https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na leśnym szlaku Bydgoszcz – Piecki bezpiecznie przejedziemy rowerem, a nawet autem pod wiaduktem na trasie S10

Marek Weckwerth
Przecinając obecną DK10 na wysokości ul. Dąbrowa, rowerzyści muszą się mieć na baczności. Gdy powstanie S10, przejazd odbywać się będzie pod wiaduktem.
Przecinając obecną DK10 na wysokości ul. Dąbrowa, rowerzyści muszą się mieć na baczności. Gdy powstanie S10, przejazd odbywać się będzie pod wiaduktem. Marek Weckwerth
Trasa ekspresowa S10 przetnie popularną wśród rowerzystów śródleśną trasę wiodącą ulicą Dąbrowa w Bydgoszczy do osady Piecki nad Jeziorem Jezuickim. Ale drogowcy zbudują dla nich bezkolizyjny przejazd pod „eską”.

Ulica Dąbrowa rozpoczyna się na bydgoskim osiedlu Glinki. Początkowo, gdy tylko zagłębia się w Puszczę Bydgoską, ma charakter asfaltowej szosy, potem betonowej, by wreszcie przejść w gruntową i to niezbyt dobrze utrzymaną (pełną wybojów i zagłębień).

Mimo to z drogi (która należy do gminy Bydgoszcz) bardzo chętnie korzystają rowerzyści, piesi, a nawet kierowcy aut osobowych i motocykliści. Droga zapewnia bowiem (mimo wybojów) dojazd nad Jezioro Jezuickie nad dzikie kąpielisko w Pieckach (zimą chętnie zjeżdżają tu miłośnicy morsowania). Jesienią piesi wykorzystują drogę, aby dotrzeć w znane sobie miejsca grzybobrania ukryte w ostępach północno-wschodniej części Puszczy Bydgoskiej.

Była obawa, że "eska" zablokuje przejazd

Przeszkodą na trasie do Piecek jest ruchliwa droga krajowa nr 10 – ta, do której przylgnęła złowieszcza nazwa drogi śmierci. Ale wszyscy uczestnicy ruchu radzą sobie z jej przekroczeniem – policja wypadków tu nie notuje. Trzeba po prostu zachować ostrożność.

Gdy zapadła decyzja o budowie trasy ekspresowej S10 między Bydgoszczą a Toruniem, wśród rowerzystów podniosły się głosy, że popularna trasa łącząca Bydgoszcz z Pieckami zostanie przerwana i właściwie nijak nie będzie można na „dwóch kółkach” dotrzeć w atrakcyjny rejon nad jeziorem czy też dalej - w Puszczę Bydgoską.

Bezpiecznie pod trasą

Szczęśliwie ich postulaty zostały wzięte pod uwagę przez bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), który jest inwestorem budowy S10. To zadnie zostało włączone do kontraktu z wykonawcą, czyli firma Intercor.

- To prawda. W ramach budowy pierwszego odcinka S10, który ma już zezwolenie na budowę, powstanie wiadukt, pod którym swobodnie przejadą i samochody, i rowerzyści, i przejdą także piesi - zapewnia Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiej GDDKiA.

Wiadukt zlokalizowany będzie na 3,960 kilometrze S10, patrząc od węzła drogowego Bydgoszcz Południe (Stryszek) w kierunku węzła Bydgoski Park Przemysłowy (Emilianowo). Obiekt inżynieryjny będzie miał 13,6 metrów długości. Pod nim na odcinku 300 metrów wybudowany zostanie chodnik o szerokości 2,5 m.

Znajdujący się przy ul. Dąbrowa, po południowej stronie obecnej drogi krajowej nr 10 śródleśny parking z wiatami (zorganizowany przez Nadleśnictwo Bydgoszcz) nie zostanie naruszony w trakcie budowy „eski”. Zatem nadal będzie można z niego korzystać. Tyle, że zmotoryzowani jadący S10 nie będą już mogli – co oczywiste - nań zjechać.

Zwierzęta też skorzystają

Z przejścia pod „eską” korzystać będą mogły też leśne zwierzęta. Będzie to dla nich kolejne udogodnienie.

Na całej 50-kilometrowej trasie Bydgoszcz – Toruń ma powstać 55 wszelkiego rodzaju obiektów inżynieryjnych, w tym kilka już istniejących zostanie wyremontowanych. W tej liczbie jest też budowa 9 dużych, górnych przejść dla zwierząt.

Na najdłuższym (21 km) trzecim odcinku od Solca Kujawskiego do węzła Toruń Zachód zbudowane zostaną 4 małe i 4 duże przejścia dla zwierząt.

Na 25. kilometrze trasy, licząc od węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek) w kierunku Torunia (Nadleśnictwo Cierpiszewo), powstanie największe jak dotąd przejście w województwie kujawsko-pomorskim. Przeprawa będzie miała blisko 160 metrów, zaś wraz z podejściami z obu stron drogi prawie 300. Tak wielkie rozmiary są konsekwencją tego, że przejście musi być przerzucone zarówno nad drogą S10, jak tez dwutorową linią kolejową.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze!
Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska