
Trwają wzmożone kontrole wakacyjnych pociągów. Widzieliśmy to! [zdjęcia]
5 lipca o godz. 6.00 rozpoczął się przegląd składu PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni, który miał wyruszyć w trasę o godz. 7.01. Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą latem wzmożone kontrole pociągów, głównie na trasach obleganych przez turystów.
Pracownicy urzędu skontrolują dodatkowo 150 pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż na letni wypoczynek była bezpieczna i komfortowa.
Inspektorzy UTK dodatkowe kontrole prowadzą od początku wakacji. Szczególną uwagę zwracają na wakacyjne składy oraz pociągi kursujące do miejscowości popularnych wśród turystów. W ramach dodatkowych kontroli, sprawdzony na torach postojowych, jeszcze przed wyjazdem został m.in. pociąg PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni.
- W ubiegłym roku ponad 310 mln pasażerów zdecydowało się na podróż koleją. W pierwszych miesiącach tego roku wynik był jeszcze lepszy. Chcemy by ten trend się utrzymał. By to osiągnąć pasażer musi mieć pewność, że bezpiecznie i komfortowo dotrze do celu. Kontrole przeprowadzane przez UTK z pewnością motywują przewoźników do ciągłego podnoszenia jakości usług - podkreślił Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Sprawdzają m.in. zestawy kołowe i hamulce
W trakcie kontroli sprawdzane są elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak: zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, działanie monitoringu, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę inspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i prawami pasażera. Kontrolują czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien, działanie klimatyzacji jeśli pociąg jest w nią wyposażony, oświetlenie, informację megafonową i wizualną oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu.
W przypadku kontroli w trakcie jazdy, inspektorzy zwracają również uwagę na przepełnienie wagonów oraz punktualność pociągu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie to za każdy dzień opóźnienia w jej wykonaniu grozi do 5 tys. euro kary.
Było już 186 kontroli
Do końca czerwca 2019 r. UTK przeprowadził 186 kontroli pociągów pasażerskich. To ponad 350 sprawdzonych składów, ponieważ w trakcie jednej kontroli weryfikowanych jest kilka pociągów. Od kilku lat wskaźnik nieprawidłowości utrzymuje się na podobnym poziomie.
- Średni wiek taboru w Polsce to 25 - 26 lat, ale pociągi są cały czas modernizowane. Klimatyzację posiada 56 proc. elekrycznych zespołów trkacyjnych i 70 proc. spalinowych - powiedział Góra.
W zeszłym roku do UTK wpłynęło 1400 skarg. Najwięcej dotyczyło braku klimatyzacji, problemów z tablicami informacyjnymi w pociągach oraz obsługi przy okienkach. Mniej niż kiedyś jest skarg na toalety i punktualność.
W 2018 r. Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. W pierwszej p ołowie 2019 r. były to 103 takie decyzje. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie: złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, braku właściwego nadzoru nad dokumentacją związaną z eksploatacją pojazdów, niesprawnych urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Apel do przewoźników
W ostatnim czasie Prezes UTK przypomniał przewoźnikom o konieczności przestrzegania prawa przewozowego. Zgodnie z przepisami przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
Szczególnie w czasie upałów spółki powinny być przygotowane do pomocy pasażerom w przypadku długiego postoju czy awarii klimatyzacji. Można to zrobić np. przez zabezpieczanie odpowiedniej ilości wody pitnej na pokładzie pociągu.
- Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym - stwierdza Ignacy Góra.
W liście do przewoźników, Prezes UTK wskazał też na potrzebę szybkiego i rzetelnego informowania podróżnych o przyczynach i wielkości opóźnienia oraz szacowanym czasie nieplanowanego postoju.
Prawa pasażerów
Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch - 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu - połowa - połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.
Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można wnieść skargę do Prezesa UTK. W pierwszym półroczu 2019 r. wpłynęło łącznie 577 skarg pasażerów (dla porównania w pierwszym półroczu 2018 r. było ich 612, a w całym 2018 r. 1384).
Główna tematyka zgłoszeń to niewłaściwa obsługa przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu (w tym m.in. problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcja rozkładu jazdy, opóźnienia oraz odszkodowania związane z niedogodnościami podczas podróży.
Gdzie składać skargi?
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało względnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.
Obecnie trwa akcja badania satysfakcji klientów - na stronie www.pasazer.gov.pl dostępna jest ankieta, gdzie można wyrazić swoją opinię. Dotąd zrobiło to 4500 klientów.

Trwają wzmożone kontrole wakacyjnych pociągów. Widzieliśmy to! [zdjęcia]
5 lipca o godz. 6.00 rozpoczął się przegląd składu PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni, który miał wyruszyć w trasę o godz. 7.01. Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą latem wzmożone kontrole pociągów, głównie na trasach obleganych przez turystów.
Pracownicy urzędu skontrolują dodatkowo 150 pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż na letni wypoczynek była bezpieczna i komfortowa.
Inspektorzy UTK dodatkowe kontrole prowadzą od początku wakacji. Szczególną uwagę zwracają na wakacyjne składy oraz pociągi kursujące do miejscowości popularnych wśród turystów. W ramach dodatkowych kontroli, sprawdzony na torach postojowych, jeszcze przed wyjazdem został m.in. pociąg PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni.
- W ubiegłym roku ponad 310 mln pasażerów zdecydowało się na podróż koleją. W pierwszych miesiącach tego roku wynik był jeszcze lepszy. Chcemy by ten trend się utrzymał. By to osiągnąć pasażer musi mieć pewność, że bezpiecznie i komfortowo dotrze do celu. Kontrole przeprowadzane przez UTK z pewnością motywują przewoźników do ciągłego podnoszenia jakości usług - podkreślił Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Sprawdzają m.in. zestawy kołowe i hamulce
W trakcie kontroli sprawdzane są elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak: zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, działanie monitoringu, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę inspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i prawami pasażera. Kontrolują czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien, działanie klimatyzacji jeśli pociąg jest w nią wyposażony, oświetlenie, informację megafonową i wizualną oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu.
W przypadku kontroli w trakcie jazdy, inspektorzy zwracają również uwagę na przepełnienie wagonów oraz punktualność pociągu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie to za każdy dzień opóźnienia w jej wykonaniu grozi do 5 tys. euro kary.
Było już 186 kontroli
Do końca czerwca 2019 r. UTK przeprowadził 186 kontroli pociągów pasażerskich. To ponad 350 sprawdzonych składów, ponieważ w trakcie jednej kontroli weryfikowanych jest kilka pociągów. Od kilku lat wskaźnik nieprawidłowości utrzymuje się na podobnym poziomie.
- Średni wiek taboru w Polsce to 25 - 26 lat, ale pociągi są cały czas modernizowane. Klimatyzację posiada 56 proc. elekrycznych zespołów trkacyjnych i 70 proc. spalinowych - powiedział Góra.
W zeszłym roku do UTK wpłynęło 1400 skarg. Najwięcej dotyczyło braku klimatyzacji, problemów z tablicami informacyjnymi w pociągach oraz obsługi przy okienkach. Mniej niż kiedyś jest skarg na toalety i punktualność.
W 2018 r. Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. W pierwszej p ołowie 2019 r. były to 103 takie decyzje. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie: złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, braku właściwego nadzoru nad dokumentacją związaną z eksploatacją pojazdów, niesprawnych urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Apel do przewoźników
W ostatnim czasie Prezes UTK przypomniał przewoźnikom o konieczności przestrzegania prawa przewozowego. Zgodnie z przepisami przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
Szczególnie w czasie upałów spółki powinny być przygotowane do pomocy pasażerom w przypadku długiego postoju czy awarii klimatyzacji. Można to zrobić np. przez zabezpieczanie odpowiedniej ilości wody pitnej na pokładzie pociągu.
- Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym - stwierdza Ignacy Góra.
W liście do przewoźników, Prezes UTK wskazał też na potrzebę szybkiego i rzetelnego informowania podróżnych o przyczynach i wielkości opóźnienia oraz szacowanym czasie nieplanowanego postoju.
Prawa pasażerów
Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch - 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu - połowa - połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.
Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można wnieść skargę do Prezesa UTK. W pierwszym półroczu 2019 r. wpłynęło łącznie 577 skarg pasażerów (dla porównania w pierwszym półroczu 2018 r. było ich 612, a w całym 2018 r. 1384).
Główna tematyka zgłoszeń to niewłaściwa obsługa przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu (w tym m.in. problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcja rozkładu jazdy, opóźnienia oraz odszkodowania związane z niedogodnościami podczas podróży.
Gdzie składać skargi?
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało względnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.
Obecnie trwa akcja badania satysfakcji klientów - na stronie www.pasazer.gov.pl dostępna jest ankieta, gdzie można wyrazić swoją opinię. Dotąd zrobiło to 4500 klientów.

Trwają wzmożone kontrole wakacyjnych pociągów. Widzieliśmy to! [zdjęcia]
5 lipca o godz. 6.00 rozpoczął się przegląd składu PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni, który miał wyruszyć w trasę o godz. 7.01. Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą latem wzmożone kontrole pociągów, głównie na trasach obleganych przez turystów.
Pracownicy urzędu skontrolują dodatkowo 150 pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż na letni wypoczynek była bezpieczna i komfortowa.
Inspektorzy UTK dodatkowe kontrole prowadzą od początku wakacji. Szczególną uwagę zwracają na wakacyjne składy oraz pociągi kursujące do miejscowości popularnych wśród turystów. W ramach dodatkowych kontroli, sprawdzony na torach postojowych, jeszcze przed wyjazdem został m.in. pociąg PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni.
- W ubiegłym roku ponad 310 mln pasażerów zdecydowało się na podróż koleją. W pierwszych miesiącach tego roku wynik był jeszcze lepszy. Chcemy by ten trend się utrzymał. By to osiągnąć pasażer musi mieć pewność, że bezpiecznie i komfortowo dotrze do celu. Kontrole przeprowadzane przez UTK z pewnością motywują przewoźników do ciągłego podnoszenia jakości usług - podkreślił Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Sprawdzają m.in. zestawy kołowe i hamulce
W trakcie kontroli sprawdzane są elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak: zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, działanie monitoringu, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę inspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i prawami pasażera. Kontrolują czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien, działanie klimatyzacji jeśli pociąg jest w nią wyposażony, oświetlenie, informację megafonową i wizualną oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu.
W przypadku kontroli w trakcie jazdy, inspektorzy zwracają również uwagę na przepełnienie wagonów oraz punktualność pociągu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie to za każdy dzień opóźnienia w jej wykonaniu grozi do 5 tys. euro kary.
Było już 186 kontroli
Do końca czerwca 2019 r. UTK przeprowadził 186 kontroli pociągów pasażerskich. To ponad 350 sprawdzonych składów, ponieważ w trakcie jednej kontroli weryfikowanych jest kilka pociągów. Od kilku lat wskaźnik nieprawidłowości utrzymuje się na podobnym poziomie.
- Średni wiek taboru w Polsce to 25 - 26 lat, ale pociągi są cały czas modernizowane. Klimatyzację posiada 56 proc. elekrycznych zespołów trkacyjnych i 70 proc. spalinowych - powiedział Góra.
W zeszłym roku do UTK wpłynęło 1400 skarg. Najwięcej dotyczyło braku klimatyzacji, problemów z tablicami informacyjnymi w pociągach oraz obsługi przy okienkach. Mniej niż kiedyś jest skarg na toalety i punktualność.
W 2018 r. Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. W pierwszej p ołowie 2019 r. były to 103 takie decyzje. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie: złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, braku właściwego nadzoru nad dokumentacją związaną z eksploatacją pojazdów, niesprawnych urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Apel do przewoźników
W ostatnim czasie Prezes UTK przypomniał przewoźnikom o konieczności przestrzegania prawa przewozowego. Zgodnie z przepisami przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
Szczególnie w czasie upałów spółki powinny być przygotowane do pomocy pasażerom w przypadku długiego postoju czy awarii klimatyzacji. Można to zrobić np. przez zabezpieczanie odpowiedniej ilości wody pitnej na pokładzie pociągu.
- Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym - stwierdza Ignacy Góra.
W liście do przewoźników, Prezes UTK wskazał też na potrzebę szybkiego i rzetelnego informowania podróżnych o przyczynach i wielkości opóźnienia oraz szacowanym czasie nieplanowanego postoju.
Prawa pasażerów
Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch - 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu - połowa - połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.
Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można wnieść skargę do Prezesa UTK. W pierwszym półroczu 2019 r. wpłynęło łącznie 577 skarg pasażerów (dla porównania w pierwszym półroczu 2018 r. było ich 612, a w całym 2018 r. 1384).
Główna tematyka zgłoszeń to niewłaściwa obsługa przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu (w tym m.in. problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcja rozkładu jazdy, opóźnienia oraz odszkodowania związane z niedogodnościami podczas podróży.
Gdzie składać skargi?
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało względnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.
Obecnie trwa akcja badania satysfakcji klientów - na stronie www.pasazer.gov.pl dostępna jest ankieta, gdzie można wyrazić swoją opinię. Dotąd zrobiło to 4500 klientów.

Trwają wzmożone kontrole wakacyjnych pociągów. Widzieliśmy to! [zdjęcia]
5 lipca o godz. 6.00 rozpoczął się przegląd składu PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni, który miał wyruszyć w trasę o godz. 7.01. Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego prowadzą latem wzmożone kontrole pociągów, głównie na trasach obleganych przez turystów.
Pracownicy urzędu skontrolują dodatkowo 150 pociągów. Działania UTK pomagają w tym, by podróż na letni wypoczynek była bezpieczna i komfortowa.
Inspektorzy UTK dodatkowe kontrole prowadzą od początku wakacji. Szczególną uwagę zwracają na wakacyjne składy oraz pociągi kursujące do miejscowości popularnych wśród turystów. W ramach dodatkowych kontroli, sprawdzony na torach postojowych, jeszcze przed wyjazdem został m.in. pociąg PolRegio z Bydgoszczy do Gdyni.
- W ubiegłym roku ponad 310 mln pasażerów zdecydowało się na podróż koleją. W pierwszych miesiącach tego roku wynik był jeszcze lepszy. Chcemy by ten trend się utrzymał. By to osiągnąć pasażer musi mieć pewność, że bezpiecznie i komfortowo dotrze do celu. Kontrole przeprowadzane przez UTK z pewnością motywują przewoźników do ciągłego podnoszenia jakości usług - podkreślił Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Sprawdzają m.in. zestawy kołowe i hamulce
W trakcie kontroli sprawdzane są elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo takie jak: zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, działanie monitoringu, kwalifikacje maszynistów i drużyny konduktorskiej. Dużą wagę inspektorzy przywiązują do elementów związanych z komfortem podróżowania i prawami pasażera. Kontrolują czystość składu, toalety i ich wyposażenie, stan okien, działanie klimatyzacji jeśli pociąg jest w nią wyposażony, oświetlenie, informację megafonową i wizualną oraz odpowiednie oznaczenie relacji pociągu.
W przypadku kontroli w trakcie jazdy, inspektorzy zwracają również uwagę na przepełnienie wagonów oraz punktualność pociągu. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości Prezes UTK nakazuje ich usunięcie i dokładną analizę, by nie powtarzały się w przyszłości. Może również w drodze decyzji stwierdzić naruszenie przepisów w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego, wyłączyć z eksploatacji pojazd kolejowy lub ograniczyć jego eksploatację. Jeśli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie to za każdy dzień opóźnienia w jej wykonaniu grozi do 5 tys. euro kary.
Było już 186 kontroli
Do końca czerwca 2019 r. UTK przeprowadził 186 kontroli pociągów pasażerskich. To ponad 350 sprawdzonych składów, ponieważ w trakcie jednej kontroli weryfikowanych jest kilka pociągów. Od kilku lat wskaźnik nieprawidłowości utrzymuje się na podobnym poziomie.
- Średni wiek taboru w Polsce to 25 - 26 lat, ale pociągi są cały czas modernizowane. Klimatyzację posiada 56 proc. elekrycznych zespołów trkacyjnych i 70 proc. spalinowych - powiedział Góra.
W zeszłym roku do UTK wpłynęło 1400 skarg. Najwięcej dotyczyło braku klimatyzacji, problemów z tablicami informacyjnymi w pociągach oraz obsługi przy okienkach. Mniej niż kiedyś jest skarg na toalety i punktualność.
W 2018 r. Prezes UTK wydał 93 decyzje w sprawie wyłączenia lub ograniczenia eksploatacji pojazdów kolejowych. W pierwszej p ołowie 2019 r. były to 103 takie decyzje. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie: złego stanu technicznego drzwi czołowych i bocznych, braku właściwego nadzoru nad dokumentacją związaną z eksploatacją pojazdów, niesprawnych urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych.
Apel do przewoźników
W ostatnim czasie Prezes UTK przypomniał przewoźnikom o konieczności przestrzegania prawa przewozowego. Zgodnie z przepisami przewoźnik jest zobowiązany do zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
Szczególnie w czasie upałów spółki powinny być przygotowane do pomocy pasażerom w przypadku długiego postoju czy awarii klimatyzacji. Można to zrobić np. przez zabezpieczanie odpowiedniej ilości wody pitnej na pokładzie pociągu.
- Brak odpowiedniego przygotowania pociągów do drogi w upalne dni może być oceniane jako stosowanie bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym - stwierdza Ignacy Góra.
W liście do przewoźników, Prezes UTK wskazał też na potrzebę szybkiego i rzetelnego informowania podróżnych o przyczynach i wielkości opóźnienia oraz szacowanym czasie nieplanowanego postoju.
Prawa pasażerów
Pasażerowie powinni być świadomi swoich praw. W przypadku niezapewnienia odpowiedniej jakości podróży mogą złożyć reklamację do przewoźnika i domagać się zwrotu części ceny biletu. Prawo europejskie gwarantuje odszkodowania za opóźnienie pociągów dalekobieżnych. W przypadku opóźnień od godziny do dwóch - 25% ceny biletu, przy ponad dwugodzinnym opóźnieniu - połowa - połowa ceny biletu. Odszkodowanie jest jednak wypłacane tylko wtedy, gdy przekracza równowartość 4 euro.
Na nieprawidłowe funkcjonowanie systemu kolejowego można wnieść skargę do Prezesa UTK. W pierwszym półroczu 2019 r. wpłynęło łącznie 577 skarg pasażerów (dla porównania w pierwszym półroczu 2018 r. było ich 612, a w całym 2018 r. 1384).
Główna tematyka zgłoszeń to niewłaściwa obsługa przez drużyny konduktorskie i pracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu (w tym m.in. problemy z ogrzewaniem i klimatyzacją), niesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg i reklamacji przez przewoźników kolejowych, konstrukcja rozkładu jazdy, opóźnienia oraz odszkodowania związane z niedogodnościami podczas podróży.
Gdzie składać skargi?
Pasażerowie, którzy chcą złożyć skargę lub reklamację w pierwszej kolejności powinni kontaktować się z przewoźnikiem. Jeśli odpowiedź nie będzie satysfakcjonująca, można skontaktować się z Urzędem Transportu Kolejowego za pomocą formularza internetowego lub wiadomości e-mail na adres [email protected]. Infolinia 22 460 40 80 dotycząca praw pasażerów jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.15 - 16.15.
Pasażerowie, których roszczenie finansowe nie zostało względnione, mogą także wziąć udział w postępowaniu polubownym prowadzonym przez Rzecznika Praw Pasażera Kolei. Szczegóły dostępne są na stronie www.pasazer.gov.pl.
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego przyjmuje również zgłoszenia podróżnych w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. W tych sprawach można skontaktować się za pomocą formularza internetowego, wiadomości e-mail na adres [email protected] lub pod numerem telefonu 22 749 15 85.
Obecnie trwa akcja badania satysfakcji klientów - na stronie www.pasazer.gov.pl dostępna jest ankieta, gdzie można wyrazić swoją opinię. Dotąd zrobiło to 4500 klientów.