Trzy czarno-białe zdjęcia odnalezione w prywatnym archiwum naszego czytelnika nie mogły nie trafić do "Albumu". O pomoc w ich rozszyfrowaniu zwróciliśmy się do Stanisława Sitarka. Dzięki jego ogromnej wiedzy, dotyczącej dziejów bydgoskiej komunikacji, udało się odtworzyć fragment historii taboru miejskiego z lat 40. i 50.
Już w kwietniu 1945 roku na ulice Bydgoszczy wyjechały pierwsze tramwaje i autobusy. W sumie bydgoszczanie mogli korzystać wówczas z trzech linii tramwajowych i dwóch autobusowych.
Z każdym rokiem przybywało mieszkańców, więc i potrzeby komunikacyjne rosły. W 1949 r. czynne były już cztery linie tramwajowe; tego roku zmieniono ich oznakowanie z literowego na cyfrowe. Zwiększyła się też liczba nowych połączeń autobusowych. Dwie kolejne linie uruchomiono na początku lat 50.
Zdjęcie autobusu z przyczepą, który kursował z Huty Szkła (po fabryce pozostały już tylko fragmenty ruin) do Babiej Wsi zostało zrobione w 1948 r.
- To była linia nr 1 - opowiada pan Sitarek. - Zlikwidowano ją w 1953 roku, kiedy oddano do eksploatacji linię tramwajową "Brda". Tory prowadziły na Glinki, do Łęgnowa i na Kapuściska. Nie było sensu utrzymywać komunikacji autobusowej.
Autobus z przyczepą stoi na Babiej Wsi (w tle widać zbudowane przed wojną domy). Niestety, nie wiemy, kto pozuje do zdjęcia. Może ktoś z Czytelników rozpozna tych panów.
Od 1953 r. zakłady funkcjonowały jako samodzielne przedsiębiorstwo pod nazwą "Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Bydgoszczy". Rok później w kronice firmy zapisano, że komunikacja miejska przewiozła 42 mln pasażerów.
Początek historii bydgoskiej komunikacji przypada na 1888 r. 26 stycznia tego roku Zarząd Miasta pozytywnie zaopiniował projekt budowy i eksploatacji linii tramwajów konnych. Autobusy pojawiły się dopiero w latach 30. XX wieku. 10 października 1936 r. uruchomiono pierwszą linię autobusową na trasie Osiedle Gdańskie- Dworzec PKP. Linię obsługiwały wozy marki Fiat, do których nadwozia produkowano w Bydgoszczy.
Biznes

Rok 1958 to w dziejach bydgoskiej komunikacji znacząca data. Wtedy miasto otrzymało pierwszą partię nowiuteńkich autobusów marki "San". Jeden z wozów obsługiwał linię nr 9. Autobus kursował między Osiedlem Leśnym a ulicą 3 Maja. Przystanek znajdował się u wylotu ul. Krasińskiego, co widać na zdjęciu.
Zaraz po wojnie funkcjonowały tylko dwie linie autobusowe. Dziesięć lat później było już pięć tras autobusowych. Zanim miasto otrzymało nowe wozy typu "San", pasażerów woziły małe "Stary" oraz kupione w latach 40. autobusy "Büssing" i "Klokner".
- Zajezdnia autobusowa znajdowała się przy ulicy Jagiellońskiej, obok gazowni. Fotografia, na której widać cztery wozy prawdopodobnie pochodzi z 1958 r. Wtedy firma obchodziła 70-lecie istnienia, a zdjęcie zostało zrobione przy okazji jubileuszu - mówi Stanisław Sitarek.
Zajezdnię przy gazowni zlikwidowano w 1966 r., choć teren nadal pozostał w gestii MZK. W tym samym roku Bydgoszcz otrzymała pierwszą partię (26 sztuk) autobusów typu "Jelcz 706" (popularnie nazywane były "ogórkami"). Samochody wyposażono w radiotelefony.
***
Osoby zainteresowane historią miejskiego taboru informujemy, że przy Towarzystwie Miłośników Miasta Bydgoszczy działa Sekcja Komunikacji Miejskiej.