https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

To oni zabijają za kółkiem! Wypadki drogowe na Kujawach i Pomorzu powodują głównie młodzi mężczyźni - do 31 lat

Marek Weckwerth
Głównymi przyczynami tych tragedii są: przekroczenie dozwolonej prędkości i niedostosowanie jej do warunków drogowych
Głównymi przyczynami tych tragedii są: przekroczenie dozwolonej prędkości i niedostosowanie jej do warunków drogowych Andrzej Muszyński
Stosunek wypadków spowodowanych w tym roku przez mężczyzn i kobiety to: 370 do 76.

Od początku roku do końca lipca na drogach województwa kujawsko-pomorskiego doszło do 573 wypadków drogowych, w których zginęło 96 osób, a 606 zostało rannych. Wskaźnik zabitych na 100 wypadków wynosi 16,9. Zgłoszono też 12494 kolizje drogowe.

Przeczytaj także: Śmiertelny wypadek na obwodnicy Szubina. Trzy osoby nie żyją, w tym 7-letnie dziecko! [zdjęcia, wideo, nowe informacje]

Mężczyzna kontra kobieta

Policjanci komendy wojewódzkiej w Bydgoszczy sporządzili najnowszą (do końca lipca) analizę wypadków - tzw. profil sprawcy wypadków. Mężczyźni odpowiadają za 370 wypadków, w których 62 osoby zginęły i 415 zostało rannych. Spowodowali też 7453 kolizje drogowe. Dla porównania kobiety spowodowały 76 wypadków, w których zginęło 6 osób, a 84 odniosło rany. Odpowiadają też za 2375 kolizji. Najwięcej wypadków powodują mężczyźni w wieku 19-31 lat. Od początku roku do końca lipca spowodowali 145 wypadków, co kosztowało życie 27 osób i rany 178. Precyzując, największym zagrożeniem na drogach województwa są mężczyźni w wieku 22 lat. Na ich koncie jest 16 wypadków, 4 zgony, 16 rannych oraz 205 zgłoszonych kolizji.

- Głównymi przyczynami tych tragedii są: przekroczenie dozwolonej prędkości i niedostosowanie jej do warunków drogowych - stwierdza mł. insp. Robert Olszewski, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. - Wymienić też trzeba nieprawidłowe, nierozsądne wyprzedzanie oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.

Przeczytaj także: Trzy wypadki - w tym dwa śmiertelne - jednego dnia - to tragiczny bilans wtorkowych zdarzeń na drogach w regionie Chojnic [zdjęcia, wideo]

Facet swoje wie

Profil statystycznego sprawcy wypadków w Kujawsko-Pomorskiem nijak się ma do męskich stereotypów, zgodnie z którymi kobiety jeżdżą gorzej, niepewnie, wręcz niebezpiecznie. Z ust mężczyzn często słyszy się taką oto ocenę stylu jazdy osobników tej samej płci: Jeździ jak baba! To mocna krytyka, potwarz niemal. Trudno się dziwić, bo mężczyźni uważają się za lepszych kierowców. Według ankiety serwisu rankomat.pl, potwierdza to aż 68 proc. z nich. Znacznie mniejszy odsetek panów, bo 6, twierdzi że ich partnerka jeździ tragicznie. Natomiast żadna z respondentek nie była tak surowa w ocenie swojego partnera. Panie mają niższą samoocenę niż panowie - tylko 49 proc. z nich uważa się za równie dobrych za kierownicą. Tylko co czwarta uważa się za lepszą.

Mniejszy margines

Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego, uważa że mężczyźni nie jeżdżą gorzej, tylko powodują więcej wypadków. Wyznaczają sobie bowiem o wiele mniejszy margines bezpieczeństwa niż kobiety. Wynika to z innej percepcji i oceny sytuacji drogowej.

Tragiczny sierpień

Policja jest szczególnie zaniepokojona liczbą zabitych w sierpniu (od 1 do 18 tego miesiąca) - w 56 wypadkach śmierć poniosło 19 osób, zaś 50 odwieziono do szpitali. Policyjnych patroli jest coraz więcej, badania trzeźwości są wręcz masowe, coraz częściej piratom zatrzymywane są na miejscu uprawnienia, a jednak śmierć szaleje. Jest gorzej niż w tym samym okresie roku ubiegłego, gdy na drogach regionu zginęło ,,tylko" 7 osób. - Mieliśmy typowo letnią pogodę, która wielu kierowców dopingowała do szybszej niż zwykle jazdy - uważa Robert Olszewski.- W efekcie tracili panowanie nad pojazdami, zwłaszcza na zakrętach, uderzali w przydrożne drzewa, wjeżdżali do rowów, zderzali się czołowo.

Tragiczna statystyka

- Niedostosowanie prędkości do warunków drogowych jest główna przyczyną wypadków w regionie. Z tego powodu w tym roku (do końca lipca) wydarzyło się 131 wypadków, w których 26 osób poniosło śmierć, a 156 zostało rannych.

- Z powodu wymuszenia pierwszeństwa przejazdu było 105 wypadków, zginęło 13 osób i 117 odwieziono do szpitali.
- Nietrzeźwi kierowcy doprowadzili do 17 wypadków, w których 9 osób poniosło śmierć, a 25 zostały rannych.

- Najwięcej wypadków odnotowano w powiecie bydgoskim - 154, w toruńskim - 67, we włocławskim - 59. Najwięcej zabitych było jednak w powiecie toruńskim - 21, w chełmińskim - 11 i włocławskim - 9 .

- Na początku sierpnia w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy powołano do życia Zespół ds. Zwalczania Agresywnych Zachowań na Drodze. W jego skład weszli funkcjonariusze wydziałów ruchu drogowego i kryminalnego. Ich zadaniem jest typowanie szczególnie niebezpiecznych zachowań kierowców, wszczynanie spraw karnych.

Czytaj e-wydanie »

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

potem łapowa i jeździ nadal

T
TOMKO

Niech po drodze jeżdzi wiecej trzęsących sie ze strachu kierowców, których umiejętnościu sa fatalne i zagfrażają bezpieczeństwu innych użytkowników co często zmusza innych kierowców do manewru wyprzedzania itp. 60km/h na 90 dlaczego? kIEDY jest dobra pogoda? dlaczego nie wprowadzi się wysokich kar za jazde na zderzaku? TO SA POWAŻNE PRZYCZYNY POWAŻNYCH W SKUTKACH WYPADKÓW DROGOWYCH.

R
Red

 Z ciekawości zacząłem szukać i znalazłem.

 

 Dane z czerwca: według CEPiK prawo jazdy ma w Polsce ponad 20 mln osób, w tym 44% kobiet (8,8 mln). Najczęściej jest to dokument kategorii B, którym posługuje się 17,6 mln kierowców (40% to kobiety).

 

  Kobiety i mężczyźni jeżdżą zupełnie inaczej, co pokazują zarówno statystyki policyjne, jak i ankiety przeprowadzone wśród kierowców. Z 28046 wypadków, które wydarzyły się w ub. r. 

 W Polsce zaledwie co piąty (21%, 6293) spowodowała kobieta. To ponad trzykrotnie mniej niż w przypadku mężczyzn (74%, 21753).

 

 Nie ma co dyskutować, kobitki i starsi kierowcy są mniej niebezpieczni.

 

 

R
Red

Kobiet jeździ coraz więcej, nawet ciężarówkami więc procentowo może być tylko niewielka przewaga facetów. Ostatnio byłem w Bydgoszczy i na kilka napotkanych L-ek tylko raz widziałem chłopaka, reszta same dziewuchy. Po prostu kobiety czują się mniej pewnie za kierownicą i dzięki temu są ostrożniejsze. I nie ma co pisać o jakiejś propagandzie, statystyki są statystykami i jasno wskazują kto powoduje ciężkie wypadki, z palca danych nikt nie wysysa. To młodzi miszczowie kerownicy często świrzo po kursach co to myślą, że prawa fizyki ich nie dotyczą, mają kilka żyć i umiejętności kierowcy rajdowego.

T
Tomek

Trochę błędów gramatycznych...

Poza tym ciekawe czy ktoś prowadzi statystyki dotyczące marek samochodów sprawców wypadków. Czy stereotym, że BMW odbiera rozum jest tylko stereotypem czy też jest w nim nieco prawdy.

 

I tak jak napisali przedmówcy. Jaki odsetek kierowców to kobiety? Bo może się okazać, że statystycznie ilość wypadków jest podobna?

Choć z drugiej strony... Są trzy rodzaje kłamstwa:
Kłamstwo

Bezczelne kłamstwo

Statystyka.

G
Gość
W dniu 23.08.2014 o 09:21, Zxn napisał:

Brakuje mi analizy porównawczej jaki procent obu płci kieruje samochodami w badanym okresie; czyli by wyciągnąć wnioski trzeba obliczenia sprowadzić "do wspólnego mianownika".

Dokładnie, cały ten artykuł to typowa lewacka manipulacja.

Ile kierujących kobiet przypada na 100 mężczyzn ?

Ilu na 100 mężczyzn powoduje wypadki ?

Ile na 100 kobiet powoduje wypadki ?

 

Taki zmanipulowany artykuł to dobra pożywka dla feministek, które nienawidzą mężczyzn.

 

POlicja nie podaje również ile wypadków związanych jest ze złym stanem nawierzchni, czy odnośnie nieprawidłowego wyprzedzania - ilu wyprzedzanych zaczęło przyśpieszać, stwarzając przy tym olbrzymie zagrożenie

G
Gość
W dniu 23.08.2014 o 09:52, Gość napisał:

Cała ta statystyka to manipulacja i nieprawda. Kierowcy samochodów są nie winni, ca całe zło na drogach odpowiadają rowerzyści i motocykliści, to oni sieją śmierć i zagrożenie na drogach.

deb***

G
Gość

Cała ta statystyka to manipulacja i nieprawda. Kierowcy samochodów są nie winni, ca całe zło na drogach odpowiadają rowerzyści i motocykliści, to oni sieją śmierć i zagrożenie na drogach.

Z
Zxn

Brakuje mi analizy porównawczej jaki procent obu płci kieruje samochodami w badanym okresie; czyli by wyciągnąć wnioski trzeba obliczenia sprowadzić "do wspólnego mianownika".

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska