W ramach prac budowlanych rozbudowany zostanie odcinek drogi krajowej nr 22 od końca obwodnicy Chojnic do Czerska o długości ok. 22,5 km. Jest on wykonany z płyt betonowych przykrytych dywanikiem z nawierzchni bitumicznej.
Przyszły wykonawca zdejmie stare, jeszcze niemieckie płyty i zbuduje nową konstrukcję i nawierzchnię drogi dostosowanej do nośności 11,5 t/oś. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, powstanie droga dojazdowa, a także zatoki autobusowe, chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa wraz z miejscami odpoczynku i rekreacji rowerzystów.
Zakres przebudowy drogi krajowej z Czerska do Chojnic
Ponadto przebudowany zostanie most i kładka na Czerskiej Strudze, powstaną też przepusty pod drogami. Na trasie zbudowany zostanie również system odwodnienia ze zbiornikami na wody opadowe, kanał technologiczny, oświetlenie i ekrany akustyczne.
Wykonawcą prac jest firma Porr. Koszt zadania wyniesie ok. 167,2 mln zł. Prace budowlane potrwają do czerwca 2024 r.
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją.
Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Kiedy zacznie się rozbudowa drogi z Czerska do Chojnic?
Wykonawca rozpoczął przygotowania, ale trzeba jeszcze poczekać na wydanie decyzji zrid, czyli zezwalającej realizację inwestycji drogowej. - Jeszcze parę tygodni potrwa zanim rozpocznie się ta inwestycja - mówi "Pomorskiej" Piotr Michalski, starszy specjalista ds. komunikacji społecznej gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. - Zdecydowanie można jednak już teraz powiedzieć, że inwestycja ruszy latem.
Na pewno trzeba się będzie liczyć z utrudnieniami na drodze. Najprawdopodobniej połowa jezdni zajęta będzie pod prace budowlane, rozbiórkę, a drugą połową będzie się toczył ruch samochodowy.
Ważnym elementem inwestycji będzie budowa ścieżek pieszorowerowych wzdłuż całej 22-kilometrowej trasy. Ciąg umożliwi codzienną komunikację rowerzystom i pieszym. Nadrzędnym celem nie było powstanie ścieżki rowerowej dla turystów, dominowała troska o codzienne bezpieczeństwo użytkowników drogi posiadających rowery czy pieszych.
Inwestycja między Czerskiem a Chojnicami będzie najdłuższą budową drogi nr 22. Teraz, jak mówi Michalski, prawie cały przebieg drogi zostanie objęty przebudową. Teraz trwają prace budowlane za Człuchowem, na odcinku od granicy województw, realizowane są też dwa inne odcinki - kilkukilometrowy fragment, za Starogardem Gdańskim, w pobliżu Swarożyna oraz przed Malborkiem.
