Toruński most. Krok po kroku

(WG)Zaktualizowano 
Władze Torunia przedstawiły dziś szczegółowy plan działań związanych z budową nowego mostu drogowego. Inwestycja ma ruszyć w drugiej połowie 2010 r.

Do połowy grudnia br. magistrat zamierza podpisać umowę z inżynierem projektu, czyli grupą ekspertów, która będzie nadzorować realizację projektu. Miejski Zarząd Dróg wybrał ofertę Przedsiębiorstwa Obsługi Inwestycyjnej z Bydgoszczy i ukraińskiej Grand Metropolia, które wyceniły swoje usługi na 3,93 mln zł. Dwa tygodnie temu wpłynął jednak protest do tego werdyktu. Złożyło go konsorcjum firm: Scott Wilson z Warszawy.

Po zawarciu kontraktu inżynier projektu zweryfikuje projekt budowlany i wykonawczy przeprawy, a następnie wspólnie z toruńskimi drogowcami przygotuje specyfikacją do przetargu na realizację robót. Zostanie ogłoszony do 6 stycznia 2010 r. Będzie to konkurs dwustopniowy. Oferenci do 5 lutego będą mogli składać wnioski o dopuszczenie do konkursu. Dwa tygodnie potrwa ich ocena. 19 lutego poznamy zaś listę wykonawców zaproszonych do składania ofert. Firmy będą mogły je składać do 7 kwietnia.

Wykonawcę poznamy w kwietniu

Kiedy poznamy generalnego wykonawcę przeprawy? Wyniki konkursu zostaną ogłoszone najwcześniej 21 kwietnia, a do 5 maja zostanie podpisana z nim umowa. Jak podkreślają władze Torunia, ten harmonogram uwzględnia najkrótsze "okresy procedur i może ulec zmianie jeżeli w postępowaniach przetargowych będą składane protesty lub odwołania" - czytamy w komunikacie Urzędu Miasta. Budowa przeprawy może ruszyć najwcześniej w drugiej połowie 2010 r. - w lipcu lub sierpniu. Taki termin wskazał prezydent Michał Zaleski na poniedziałkowej konferencji w sprawie budżetu na 2010 r. - Lipiec 2010 r. to realny termin - podkreśla Zaleski.

W 2010 r. magistrat na rozpoczęcie budowy zamierza wydać ponad 82 mln zł. Część kwoty zamierza zdobyć już jako refundację kosztów z programu "Infrastruktura i Środowisko". Przypomnijmy: cała inwestycja ma pochłonąć 931 mln zł, z czego 327 mln zł możemy otrzymać z IiŚ. Miasto zabiega o zwiększenie dotacji do 748,3 mln zł, czyli 85 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Na takim poziomie są dofinansowane pozostałe projekty drogowe z IiŚ.

Zaleski: Należy się na wyższa dotacja

Wniosek w sprawie dofinansowania magistrat złożył do Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod koniec czerwca br. Jego ocena została już zakończona. Miasto czeka na ostateczną decyzję w sprawie wysokości dofinansowania.

- Mamy jeden z najbardziej zaawansowanych projektów drogowych w Polsce - podkreśla prezydent Zaleski. - Jesteśmy gotowi choćby i dziś podpisać umowę na dofinansowanie inwestycji. Spośród kilkudziesięciu zadań znajdujących się, tak jak toruński most, zostały do tej pory podpisane cztery umowy. Są to inwestycje realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dofinansowanie ze środków UE opiewa w przypadku każdej z nich na ok. 85 proc. wartości inwestycji i każda z nich otrzymała - decyzją ministra infrastruktury - takie dofinansowanie, zdecydowanie wyższe od zapisanego pierwotnie na liście projektów.

Umowy podpisano już m.in. na przebudowę drogi krajowej nr 4 między Machową a Łańcutem, budowę drogi ekspresowej S3 ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego oraz autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy.

Nie jesteśmy gorsi od innych

- Proszę o to, by ci, którzy decydują o finansach publicznych w naszym kraju, pomogli naszemu miastu tak, jak pomagają innym miastom w Polsce - zaznacza Zaleski. - Ubiegamy się o niespełna 3 proc. z ponad 33 mld zł przeznaczonych na realizację projektów drogowych z programu Infrastruktura i Środowisko. Torunianie nie są gorsi od innych. Apeluję do decydentów, by stosowali zasadę równości wobec wszystkich, którzy wykorzystują dofinansowanie.

Jednocześnie władze Torunia zapowiadają, że inwestycja ruszy niezależnie od tego, jakie otrzymamy dofinansowanie. Jednak przy dotacji na poziomie 85 proc. miasto zrealizuje to przedsięwzięcie bez zaciągania kredytu. W przeciwnym wypadku trzeba będzie ograniczyć lub zrezygnować z innych miejskich inwestycji. Wzrośnie też zadłużenie miasta.

polecane: Afera Amber Gold - liczby, które szokują

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3