https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Taki dworzec kolejowy w Bydgoszczy tylko w kinie? [zobacz wizualizacje]

Maciej Czerniak, [email protected], tel. 52 326 31 42
Tramwaj przy dworcu, nowa fasada wzdłuż ul. Zygmunta Augusta, czyli Bydgoszcz-Główna 2012 r.
Tramwaj przy dworcu, nowa fasada wzdłuż ul. Zygmunta Augusta, czyli Bydgoszcz-Główna 2012 r. wizualizacja WSG
- Chcemy uporządkowania obszaru wokół terminalu PKP, ale czekamy aż kolejny ruch wykona kolej - mówi Wojciech Nowacki, wiceprezydent Bydgoszczy.

PKP Bydgoszcz. Wizualizacje wybranego wariantu MEGA 6

Komentarz

Taki dworzec kolejowy w Bydgoszczy tylko w kinie? [zobacz wizualizacje]
wizualizacja WSG

(fot. wizualizacja WSG)

Komentarz

W filmie "Magiczne drzewo" Andrzeja Maleszki fasadę dworca Bydgoszcz-Główna musiała zagrać hala Łuczniczka. Reżyser uznał, że dworzec jest tak brzydki, iż nie nadaje się do filmu. To tylko kino. Jeżeli sami nie zadbamy o stację, nie zrobi za nas tego żaden reżyser.

O potrzebie przebudowy głównego dworca kolejowego w Bydgoszczy jest głośno przynajmniej od ubiegłego roku. Wyższa Szkoła Gospodarki rozpoczęła wtedy prace nad przygotowaniem projektu nowego zagospodarowania terenów, które leżą w bezpośrednim jego sąsiedztwie.

- Niegdyś okolice dworca Bydgoszcz-Główna stanowiły drugie centrum miasta - tłumaczył "Pomorskiej" Filip Sikora z WSG. - To było koło napędowe rozwoju Bydgoszczy. Dziś te tereny są zaniedbane. A mógłby tu przecież powstać nowy hotel i być może muzeum kolejnictwa.

Kolejne studium
Prace nad koncepcją nowego zagospodarowania przestrzennego zakończyły się już kilka miesięcy temu. Pierwsza z propozycji zakłada tylko odrestaurowanie zabudowań dworcowych. Zachowane zostałyby przy tym bryły obecnych budynków. Według drugiej wersji część terenu przylegającego do terminalu, wzdłuż ulicy Zygmunta Augusta miałaby pełnić funkcje komercyjne.

Najbardziej spektakularne zmiany zakłada jednak trzeci wariant, według którego na całej długości dworca powstałaby jedna nowoczesna pierzeja. - Mogłoby tam znaleźć się miejsce między innymi na pasaż handlowy - mówi Dominik Furman, dyrektor oddziału gospodarowania nieruchomościami PKP w Bydgoszczy.

Od pomysłu do jego realizacji długa droga. Wstępne studium, opracowane przez WSG nie wystarczy jeszcze, by rozpocząć prace budowlane. - Zlecieliśmy przygotowanie studium komunikacyjnego - dodaje Furman.

Tramwajem na stację
Dyrektor tłumaczy, że uporządkowanie terenu wokół dworca będzie polegało też na zmianie organizacji ruchu na ulicach w jego sąsiedztwie.

- Chodzi o doprowadzenie do niego linii tramwajowej. Szyny biegłyby również w ciągu ulicy Zygmunta Augusta, wzdłuż nowej pierzei - wyjaśnia Wojciech Nowacki, zastępca prezydenta Bydgoszczy. - Te prace mają ruszyć już w przyszłym roku.

Przebudowę terenu przyległego do dworca miało ułatwić porozumienie między miastem a PKP. - Chodzi o to, by gmina wspólnie z nami uregulowała sprawy własnościowe obszaru pod inwestycję - tłumaczy Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Wolna ręka dla inwestora
Wspomniana umowa obowiązuje już od marca 2008 roku. Nie ma jednak co się łudzić, że ekipy budowlane szybko pojawią się na dworcu. PKPciągle szuka finansowego partnera do inwestycji. - Jeżeli negocjacje z inwestorem i wykonawcą przebudowy pójdą sprawnie, to możemy się spodziewać, że budowa ruszy po 2011 roku - przyznaje Wrzosek.

Dominik Furman zwraca uwagę na rolę miasta podczas negocjacji: - To wielka rola ratusza, by dać potencjalnemu inwestorowi wolną rękę, co do planu zagospodarowania terenów przy dworcu - zauważa Furman. - Jeśli ktoś zamierza przeznaczyć na ten projekt spore pieniądze, to oczekuje, że będzie miał wpływ na efekt końcowy.

Ratusz deklaruje, że jest zainteresowany projektem, ale stawia warunki kolei: - Czekamy na dopracowanie studium komunikacyjnego. Pamiętajmy również, że to właśnie PKP jest głównym inwestorem modernizacji dworca. Na nich spoczywa zadanie znalezienia partnera, który pomoże udźwignąć tę inwestycję.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bromberger
Po pierwsze, nie widać samego budynku dworca na tych wizualizacjach...jak dworzec ma wygladac tak samo to dziekuje bardzo.
Po drugie, projekt jest nieciekawy, szary i bez zadnego polotu- dworzec PKP w Bydgoszczy zachowal uklad starego dworca, nie wspominajac
juz o jego otoczeniu, starej parowozowni itd. wiec nie widze sensu budowania szklanego klocka ktory zupelnie zamknie przestrzen od ulicy
Zygmunta Augusta.
Po trzecie jakies fanaberyjne nieksztaltne lachy zieleni przy przustankach autobusowych- parodia...
Ale i tak projekt nie zostanie spelniony wiec nie ma po co dyskutowac:) pozdrawiam!
t
taki ktoś
Zaraz, zaraz... dlaczego nie chce mi się wierzyć, ze dworzec w końcu wyremontują? niech się zastanowię. Czy to ta bydgoska inercja? Ale tak serio to berdzo bym chciał, żeby okolice dworca zostały wreszcie uporządkowane. Projekt jest super. trzymam kciuki za naszych wielmożnych decydentów;) Może jednak się uda.
s
stantrzc
Chciałoby się rzec: "Czekaj tatka latka..." Czy włodarze miasta naiwnie sądzą, że PKP cokolwiek samo zrobi? Prezesi PKP-u czekają na inwestorów, którzy wyłożą kasę na tę megainwestycję i czekają na grube tysiączki we własnych kieszeniach za zgodę na samo wejście na ICH teren. W PKP nadal panuje PRL i czekaniem nic tu się nie wskóra.
G
Gość
Ale nasz prezio zamiast tego woli wywalać pieniądze na "Kaskadę bis"
~majka~
To byłoby coś... Wstyd mi, gdy odprowadzam rodzinę albo znajomych na pociąg.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska