W ratuszu odbyła się konferencja z udziałem mediatorów, przedstawicieli kuratorium, dyrektorów szkół oraz dzieci młodzieży.
- Szkoła powinna być nie tylko miejscem nauki, ale również przestrzenią, gdzie młodzi ludzie uczą się odpowiedzialności, szacunku i współpracy. Mediacje to nie tylko narzędzie naprawcze, ale przede wszystkim wychowawcze. Uczą empatii, radzenia sobie z emocjami i przygotowują do dorosłego życia. Chcemy, by młodzież zaczęła wreszcie ze sobą rozmawiać - podkreślał w trakcie wystąpienia inicjator programu, prezydent Inowrocławia Arkadiusz Fajok.
Dodał on też, że Inowrocław dołącza do grona polskich miast, które podjęły się tego wyzwania i wprowadziły w swoich szkołach rówieśnicze mediacje.
- Program pięknie zafunkcjonował w Bydgoszczy. Na jej przykładzie będziemy realizować go u nas - zaznaczył prezydent.
Z kolei zaproszona na konferencję mediatorka szkolna i sądowa Daria Kocot z Opola w rozmowie z mediami zwróciła uwagę, że dzisiejsza młodzież jest zupełnie inna od tej sprzed kilkunastu czy kilkudziesięciu lat. Posługuje się zupełnie innym językiem.
- Ważne jest byśmy wsłuchali się w młodzież i dzieci, byśmy poznali ich sposoby porozumiewania się, bo to pozwoli zbudować relację, w której oni zobaczą że traktujemy ich na serio. Wierzę w mediację, bo pozwalają spojrzeć na konflikt z innej perspektywy - zauważyła mediatorka.
Dodał też, że mediacje są rozmową. Tymczasem obecni młodzi ludzi, a nawet dorośli, nie potrafią ze sobą rozmawiać, mówić o swoich problemach.
Zainaugurowanie programu mediacji rówieśniczych w szkołach pozytywnie ocenił Ireneusz Zieliński, dyrektor SP nr 5 w Inowrocławiu: - To bardzo dobra, a nawet konieczna inicjatywa, bo dzieci i młodzież korzystają dziś z różnych rzeczy, które niekoniecznie są pod nasza kontrolą. Dzisiejsze spotkanie inicjuje program, w który każda placówka oświatowa powinna się zaangażować
Mediacje rówieśnicze są formą wsparcia uczniów w samodzielnym, odpowiedzialnym rozwiązywaniu sporów. Przebiegają zgodnie z obowiązującym prawem, przy zachowaniu bezstronności i szacunku dla wszystkich stron. Uczniowie-mediatorzy zostaną objęci specjalistycznym szkoleniem, by móc wspierać swoich rówieśników w trudnych sytuacjach.
Inowrocławski projekt zakłada:
szkolenia dla dyrektorów szkół oraz przyszłych koordynatorów mediacji (czerwiec 2025),
10-miesięczne, intensywne szkolenie uczniów oraz prowadzenie kampanii edukacyjnych skierowanych do społeczności szkolnej (od września 2025) oraz
konferencję podsumowującą pierwsze efekty wdrożenia programu (maj/czerwiec 2026).
