W literaturze brak jest jednoznacznej definicji telepracy. Przyjmuje się, że polega ona na wykonywaniu obowiązków służbowych z dala od siedziby pracodawcy - za pomocą komputerów i telefonu.
Jaka umowa?
Podstawą jej świadczenia może być typowa umowa o pracę na czas określony lub nieokreślony. Ale spotyka się również inne stosunki umowne: na czas wykonywania określonego zajęcia, np. przy realizacji danego projektu, zatrudnienie na własny rachunek lub w charakterze podwykonawcy.
Osoba świadcząca pracę może być również wspólnikiem w spółce handlowej czy niezależnym kontrahentem zatrudnionym na podstawie zlecenia lub umowy o dzieło. Ta forma ma zastosowanie w działalności osób wykonujących wolne zawody, które oferują swoje usługi różnym firmom. W takiej sytuacji wykonujący usługę jest najczęściej zatrudniany na podstawie umowy o pracę i nie posiada prawnego statusu pracownika.
Rodzaje telepracy
Telepraca domowa to obowiązki zawodowe, które całkowicie lub częściowo są wykonywane w domu. Bywa również nazywana "telepracą w niepełnym wymiarze" ze względu na proporcje godzin pracy w domu.
Nomadic teleworking, czyli zatrudnienie w ramach umowy o pracę świadczoną na ogół poza siedzibą pracodawcy. Ten rodzaj obejmuje również telepracę ruchomą - w oddalonych miejscach kontrolowanych przez pracodawcę.
Telepraca w tzw. telecentrach wykonuje się w ramach sieci informatycznych między przedsiębiorstwami. Natomiast ad hoc teleworking to sytuacje, kiedy zatrudnieni pracują w biurze i tylko w sporadycznych sytuacjach robią to w domu.
Pozytywne skutki telepracy: ułatwienie pracy niepełnowymiarowej i skrócenie tygodnia pracy, dzielenie obowiązków służbowych między osoby, które dotychczas nie mogły być zatrudnione w pełnym wymiarze oraz zwiększenie aktywności osób niepełnosprawnych.
Ujemną stroną jest zaś niepewność stałości zatrudnienia, prowadząca do braku bezpieczeństwa ekonomicznego.
Nie ulega wątpliwości, że telepraca stanie się powszechną formą zatrudnienia w obecnym stuleciu. Przemawia za tym zastosowanie nowoczesnych technologii telekomunikacyjnych. Telepraca podlega szybko postępującym przemianom. Służą temu nie tylko komputery czy faksy, ale jest to także przekazywanie i zarządzanie informacjami przez systemy elektroniczne, wykorzystujące Internet, telefonię komórkową, cyfrową oraz teletransmisje dźwięku i obrazu.
