MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tuchola. Powiatowy rzecznik konsumentów w Tucholi w dobie pandemii

Anna Klaman
Anna Klaman
Marek Wolski, powiatowy rzecznik konsumentów w Tucholi, ma duże doświadczenie w swojej pracy
Marek Wolski, powiatowy rzecznik konsumentów w Tucholi, ma duże doświadczenie w swojej pracy Archiwum
W dobie pandemii o wiele mniej osób skorzystało z pomocy powiatowego rzecznika konsumentów w Tucholi. Jak to wyglądało w praktyce? Marek Wolski, rzecznik, przygotował sprawozdanie. Cóż, nie jest ono wesołe.

Zobacz wideo: Żywność drożeje szybciej niż przewidywano.

Rzecznik konsumentów w starostwie to jednoosobowe stanowisko w wymiarze połowy etatu. W roku 2021 rzecznik przyjmował konsumentów przez dwa dni w tygodniu: we wtorki w godz. 10 - 15.30 i środy od godz. 7.30 do godz. 12.30. Trzeba było się wcześniej umówić, a spotkania były w w punkcie obsługi interesantów. Rzecznik nie tylko udzielał porad, przygotowywał także np. pisma. To najważniejsze informacje.

Warto zobaczyć te zdjęcia!

Rzecznik konsumentów w Tucholi - zgłosiło się mniej osób

A jak to wyglądało w szczegółach? Marek Wolski udzielił pomocy 194 konsumentom, co w porównaniu do roku 2019, w którym odwiedziło go 298 interesantów, to spadek aż o 47 proc.!
Podstawową przyczyną takiej sytuacji była oczywiście pandemia koronawirusa i jej skutki dla całego obszaru konsumenckiego. Po pierwsze - pamiętajmy - były ograniczenia w sprzedaży, wynikające przede wszystkim z zamknięcia galerii handlowych i wielu sklepów. Po drugie, całkowicie zaprzestały działalności firmy specjalizujące się w sprzedaży na pokazach, po których corocznie do rzecznika trafiało ok. 30 poszkodowanych osób. Te fakty niewątpliwie wpłynęły na spadek ilości spraw zgłaszanych przez konsumentów rzecznikowi. W ub.r. porady telefoniczne stanowiły 61 proc. wszystkich działań rzecznika.
Co istotne, do sądu trafiło 11 proc., podczas, gdy w 2019 r. - 41 proc.

Czytaj także

Rzecznik konsumentów w Tucholi - pandemia miała wpływ

Sam rzecznik podkreśla, że pandemia miała istotny wpływ na jego pracę. Udział porad telefonicznych w ogólnej ich liczbie wzrósł w stosunku do roku poprzedniego do 47 proc. (było 28 proc). Czego dotyczyły problemy mieszkańców? Odzież i obuwie - 8 przypadków, meble i wyposażenie domu - 9, samochód i środki transportu osobistego - 9, opieka zdrowotna - 3, usługi finansowe - 8, usługi ubezpieczeniowe - 6, telekomunikacyjne - 6, turystyka - 8. Najczęściej o pomoc prosili mieszkańcy gminy Tuchola - 124 osoby, a następnie: Cekcyn - 17, Gostycyn - 14, Kęsowo - 13, Lubiewo - 15, Śliwice - 6. Osoby spoza powiatu - 5
Wolski powtarza, że cały czas problemem jest niemożność zastępstwa rzecznika w okresach jego nieobecności.
I podsumowuje, że przyjęty i obowiązujący od roku 2019 czas przyjmowania konsumentów jest na poziomie porównywalnym z podobnej wielkości powiatami, zapewniając dobry dostęp do rzecznika. Co do swojej skuteczności, ocenia, że dotychczasowy poziom wystąpień rzecznika i przygotowanych konsumentom pism został utrzymany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska