- Będziecie realizować projekt, który ma pomóc absolwentom kierunków ścisłych w znalezieniu pracy. Dlaczego nie humanistom? To przecież oni mają większy problem z zatrudnieniem.
- To jest pierwszy projekt, który realizujemy jako Biuro Karier w okresie obecnego "rozdania" środków unijnych - dostaliśmy na niego 1,7 mln zł. Wybraliśmy studentów kierunków ścisłych, bo chcemy skupić się głównie na kompetencjach miękkich. Na tych kierunkach nie są one aż tak podkre-ślane w programach studiów, przy czym mają duże znacze-nia dla poruszania się na rynku pracy.
- Jakie kompetencje są pożądane?
- To pojęcie, które skupia umiejętności, postawy i wiedzę przydatne w miejscu pracy. Np. kompetencja do delegowania uprawnień. Dziś coraz więcej dużych firm buduje systemy awansów przez kompetencje. Do kluczowych, obok znajomości języków obcych, należą: praca w grupie, formułowanie i realizacja celów czy komunikacyjność.
- Kto będzie mógł skorzystać z pomocy biura?
- W trakcie trzech lat, 2010-2013, szkoleniami obejmiemy 350 chętnych osób z Wydziałów Chemii, Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej oraz Matematyki i Informatyki. W projekcie weźmie też udział 100 osób niepełnosprawnych.
- Na czym polega Wasz projekt?
- Jego ideą jest przygotowanie studentów do wejścia na rynek pracy zgodnie z potrzebami pracodawców. Będzie on przebiegał kilkuetapowo. Zaczniemy od badania potrzeb pracodawców w zakresie kompetencji w ramach kierunków ścisłych. Następnie zobaczymy na jakie jest oczekiwanie i przygotujemy personel biura tak, by mógł na nie odpowiedzieć, szkoląc studentów. Będą to: warsztaty, doradztwo i bardzo dokładne analizy posiadanych zasobów przez tych studentów. Zastosujemy nowoczesne narzędzia jak, np. "ocenę zintegrowaną" w środowisku symulującym miejsce pracy. To często element rekrutacji w korporacjach na wyższych stanowiskach. Wybrane osoby mają wykonywać pewne zadania tak, jak gdyby byli członkiem zespołu. Są przy tym obserwowane. Na koniec dostają profesjonalny raport na swój temat, z rekomendacjami, jak spełnią się na danym stanowisku pracy. Dzięki temu określimy deficyty kompetencji, więc poznamy jakie umiejętności powinny rozwinąć. Na koniec studenci otrzymają profesjonalne cykle szkoleń.