie i Wscho-dniej - w pobliżu Cergii. Oprócz tego mają powstać tam chodniki, drogi rowerowe i zatoki autobusowe. W planach są także skrzyżowań z ul. Batorego i Chrobrego sterowanych sygnalizacją świetlną. Taki też układ zaprojektują Redan i Apia XXI.

Dopiero w przyszłości ma powstać układ dwujezdniowy i wiadukt nad ul. Grudziądzką. - Na skrzyżowaniu tej trasy z ul. Grudziądzką zostaną rozsunięte wloty i powstanie centralna wyspa, by można było w każdej chwili postawić tam wiadukt bez konieczności wstrzymywania ruchu - mówi Stefan Kalinowski, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. - Dwupoziomowy węzeł na pewno nie powstanie tam w ciągu 5-10 lat. Dlatego też projektanci nie zajmą się tym teraz, ponieważ w tym czasie projekt już by się zdezaktualizował.
Pewne jest to, że w ramach tego zadania powstanie wiadukt nad linią kolejową Toruń - Olsztyn - na wysokości ul. Wscho-dniej.

Most, tunel. wiadukt
Jak podkreśla Kalinowski, zakończenie jego budowy ma się zbiec z oddaniem do użytku mostu. Dzięki temu auta wyjeżdżające z tunelu pod pl. Daszyńskiego pojadą ul. Wschodnią, wiaduktem, trasą średnicową do ul. Grudziądzkiej i dalej w kierunku Gdańska. Być może tak początkowo będzie wyglądać przebieg krajowej "jedynki". - Budowa tej części trasy ma ruszyć w połowie przyszłego roku - zapowiada wicedyrektor MZD.

Tymczasem jeszcze w tym roku mają ruszyć roboty na pierwszym fragmencie tego traktu - między Szosą Chełmińską a ul. Grudziądzką. To zadanie ma kosztować 32,9 mln zł, z czego 15,5 mln zł możemy dostać z Unii Europejskiej.
Trasa wschód-zachód

Północna trasa średnicowa to część tzw. szkieletowego układu drogowego Torunia. W przyszłości ma połączyć ze sobą wschodnie i zachodnie osiedla naszego miasta - Szosę Lubicką z Szosą Bydgoską. Pobiegnie nią również droga krajowa nr 80 z Torunia do Bydgoszczy.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
torrr

37,8 mln jest przeszacowane, dziś starczy spokojnie na 2 nitki . Natomiast na ponad 700 m estakade 2x2 nad torami i Skłodowską potrzeba dodatkowo jakieś 60 mln zł .Czyli 2,6 km W-Z to wydatek około 100 mln zł

Dodaj ogłoszenie