Paweł Makowiecki - Towarzystwo Współpracy Transgranicznej
Niespełna dwa lata temu opublikowaliśmy list otwarty, w którym postulowaliśmy, aby z pieniędzy niewykorzystanych na budowę lotniska przeznaczyć jak największą część na infrastrukturę kolejową i na budowę centrów logistycznych, które obsługiwałyby ruch kontenerowy z Chin. Zainwestowanie środków po lotnisku w kawałek asfaltu pomiędzy miejscowościami w regionie okazał się ważniejszy. Choć po spotkaniach z marszałkiem, wojewodą i partia rządzącą deklarowano, że na ten cel pójdzie ok. 40 mln euro (połowa pieniędzy przeznaczonych wcześniej na lotnisko) - w dokumentach nie znalazło to potwierdzenia. I tak dwa lata minęły. Sprawy poszły do przodu. Chińczycy budują się w Małaszewiczach w woj. lubelskim.
Oceniam, że choć przed nami jest ogromna i historyczna szansa, to nie widzę na razie kogoś, kto po stronie włodarzy jest w stanie ją wykorzystać. Zagrożenie jest takie, że mając możliwość rozwoju pod samym nosem, przepuścimy innych przed sobą. Przez zaniechanie. Korzyści przejmą inni a my na ich tle będziemy dalej się osłabiać, emigrować i wyjeżdżać. Może tak musi być: Dlaczegoś biedny. Boś głupi. Dlaczegoś głupi. Boś biedny.
Maciej Żywno - wicemarszałek, wojewoda podlaski w latach 2007-2014
Międzynarodowy ruch kolejowy i związana z tym infrastruktura to domena strony rządowej. Zarząd województwa liczy na dużą aktywność rządu w tej kwestii. Jeszcze jako wojewoda postawiłem na budowę granicznego przejścia w Siemianówce i widząc skalę, na jaką korzystają z niego obecnie firmy, oceniam, że to był dobry ruch. Przeprowadziliśmy także modernizację przejścia kolejowego w Kuźnicy. Uważam, że te prace należy kontynuować, ale też wesprzeć rozbudowę i modernizację sieci połączeń. I zgadzam się z opinią, że inwestycje PKP PLK są w naszym regionie spowolnione.
Samorząd województwa w strategii jego rozwoju przewidział rozwój tranzytu kolejowego i postawił w nowym Regionalnym Programie Operacyjnym na rewitalizację linii kolejowych. Dodatkowo trwają prace budowlane i przebudowy dróg przy przejściu kolejowym w Siemianówce i w założeniu mamy modernizację dróg wojewódzkich, by tę wewnętrzna sieć połączeń wzmocnić. Przypomnę, że RPOWP 2014-2020 przeznacza dla przedsiębiorców duże pieniądze na ich działania, a zatem liczymy na dobre projekty firm, które będą chciały wykorzystać nowy Szlak Jedwabny. Jesteśmy otwarci na współpracę.
Młodzi często pracują latem. Głównie bez umowy
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?