https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Takie inwestycje kolejowe zrealizowano w Kujawsko-Pomorskiem w 2024 roku. W planach są kolejne

Marek Weckwerth
Nowy przystanek kolejowy Grudziądz - Śródmieście.
Nowy przystanek kolejowy Grudziądz - Śródmieście. archiwum GP
Nowe przystanki w Grudziądzu, szybsze podróże pociągiem na trasie z Bydgoszczy do Nakła i z Grudziądza do Kwidzyna, zakończone i rozpoczęte inwestycje, które poprawią dostęp do kolei w regionie. To tylko niektóre z inwestycji zrealizowanych w 2024 roku na sieci kolejowej w województwie kujawsko-pomorskim.

Miniony rok to sprawna realizacja inwestycji wpisanych w „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.

Powstały nowe przystanki: Grudziądz Śródmieście (na trasie w kierunku Laskowic Pomorskich i Bydgoszczy) oraz Grudziądz Rządz (na trasie z Torunia do Malborka).

Nowe, bezpieczne dojście zyskali podróżni korzystający z przystanku Grudziądz Mniszek. Przebudowane zostały perony na przystanku Bydgoszcz Zachód.

W tym roku (2025) planowane jest oddanie do użytku kolejnych nowych przystanków w Trzeciewnicy (trasa Bydgoszcz – Nakło nad Notecią) i w Dąbrowie Chełmińskiej (Bydgoszcz – Chełmża) oraz oddanie przebudowanego przejścia podziemnego na stacji Nakło. Łączna wartość zakończonych i realizowanych prac wynosi 40,3 mln zł netto – informuje Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Zakończone zostały też prace w ramach IV etapu robót na linii kolejowej nr 18 między Kutnem a Toruniem Głównym. W latach 2016-2024 na modernizację odcinka PKP PLK przeznaczyły łącznie około 250 mln zł netto. Ostatni etap prac wpłynął m.in. na zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych we Włocławku i Toruniu.

To też może Cię zainteresować

Nową jakość podróżowania zyskali mieszkańcy Włocławka. Z przebudowanych peronów łatwiej można wejść do pociągów. Na peronie nr 2 jest nowa wiata, a wkrótce uruchomiona zostanie winda z wyremontowanego przejścia pod torami oraz wyświetlacze systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Na wszystkie prace na stacji Włocławek przeznaczyliśmy ponad 33 mln zł.

Duże zmiany czekają także stację Bydgoszcz Fordon, gdzie pierwsze prace przygotowawcze zaczęły się jeszcze w ubiegłym roku, oraz stację Rypin, gdzie po przygotowaniu dokumentacji projektowej roboty modernizacyjne ruszą w IV kwartale tego roku. Oba zadania są warte ok. 80 mln zł.

Pociągi przyspieszyły

Istotne są również efekty prac utrzymaniowych, które choć mniej spektakularne niż inwestycje, mają zasadnicze znaczenie dla właściwego funkcjonowania infrastruktury, przekładając się na sprawniejsze i bezpieczniejsze codzienne podróże pociągiem do pracy lub szkoły.

Dzięki temu pociągi między Bydgoszczą a Nakłem jeżdżą szybciej o ok. 5 minut, przyśpieszając na odcinku Prądy – Zielonczyn do 120 km na godz. Na pracach na tej linii (nr 18) skorzystają podróżni wsiadający do pociągów w Bydgoszczy Osowej Górze, Pawłówku i Zielonczynie, gdzie wymieniona została nawierzchnia na peronach. Wartość robót wyniosła ponad 29 mln zł netto.

Zakończone zostały prace na trasie Grudziądz – Gardeja. Tym samym zakończyła się rewitalizacja całej linii nr 207 z Torunia Wschodniego do Malborka. Na prace przeznaczono ponad 28 mln zł netto.

Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów z wyremontowanych peronów na stacjach Grudziądz Owczarki i Rogóźno Pomorskie. Dzięki pracom torowym wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągi pasażerskie przyśpieszyły do 120 km na godz. (wcześniej było to do 70 km na godz.). Czas podróży pomiędzy Grudziądzem a Gardeją skrócił się o ok. 5 minut.

- Zakończyliśmy też pierwszy etap remontu mostu kolejowo-drogowego przez Wisłę w Grudziądzu. To najdłuższy tego typu obiekt w kraju liczący blisko 1100 metrów. Wykonano zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej przęseł pod nawierzchnią kolejową oraz naprawę lub wymianę uszkodzonych elementów. Wymieniono szyny, podkłady i mostownice oraz chodniki robocze – wymienia Przemysław Zieliński.

Koszt robót wyniósł ponad 47 mln zł netto. Odtąd pociągi jadą grudziądzkim mostem z prędkością do 80 km na godz. (przed remontem do 50).

Modernizacja stacji Maksymilianowo

Rok 2024 to również przełomowa decyzja dla kujawsko-pomorskiego odcinka linii nr 201, łączącej region z Kaszubami, Trójmiastem i portem morskim w Gdyni. Ogłoszony zostały przetarg na modernizację stacji Maksymilianowo, gdzie linia nr 201 krzyżuje się z istotną dla przewozu towarów na trasie północ – południe kraju linią nr 131 (Chorzów Batory – Tczew).

Inwestycja szacowana jest na 1,5 mld zł. Jeszcze w 2025 r. planowane jest ogłoszenie kolejnych przetargów na 3 odcinki linii między Maksymilianowem a Kościerzyną.

Pociągi wrócą do Ciechocinka

W grudniu 2025 roku pociągi powrócą do Ciechocinka. To efekt porozumienia podpisanego z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego i miastem Ciechocinek.

- W ramach planowanych prac wymienimy nawierzchnię peronów nie tylko w popularnym uzdrowisku, ale także w Odolionie i Aleksandrowie Kujawskim. Wyremontujemy tor i rozjazdy, a wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowych i remont sieci trakcyjnej zapewnią sprawne i bezpieczne podróże pociągiem z prędkością do 120 kilometrów na godzinę – kończy Przemysław Zieliński.

Dodajmy od siebie, że Ciechocinek uzyskał połączenie kolejowe z Aleksandrowem Kujawskim w 1867 roku, zaś w 1869 wybudowano pierwszy dworzec kolejowy (obecny budynek powstał w latach 1901-1902). Ruch pociągów pasażerskich wstrzymano w grudniu 2011 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska