
W rozprawce uczniowie bardzo często stosują przymiotniki: interesujący i ciekawy. Można je zastąpić bardziej wyszukanymi wyrazami, np. frapujący czy intrygujący.

Zakończenie maturzyści często zaczynają od słowa „podsumowując”, ale można także użyć określeń: reasumując lub konkludując.

Zamiast słowa „krótki” warto użyć innych sformułowań, np. lapidarny.

W pracach uczniów niekiedy pojawia się słowo „fajny”, które w rzeczywistości niczego nie określa. Warto zastąpić je innymi określeniami, np. zajmujący. Można także je dookreślić w zależności od konkretnego przykładu. Na przykład zdanie: „Jacek Soplica był bardzo fajnym bohaterem, ale niestety popełnił w życiu poważny błąd” można zamienić na: „Jacek Soplica w głębi duszy był człowiekiem o dobrym sercu, ale w afekcie popełnił poważny błąd – w gniewie zabił Stolnika”.