https://pomorska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Unijne dotacje podróżują też tramwajami i pociągami Pesy

Agnieszka Domka-Rybka [email protected]
Niezależnie od  trudnej sytuacji  politycznej na linii  Polska-Rosja,  bydgoska firma spokojnie realizuje kontrakt dla  Moskwy, dla której wyprodukuje 120 takich, jak na zdjęciu, tramwajów
Niezależnie od trudnej sytuacji politycznej na linii Polska-Rosja, bydgoska firma spokojnie realizuje kontrakt dla Moskwy, dla której wyprodukuje 120 takich, jak na zdjęciu, tramwajów Jarosław Pruss
Dzięki pieniądzom z UE wybudowano nowoczesną halę produkcyjną, z której gotowe pojazdy szynowe ruszają na podbój Europy.
Unijne dotacje podróżują  też tramwajami i pociągami Pesy

Pesa uczestniczy również w najpoważniejszym przedsięwzięciu infrastrukturalnym naszego regionu.
Finansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko BiT City połączy szybką koleją Bydgoszcz i Toruń.

Programy krajowe

Programy krajowe

Pesa otrzymała dotację z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. BiT City to zaś projekt z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Na Kujawach i Pomorzu skorzystało z niego 401 firm. Wspiera rozwój innowacyjnych przedsiębiorstw oraz konkurencyjność polskiej gospodarki. Program ma zachęcić firmy do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej, transferu rozwiązań z sektora nauki do biznesu, zakupów i wdrożenia wyników badań, a następnie ich realizacji.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
W naszym regionie pieniądze z tego programu trafiły do 24 firm i instytucji. Wspiera rozwój infrastruktury technicznej w Polsce. Gospodarkę, która efektywnie i przyjaźnie wykorzystuje zasoby środowiska. Dotuje projekty, które przyczynią się nie tylko do rozwoju gospodarczego kraju, ale również wpłyną na życie codzienne Polaków.

Bydgoski producent taboru to spektakularny przykład, jak m.in. właśnie dzięki unijnemu wsparciu, robi się cywilizacyjny skok i awansuje z małego na światowej klasy producenta.

Kiedyś firma omal nie zbankrutowała. By ją ratować, współwłaściciele zaciągnęli kredyty pod zastaw własnych domów. Na początku zatrudniała kilkunastu pracowników. A dziś? Załoga w Bydgoszczy liczy prawie 3 tys. osób, w tym ponad 250 inżynierów i designerów w dziale badań i rozwoju. Pesa wygrywa międzynarodowe przetargi. Pociągi i tramwaje rodem z Pesy jeżdżą po polskich torach, a także po: niemieckich, czeskich, włoskich, rumuńskich, rosyjskich oraz Kazachstanu, Węgier, Białorusi, Ukrainy.
Na europejskie salony bydgoska firma "wjechała" rekordowym, bo wartym aż 5 mld zł kontraktem, dla Kolei Niemieckich Deutsche Bahn, który podpisała we wrześniu 2012 roku. Dotyczył dostawy dla DB 470 pociągów Linków.

To pierwsze polskie przedsiębiorstwo, którego pociągi obsługują niemieckie trasy. Podobnie zadebiutowało na rosyjskich torach. W lutym tego roku przekazało pierwszy ze 120 tramwajów Fokstrotów dla Moskwy. Choć sytuacja między Polską, a Rosją jest napięta, kontrakt, jak zapewnia prezes Tomasz Zaboklicki, jest realizowany zgodnie z planem.

Większość pojazdów powstaje na hali wybudowanej i drugiej rozbudowanej za pieniądze z projektu "Wdrożenie innowacyjnej technologii budowy i eksploatacji telemetrycznych pojazdów szynowych" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. - Całkowity koszt tego projektu to 104 mln zł, z czego 40 mln zł sfinansowała Unia Europejska - informuje Maciej Grześkowiak, szef marketingu i promocji w Pesie.

Również ten producent został wytypowany przez marszałka jako dostawca pięciu pociągów (za 130 mln zł) w ramach BiT City. Połączy szybkimi pociągami (Elfami) Bydgoszcz z Toruniem.
To najpoważniejsze przedsięwzięcie infrastrukturalne w regionie. Powstanie przy okazji m.in. całe zaplecze komunikacyjne na trasie z Bydgoszczy do Torunia z wiaduktami i przystankami.
Cały projekt BiT-City pochłonie 1 mld 268 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 619 mln zł.

Partner cyklu: Przedstawicielstwo KE w Polsce ec.europa.eu/polska

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 2

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
realista

@turysta

 

Domyślam się, że nawiązujesz do budynku, który już tylko ledwo przypomina to czym kiedyś był.

Dziwne, że władze dopiero teraz sobie o tym przypomniały, jak już właściwie nie da się nic z tym zrobić. I oby tak dalej, niech Pesa rozbuduje się w chociażby w Mińsku Mazowieckim i niech tam zatrudnia ludzi a ten "zabytek" rozpadnie się do końca.

 

t
turysta

PESA - prestiżowo niszczymy zabytki

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska