UOKiK wszczyna postępowanie w sprawie zmowy cenowej. Producent suplementów manipulował rynkiem? UOKIK przyjrzy się sprawie [20.05.19]

jsZaktualizowano 
<strong>UOKiK wszczął postępowanie dotyczące zmowy cenowej.</strong> O co chodzi?
UOKiK wszczął postępowanie dotyczące zmowy cenowej. O co chodzi? Pixabay
UOKiK wszczął postępowanie dotyczące zmowy cenowej na rynku suplementów. Zarzuty zostały postawione zarówno spółce, jak i menadżerom. Menadżerowie firmy, którym postawiono zarzuty, mogli być bezpośrednio odpowiedzialni za kwestionowane ustalenia.

UOKiK postawił zarzuty firmie Solgar

Wiceprezes UOKiK Michał Holeksa poinformował o sprawie w komunikacie przekazanym PAP:

UOKiK zwraca szczególną uwagę na ochronę konkurencji na dynamicznie rozwijających się rynkach takich jak suplementów diety. Wszczęliśmy postępowanie przeciwko Solgar Polska. Postawiliśmy również zarzuty dwom menadżerom z tej firmy, którzy mogli być bezpośrednio odpowiedzialni za kwestionowane ustalenia.

Solgar to dystrybutor suplementów diety, m.in.:

  • witamin,
  • ziół,
  • mikroelementów.

UOKiK przeszukał już siedzibę firmy w sprawie zmowy cenowej

Jak ustalił UOKiK przedsiębiorca ustalał z kontrahentami wysokość minimalnej ceny odsprzedaży.

Urząd prowadził przeszukanie w siedzibie firmy i zdobył dowody, m.in. korespondencję mailową, że przedsiębiorca mógł ustalać ze swoimi kontrahentami – sprzedawcami detalicznymi – stosowanie minimalnych cen odsprzedaży suplementów diety. W efekcie mogło dojść do sytuacji, że konsumenci nie mogli kupić tych produktów taniej niż cena ustalona odgórnie.

Niedozwolone praktyki miały się rozpocząć jeszcze w 2010 r.:

Solgar Polska monitorowała stosowanie ustalonych cen i interweniowała, jeżeli suplementy były sprzedawane taniej. Początkowo przedstawiciele spółki wzywali do zmiany stawek, następnie mogli odebrać możliwość zamawiania suplementów na preferencyjnych warunkach, a w niektórych przypadkach mogło również dochodzić do wypowiedzenia umowy o współpracę.

Zgodnie z prawem antymonopolowym przedsiębiorcy (działający na różnych szczeblach obrotu, czyli np. producent – hurtownik, dystrybutor – sprzedawca) nie mogą ustalać minimalnych lub sztywnych cen odsprzedaży produktów przez przedsiębiorców działających na różnych szczeblach obrotu.

Innymi słowy – sprzedawcy mają zapewnioną swobodę kształtowania polityki cenowej.

polecane: FLESZ: Koniec zatorów płatniczych? Duże ułatwienie dla małych firm

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3