Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W czasie epidemii "prawidłowe zrealizowanie" wyborów będzie "zagrożone". Miasta apelują do Państwowej Komisji Wyborczej

mc
Polskapress
Związek Miast Polskich, którego członkiem jest również Bydgoszcz i Związek Metropolii Polskich zwróciły się do PKW.

- W związku ze zbliżającymi się wyborami Prezydenta RP wyznaczonymi na dzień 10 maja br. chcielibyśmy zwrócić uwagę, że wybory to nie tylko kampania i dzień głosowania ale również związane z ich przygotowaniem prace techniczno-organizacyjne (trwające wiele tygodni). Wiele z tych czynności realizują jednostki samorządu terytorialnego. Nie są to zadania własne gmin. Należą do kategorii zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, na której spoczywa odpowiedzialność za ich przebieg i organizację - piszą prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz i Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku.

- Czujemy się w obowiązku zwrócenia uwagi, że w okolicznościach zaistniałego zagrożenia epidemicznego, ich prawidłowe zrealizowanie, przy jednoczesnym zachowaniu sztywnych terminów kalendarza wyborczego, będzie zagrożone - wskazują samorządowcy.

Koronawirus w kujawsko-pomorskiem - raport na żywo

Wśród problemów, które wymagają pilnych odpowiedzi prezesi korporacji samorządowych wskazują m. in. kompletowanie składów obwodowych komisji wyborczych, szkolenia, zabezpieczenie wyborców i członków obwodowych komisji wyborczych, zabezpieczenie i zapewnienie punków do głosowania, kwarantannę wyborców czy obsługę wyborów.

Samorządowcy wskazują, że uzyskanie stanowiska Państwowej Komisji Wyborczej w sprawach wskazanych w wystąpieniu jest dla urzędów miast niezbędne dla prawidłowego przygotowania i przeprowadzenia wyborów prezydenta RP. Deklarują również współpracę i gotowość podjęcia rozmów z PKW.

Śledź na bieżąco sytuację w kraju

W wystąpieniu samorządowcy zamieścili wnioski z analizy sytuacji przed wyborami zwracając uwagę na najważniejsze problemy. Tadeusz Truskolaski.

1. Kompletowanie składów obwodowych komisji wyborczych (OKW) - strach ludzi przed zarażeniem może spowodować problemy ze skompletowaniem składu komisji wyborczych. Deklaracje do pracy w komisjach były odbierane przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego i w chwili obecnej powinny zostać potwierdzone. Jednak od ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego praktycznie brak jest zgłoszeń wyborców do prac w komisjach, co powoduje, że nawet uzupełnienie ich składu
w trybie art. 182 § 8c Kodeksu wyborczego, może być problemem dla komisarzy wyborczych. Termin na zgłoszenia do OKW mija 10 kwietnia. Realnie patrząc termin ten jest nie do dotrzymania. Spodziewamy się licznych trudności w zapewnieniu bezpiecznego głosowania zarówno wyborcom, jak i członkom OKW. Członkowie OKW będą musieli (poza wykonywaniem swoich obowiązków) dbać o dezynfekcję używanych przez wyborców długopisów i innych urządzeń; zapewnić, by do lokalu wyborczego wchodziła tylko dopuszczalna liczba osób; pilnować zachowania stosownej - co najmniej 1,5 m odległości) pomiędzy wszystkimi osobami przebywającymi w lokalu wyborczym. Zwracamy uwagę, że obowiązujące przepisy nie dają podstaw prawnych do niewpuszczania/usuwania z lokali wyborczych osób chorych. Problematyczny jest też dostęp do dokumentów papierowych – dotykanie ich przez osoby ewentualnie zarażone.
2. Szkolenia - jeżeli udałoby się skutecznie powołać komisje obwodowe przez Komisarza Wyborczego, koniecznym jest przeprowadzenie ich pierwszych spotkań
i szkoleń oraz oddelegowania do ich przeprowadzenia urzędników gminnych. Obecnie obowiązujące obostrzenia bardzo utrudnią lub wręcz uniemożliwią organizacje tych wydarzeń. Ze względu na fakt, że wybór przewodniczących
i zastępców musi nastąpić spośród grona powołanych członków, spotkania te muszą odbyć się z ich bezpośrednim udziałem. Biorąc pod uwagę kalendarz wyborczy spotkania te powinny być realnie przeprowadzone pomiędzy 24 a 29 kwietnia. Na chwilę obecna miasta nie mają żadnych informacji czy przewidziana jest inna forma szkoleń i organizacji pierwszych spotkań. Biorąc pod uwagę ustawowe terminy wynikające z kalendarza wyborczego ewentualne przeprowadzenie indywidualnych spotkań i szkoleń dla każdej komisji osobno jest nierealne fizycznie i czasowo.
3. Obsługa wyborów- poza obwodowymi komisjami wyborczymi do przeprowadzenia wyborów potrzebna jest duża liczba osób do obsługi jak np. operatorzy informatyczni, gospodarze lokali - nie ma możliwości zmuszenia ludzi aby zajęli się tymi zadaniami, a w obecnej sytuacji nikt nie chce rozmawiać na ten temat.
4. Zabezpieczenie wyborców i członków obwodowych komisji wyborczych -
w chwili obecnej nie ma żadnych wiążących informacji, w jaki sposób podczas głosowania mają być zabezpieczeni członkowie komisji oraz sami wyborcy. Nawet po wydaniu takich wytycznych, trudno będzie je odpowiedzialnie zastosować wobec wyborców - osób starszych, w podeszłym wieku i w różnym stanie zdrowia. Bardzo często udział w wyborach tych osób, podyktowany jest poczuciem obowiązku i w związku z tym mogą realnie nie ocenić sytuacji zagrożenia zdrowotnego.
5. Zabezpieczenie i zapewnienie punktów do głosowania - w chwili obecnej nie ma żadnych wiążących informacji w jaki sposób mają być zabezpieczone placówki (i ich pracownicy), w których będą organizowane lokale wyborcze. Większość lokali mieści się w placówkach oświatowych - podczas głosowania do lokali wyborczych przybędzie kilkaset osób. Obecnie jednostki te są zamknięte i nie wiadomo kiedy będą czynne – uniemożliwia to poczynienie uzgodnień dotyczących urządzenia
w nich siedzib OKW, w tym dostarczenie urn wyborczych. Pojawia się problem, czy placówki oświatowe, w których 10 maja przeprowadzi się wybory, będą mogły bezpiecznie - już następnego dnia w poniedziałek - przyjąć uczniów. Czy Sanepid przeprowadzi dezynfekcje? Jednego dnia w wielu lokalach? Należy liczyć się także
z tym, że podmioty niepubliczne, które udostępniają swoje nieruchomości w celu utworzenia tam lokali OKW, ze względu na zagrożenie epidemiczne odmówią udostępnienia swojej nieruchomości.
6. Odrębne obwody głosowania - w jaki sposób osobom przebywającym w szpitalach
i domach pomocy społecznej będzie zagwarantowane prawo do głosowania? Czy kierownicy domów pomocy społecznej (gdzie mieszkają osoby z grupy największego ryzyka) i szpitali, w tym mających pacjentów z koronawirusem, cofną zgodę na utworzenie w ich placówkach odwodu głosowania?
7. Kwarantanna wyborców - jak zostanie zapewniona możliwość korzystania z praw wyborczych osób przebywających w kwarantannie?
8. Ograniczona liczba urzędników samorządowych - przygotowania do wyborów,
a następnie ich przeprowadzenie wymaga zaangażowania ogromnej liczby urzędników, zarówno ewidencji ludności, jak i wszystkich tych, którzy obsługują obwodowe komisje wyborcze, zajmują się zamówieniami i sprawami obsługi technicznej. Wszystkie te osoby odpowiadają za wybrany obszar działań. Nieznany jest okres realnego zagrożenia wirusem, stąd nieznany jest też termin ograniczenia funkcjonowania urzędów i innych instytucji. Ograniczenie funkcjonowania instytucji publicznych utrudni lub wręcz uniemożliwi realizację zadań wyborczych. Każda
z nich jest realnie narażona na występujące zagrożenie i w każdej chwili może dojść do sytuacji konieczności ogłoszenia kwarantanny dla współpracowników. Może to wystąpić nawet bezpośrednio przed samym głosowaniem. Duże absencje pracowników stanowią zagrożenie terminowego wykonania czynności związanych np. z: przyjęciem i realizacją wniosków o dopisanie do spisu wyborców bądź rejestru wyborców, wydaniem zaświadczenia o prawie do głosowania, czyli zapewnienie obywatelom pełnej realizacji ich praw wyborczych. Bez pracowników urzędu gminy/miasta nie jest możliwe prawidłowe przygotowanie i przeprowadzenie wyborów. Już w chwili obecnej urzędy pracują w zmniejszonej obsadzie związanej m.in. z zamknięciem placówek oświatowych.
9. Współpraca z komisarzami wyborczymi - w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w pracy urzędów utrudnione jest i będzie współdziałanie z komisarzami wyborczymi, delagaturami biura wyborczego, urzędnikami wyborczymi i innymi podmiotami, które jest niezbędne dla prawidłowego wykonywania zadań wyborczych.
10. Obsługa pełnomocnictw do głosowania - zgodnie z art. 56 § 5 w zw. z art. 56 § 1 Kodeksu wyborczego pełnomocnictwo jest sporządzane „w miejscu zamieszkania wyborcy udzielającego pełnomocnictwa, przed wójtem lub innym upoważnionym pracownikiem urzędu gminy”. Przykładowo w Łodzi podczas ostatnich wyborów sporządzono 379 aktów pełnomocnictwa do głosowania z czego 374 w miejscu pobytu wyborców. W sytuacji zagrożenia epidemicznego wirusem COVID-19 istnieje obawa, że w takie pełnomocnictwa nie będą sporządzane. Należy się spodziewać, że również po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego osoby niepełnosprawne lub te, które w dniu wyborów ukończyły 75 lat, a także gminni urzędnicy mogą - z obawy o swoje zdrowie - będą odmawiać uczestniczenia w tych czynnościach.
Obsługa glosowania korespondencyjnego oraz dostarczanie pakietów wyborczych u wyborców niepełnosprawnych - pakiet wyborczy doręcza się wyłącznie do rąk własnych wyborcy niepełnosprawnego, po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość i pisemnym pokwitowaniu odbioru. Problemem jest, nie tylko w tym przypadku, ograniczenie funkcjonowania Poczty Polskiej.
11. Sporządzenie spisu wyborców - Spis wyborców gmina sporządza 17 kwietnia (19 kwietnia to niedziela). Po tym terminie go aktualizuje, aż do piątku 8 maja. Spis wyborców przygotowują pracownicy – urzędnicy – ludzie, w zabezpieczonych systemach informatycznych. Dopisują, wykreślają wyborców. Dzisiaj tych ludzi nie ma w Urzędzie. Korzystają ze świadczenia opiekuńczego, są też osoby na zaległych urlopach czy zwolnieniach lekarskich. Spisu wyborców nie można przygotować pracując zdalnie, ponieważ systemy muszą funkcjonować w bezpiecznym środowisku informatycznym. Prawdopodobnie dzieci zostaną w domach do 14 kwietnia, czyli ich rodzice również. Przez dwa tygodnie po Świętach Wielkanocnych– pracownicy nie zdążą wykonać wszystkich czynności związanych ze sporządzaniem spisu – na które przeznaczono dwa miesiące
12. Wydawanie zaświadczeń do głosowania – wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć pisemnie, telefaksem lub mailowo, ale odebrać tylko osobiście lub przez upoważnioną pisemnie osobę, co wymusza konieczność wizyty w urzędzie, które ograniczają teraz osobisty wstęp mieszkańców do urzędów i nie wiadomo, kiedy to się zmieni. Z tego samego względu (ograniczonej dostępności urzędów) wystąpią utrudnienia w składaniu wniosków o dopisanie do rejestru wyborców.
13. (ewentualna) Druga tura wyborów - jak zorganizować II turę wyborów (14 dni później) w sytuacji, w której okaże się, że np. znaczący procent osób pracujących przy wyborach (członkowie OKW, operatorzy oraz pracownicy urzędów) zostało zakażonych podczas tej pracy? Problemem będzie organizacja II tury wyborów nawet w przypadku, gdy będzie to dotyczyło tylko 30% osób zaangażowanych przy wyborach w I turze.
14. Wysokość dotacji - wysokość otrzymanej dotacji przewiduje tylko standardowe wydatki na pokrycie kosztów realizacji wszystkich zadań. Wydatki związane
z obecną sytuacją (przy obecnych cenach) na zakup chociażby płynów dezynfekujących, maseczek, rękawiczek i innych środków - w dotacji nie są uwzględnione. Nie ma również żadnej informacji, że tak się stanie.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W czasie epidemii "prawidłowe zrealizowanie" wyborów będzie "zagrożone". Miasta apelują do Państwowej Komisji Wyborczej - Express Bydgoski

Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska