Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach wszczęto w kwietniu 2016 r. Wątpliwości Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były emitowane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.
Przeczytaj też: S jak suplementy. Czym są i czemu służą? [wideo]
"Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością" - zaznacza w oficjalnym komunikacie UOKiK.
Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).
Na zlecenie urzędu, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy.
Czytaj również: Dlaczego suplementy diety mogą być niebezpieczne? [wideo]
- Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający te reklamy, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza.

Biznes
Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł. Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, firmaa została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Mają się one pojawić w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna.
Przeczytaj: Kosmetyki i suplementy diety zostają w aptekach
Przedsiębiorca odwołał się do sądu
- Nie zgadzamy się z decyzją UOKiK-u, który zakwestionował reklamę Renopurenu, ani tym bardziej z orzeczoną nieproporcjonalną i rażąco wysoką karą - wyjaśniał dzisiaj "Gazecie Pomorskiej" Jacek Furman, prezes zarządu Aflofarm Farmacja Polska. - Odwołaliśmy się od decyzji i sprawa zostanie rozstrzygnięta na drodze sądowej.
Jak podaje UOKiK, w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.