Resort dokonał przeglądu projektów planowanych do wdrożenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA, tak aby przyniosły lepsze efekty dla rozwoju sieci kolejowej w Polsce.
Zmiana alokacji części inwestycji kolejowych finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) dotyczy wyłącznie nieefektywnych zadań, których realizacja mogłaby wpłynąć na poniesienie niezasadnych kosztów przy braku spodziewanych efektów.
Chodzi o takie zadania, których realizacja mogłaby prowadzić np. do utrwalenia dotychczasowego niekorzystnego układu torowego, konieczności wprowadzania dalszych zmian w ramach prowadzenia inwestycji, do kolizji z innymi planowanymi działaniami lub powstania po realizacji zadania wąskiego gardła, którego usunięcie spowodowałoby znaczny wzrost kosztów inwestycji.
To też może Cię zainteresować
Działania korygujące prowadzone są od grudnia ubiegłego roku. W ramach tych prac dokonuje się przeglądu wcześniej planowanych inwestycji. Pierwszym z efektów przeglądu była Towarowa Obwodnica Poznania, a kolejne dotyczą inwestycji zaplanowanych do finansowania z KPO zadań przewidzianych w programie Kolej + oraz Krajowego Programu Kolejowego.
- Niestety, z uwagi na duże zaawansowanie, często na etapie budowlanym, nie udało się zatrzymać niektórych absurdalnych pod kątem transportowym, ekonomicznym i społecznym inwestycji w Programie Przystankowym, w ramach którego powstały bez żadnych analiz przystanki, z których nikt nie korzysta. Przykładem takiej inwestycji jest przystanek Patrzyków na magistrali Warszawa – Poznań, na którym zatrzymało się 4 tys. pociągów, a skorzystały z niego zaledwie 23 osoby - wyjaśnia wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, iż stawia i będzie stawiać bardzo duży nacisk na efektywne inwestowanie środków publicznych, generujących jak największy efekt dla pasażerów, przewoźników i konkurencyjności całego sektora transportu kolejowego.
W Kujawsko-Pomorskiem "spadły" trzy zadania
Decyzja o przesunięciu przyznanego w ramach KPO finansowania na inne projekty kolejowe spowodowała, że PKP PLK odstąpiły od zawarcia 11 umów, w tym 3 w województwie kujawsko-pomorskim.
W naszym regionie chodzi o następujące postępowania:
- Przeniesienie sterowania stacji Papowo Toruńskie, Turzno, Wąbrzeźno do stacji Kowalewo Pomorskie;
- Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego stacji Książki ze stacji Jabłonowo Pomorskie;
- Zabudowa urządzeń sterowania zdalnego na stacji Kołodziejowo, Janikowo ze sterowaniem ze stacji Mogilno.
PKP PLK zostały zobowiązane do zagospodarowania około 500 mln zł, które zostaną przeznaczone na poszerzenie zakresów innych zadań lub realizację kolejnych projektów, które przyniosą większe korzyści i lepsze efekty dla podniesienia komfortu podróżowania i rozwoju transportu kolejowego.
PKP PLK wraz z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wszczęły już procedurę aneksowania umów o dofinansowanie z KPO. Wybrane postępowania, mające na celu zagospodarowanie środków z KPO, PKP PLK planują ogłosić w IV kwartale 2024 roku. Łączna wartość unijnego wsparcia z KPO na kolej to przeszło 18 mld zł.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- To powinno zostać w sypialni! Coś wystawało pod kusych ciuszków Englertówny...
- Nie do wiary, jak dziś wygląda Olivier Janiak. Z amanta TVN zmienił się w tatuśka
- Agnieszka Dygant publicznie odsłania atuty. Ukrywać takie ciało to grzech!
- Córce Gessler się ulało, ujawnia PRAWDĘ o tym, jaką była matką! Bardzo GORZKIE słowa!