Warszawska grupa Budimex za 47,3 mln zł zaprojektuje i wybuduje nową linię tramwajową na Bielany. Tory zostaną ułożone na Sienkiewicza, Gagarina aż do Szosy Okrężnej, gdzie powstanie pętla.
To nie koniec zadania. Firma będzie odpowiedzialna za połączenie torowisk na ul. Odrodzenia i Wałach gen. Sikorskiego poprzez al. Solidarności, gdzie znów wrócą tramwaje.
Oprócz tego Budimex ma wykonać dodatkowe tory na pętli przy ul. Olimpijskiej.
Na początek: projekt
Wykonawca musi jednak najpierw zaprojektować nowe nitki tramwajowe. Będzie przy tym korzystać z pomocy dwóch pracowni projektowych. Wstępna koncepcja jest już gotowa.
- W ciągu najbliższych trzech miesięcy chcemy wykonać docelową koncepcję, by przedstawić ją miastu do zaopiniowania - wyjaśnia Bartosz Rogowski, projektant z Budimeksu. - Myślę, że projektowanie zajmie nam około roku. Prace budowlane powinny na dobre ruszyć na początku 2012 r.
Firma liczy, że na linii prowadzącej do uniwersytetu znajdzie się sześć nowych przystanków. Za to tory mają być nowoczesne, wyciszone oraz przystosowane do tego, by w przyszłości mogły tędy jeździć pociągi szybkiej kolei miejskiej. Tramwaje będą mogły rozwinąć prędkość do 70 km na godz. Przy ul. Sienkiewicza tory zostaną "wpuszczone" w jezdnię, zaś na ul. Gagarina powstanie osobne, ułożone na trawie torowisko. Pojawią się też nowe sygnalizacje świetlne: na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza i Broniewskiego, Fałata i Sienkiewicza oraz przy pl. Frelichowskiego. Wszystko ma być gotowe do 15 września 2013 r.
Nowe tramwaje za dwa lata
Budowa linii do kampusu jest tylko jednym z elementów projektu rozwoju sieci tramwajowej w Toruniu. Cały projekt szacowany jest na ok. 84,7 mln zł, z czego 42 mln zł mają pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego.
- Projekt obejmuje modernizację wagonów - mówi Marcin Kowallek, szef magistrackiego wydziału gospodarki komunalnej. - Do tej pory odnowiliśmy dziewięć sztuk. Oprócz tego zakupimy 11 nowych tramwajów. Na przystankach pojawią się także elektroniczne tablice pokazujące dokładną godzinę przyjazdu danego tramwaju. Także w tym projekcie przewidziano budowę nowego sytemu organizacji ruchu tramwajów, czyli tzw. zieloną falę dla tych pojazdów i modernizację wszystkich przystanków.
Część z tych zadań jest także wpisana w marszałkowski projekt BiT City, który zakłada utworzenie zintegrowanego systemu transportu między Bydgoszczą a Toruniem, tak by podróż między miastami skróciła się do pół godziny.
Ostatnim elementem całego systemu ma być dodatkowo budowa linii tramwajowej na Szosie Bydgoskiej, dzięki której klienci dotrą do nowego centrum handlowego na terenach po byłym Polchemie.
Już w czerwcu w tym rejonie ma zostać oddany pierwszy obiekt handlowy - Castorama. Jednak tramwajem dojedziemy tam dopiero w 2014 r.
- Zleciliśmy przygotowanie analizy wariantowej tej trasy - informuje Kowallek. - Ma być ona gotowa w lutym. Dzięki temu dokumentowi dowiemy się, jaki przebieg trasy będzie dla naszego miasta najlepszy.
Nie wiadomo, czy tramwaj dojedzie do Portu Drzewnego. Pewne jest to, że tory nie przekroczą rogatek miasta.
Udostępnij
