Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym nakłada na wójtów, burmistrzów i prezydentów obowiązek zapewnienia usług komunikacyjnych na swoim terenie. Wójtowie i burmistrzowie mogą jednak powierzać te obowiązki innym gminom. I gminy Włocławek oraz Fabianki z tej możliwości skorzystały, zlecając zadania związane z przewozem mieszkańców prezydentowi Włocławka, któremu podlega MPK. Wójtowie mieli wpływ na trasę linii oraz rozkłady jazdy. Ale nie byli zadowoleni z kosztów, jakie wiązały się z utrzymywaniem linii podmiejskich.
Czytaj też:Władze Włocławka likwidują autobusy MPK nr 5, 6, 7, 8, 9 i 13
Brak akceptacji przez gminy zasad rozliczeń spowodował, że prezydent Włocławka wypowiedział umowę gminom Włocławek i Fabianki. Przestanie ona obowiązywać 1 maja.
Czy współpraca z gminami jest jeszcze możliwa? - Tak, ale nie może ona odbywać się ze szkodą dla mieszkańców
Włocławka/b> - podkreśla prezydent Andrzej Pałucki. I dodaje, że Włocławek nie może ponosić kosztów związanych z kursowaniem autobusów poza granicami miasta.Czytaj też: Urząd Miasta Włocławek wystawia faktury. Gminy przerażone
Biuro Prasowe UM Włocławek informuje - pełny tekst
Informacja Urzędu Miasta Włocławek nt. wypowiedzenia umowy o organizacji publicznego transportu zbiorowego gminom Włocławek i Fabianki:Gmina Miasto Włocławek wypowiedziała umowę o organizacji publicznego transportu zbiorowego Gminie Włocławek i Gminie Fabianki
Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym obowiązki organizacji publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin nakłada na wójtów, burmistrzów i prezydentów. Wójtowie
i burmistrzowie mogą jednak powierzać te obowiązki innym gminom posiadającym odpowiednie przedsiębiorstwo komunikacyjne (operatora).
30 września 2011 roku w ratuszu podpisano porozumienia z Wójtami gmin Włocławek
i Fabianki, które w myśl nowej ustawy powierzyły Prezydentowi Włocławka zadania związane z organizacją publicznego transportu zbiorowego na swoim terenie. Na mocy porozumienia Wójtowie mieli wpływ na trasę linii oraz rozkłady jazdy. W myśl nowych przepisów Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne spółka z o.o. we Włocławku stało się operatorem, a nie organizatorem publicznego transportu zbiorowego w naszym mieście,
a także w ww. gminach
Ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym mówi jasno,
że organizator transportu, w tym przypadku miasto Włocławek nie może ponosić kosztów związanych z kursowaniem autobusów, które przekraczają granice miasta i poruszają się po innych gminach. Umowa określa, że gminy muszą ponieść koszty wozokilometrów faktycznie zrealizowanych przez operatora. Kwota ta jest pomniejszana o przychody z biletów na linie kursujące w danej gminie. Jeżeli przychód z biletów jest mniejszy niż koszty to gmina musi pokryć różnicę. Miasto Włocławek z tego tytułu nie osiągało i nie osiąga żadnych zysków! Pieniądze, które wpłacały z ww. tytułu gminy były natychmiast przekazywane do operatora, czyli do spółki MPK.
Zasady rozliczeń zapisane w umowie były klarowne. Rozliczeń dokonywano raz na miesiąc, ze szczegółowym uwzględnieniem zrealizowanych wozokilometrów i kwoty, jaka wpłynęła
z tytułu sprzedaży biletów. Koszt wozokilometra jest jednakowy dla wszystkich gmin w tym również dla Gminy Miasto Włocławek.
Gmina Miasto Włocławek nie może finansować działalności innych gmin. Brak akceptacji przez gminy zasad rozliczeń spowodował, że Prezydent Włocławka wypowiedział umowę organizacji publicznego transportu zbiorowego Gminie Włocławek i Gminie Fabianki. Jednocześnie podkreślamy, iż prezydent Andrzej Pałucki jest otwarty na wszelkie propozycje i deklaruje chęć współpracy, jednak nie może ona odbywać się ze szkodą dla mieszkańców miasta.
Czytaj e-wydanie »
Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
