W Toruniu drożeją bilety MZK. To nie koniec zmian

Katarzyna Fus [email protected]
wzrosną od przyszłego roku.
wzrosną od przyszłego roku. Lech Kamiński
Udostępnij:
Nawet senior zapłaci więcej za przejazd. Wprowadzenie nowych stawek to formalność. Miałyby obowiązywać już od stycznia 2012 r.

Szykują się podwyżki cen biletów MZK. Już od nowego roku. Nowością jest to, że miasto chce podnieść wiek uprawniający do bezpłatnych przejazdów z 65 do 70 lat.

2,7 zł, a nie 2,5 jak dotychczas, ma kosztować bilet normalny za przejazd w pojazdach Miejskiego Zakładu Komunikacji. Taką propozycję na najbliższej, czwartkowej sesji usłyszą toruńscy radni. Na obradach zaplanowano pierwsze czytanie. Przy obecnym układzie sił - koalicja Czasu gospodarzy, PiS i SLD - przegłosowanie uchwały jest tylko formalnością. Jeśli tak się stanie, nowy cennik wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r.

W górę inflacja i paliwo

Dlaczego urząd miasta chce podnieść opłaty? Urzędnicy uzasadniają ten krok wzrostem cen paliw i innych kosztów.

Od stycznia do września 2010 r. miejski przewoźnik przeznaczył na zakup paliwa 894 tys. zł. W analogicznym okresie tego roku wydał grubo ponad milion złotych. Miasto tłumaczy więc, że zwiększone wydatki musi pokryć w większym stopniu z kieszeni podatnika, także tego starszego.

- W Toruniu ostatnie podwyżki cen biletów za przejazd komunikacją miejską miały miejsce dwa lata temu - mówi Aleksandra Iżycka, rzecznik prezydenta Torunia. - Staramy się ich nie wprowadzać, ale sytuacja rynkowa wymusza na nas zmiany. Ze względu na rosnące koszty paliwa i inflację konieczny jest wzrost cen biletów od 2012 r. Ponadto, chcemy dostosować nasze zasady do przepisów obowiązujących w większości miast, stąd proponujemy wprowadzenie imiennego biletu seniora, który kosztowałby 30 zł rocznie.

Przeczytaj także: Mandat za przewożenie zwłok, czyli absurdy w komunikacji
Za darmo?Dopiero po 70. urodzinach

Chodzi o zmianę przepisów, które dotąd pozwalały na darmowe przejazdy miejską komunikacją osobom, które ukończyły 65 lat. Teraz bez kasowania biletów mieliby jeździć seniorzy od 70. roku życia. - W innych miastach takie uprawnienia przysługują pasażerom od 70. roku życia, zaś młodsi emeryci i renciści korzystają z biletów ulgowych - wyjaśnia Iżycka.

W Toruniu emeryci i renciści do 70. roku życia będą mogli korzystać z biletów ulgowych jednorazowych lub karnetów, a wszyscy w wieku 65-70 lat (w tym przedziale wiekowym mamy w Toruniu 7,5 tys. osób) - z biletów imiennych seniora. Za bilet na miesiąc seniorzy zapłacą 5 zł, półroczny - 20 zł, a za roczny - 30 zł. Zdaniem miejskich urzędników takie rozwiązanie znacznie mniej obciąży tę grupę pasażerów niż konieczność korzystania z ulgowych biletów miesięcznych, które kosztują 43,5 zł.

"Proponowana zmiana pozwoli ustalić rzeczywistą ilość osób w tym wieku, korzystających z komunikacji" - czytamy też w uzasadnieniu projektu uchwały. Dzięki tej zmianie do budżetu miasta trafi rocznie dodatkowe 230 tys. zł.

Sieciowe również w górę

To nie wszystko. Oprócz jednorazowych biletów zdrożeć mają też bilety sieciowe. Za miesięczny na jedną linię tramwajową mielibyśmy płacić 70 zł (obecnie 64 zł), a autobusową - 74 zł (teraz 68 zł), a na wszystkie linie - 87 zł (zamiast 80 zł). Podwyżka nie ominie też biletów jednodniowych. Zapłacimy za nie 11 zł, czyli o złotówkę więcej. Bez zmian - 40 zł - pozostanie karnet na tydzień.

Kolejną nowością - tym razem w uchwale dotyczącej zasad korzystania z komunikacji miejskiej - będą darmowe przejazdy dla właścicieli lub współwłaścicieli aut. Kiedy możemy liczyć na taką promocję? Tylko jeden dzień w roku, a konkretnie 22 września, kiedy przypada Europejski Dzień bez Samochodu. Na takie rozwiązanie zdecydowały się też inne miasta. Wszystko po to, by promować ekologiczny styl życia.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

z
zuma
A może tak dla odmiany radni nie przyjmą tej podwyżki? To tak już na poczet kolejnych wyborów
M
MM
"Kolejną nowością - tym razem w uchwale dotyczącej zasad korzystania z komunikacji miejskiej - będą darmowe przejazdy dla właścicieli lub współwłaścicieli aut. Kiedy możemy liczyć na taką promocję? Tylko jeden dzień w roku, a konkretnie 22 września, kiedy przypada Europejski Dzień bez Samochodu. Na takie rozwiązanie zdecydowały się też inne miasta. Wszystko po to, by promować ekologiczny styl życia."

bleh! poprawna politycznie hołota...

takie coś powinno być w czasie Juwenaliów za okazaniem legitymacji studenckiej! jakoś w Bydgoszczy w Juwenalia studenci jeżdżą za darmo

do tego w Bydgoszczy po torach nie jeżdżą złomy tylko szybkie, nowoczesne tramwaje; kursują często, a nie co 40 minut...
g
gość
a co-autobus miał przefrunąć czy jak? korki były i będą!!!! jak komuś nie pasuje-niech jeździ rowerem

nie nie miał przefrunąć ,dla usprawnienia komunikacji buduje się bus pasy,nie robi się remontów kilku głównych ulic osiedla w jednym czasie,ale Ty tego nie zrozumiesz tak jak i obecna władza zasiadająca na stołkach
G
Gość
a co-autobus miał przefrunąć czy jak? korki były i będą!!!! jak komuś nie pasuje-niech jeździ rowerem
K
Karolina
Bilety drożeją, a autobusy stoją w ogromnych korkach - spóźnienia ok. 50 min. autobusu nr 11 w piątki po południu powoli stają się normą... Mam płacić 2,70 za 1,5-godzinny powrót z pracy z Czerniewic na Rapaka?
m
mc
Czy mi się wydaje, czy po tej zmianie bilety MZK w Toruniu będą NAJDROŻSZE W POLSCE?

Bardzo to "oryginalne" jak na takie średniej wielkości miasto, w którym autobusy stoją i tak cały czas w korkach... jaki miałby być sens jeżdżenia nimi w dodatku za tak absurdalne pieniądze???

I czy kiedyś doczekamy się jakichkolwiek zmian DLA KLIENTÓW? Karta miejska (jak chociażby w Bydgoszczy)? Bus-pasy dające autobusom przewagę nad zwykłymi samochodami? Automaty z biletami na choćby największych przystankach? Bilety 24-godzinne (ważne przez dobę od skasowania) zamiast idiotycznych "jednodniowych"?

Skoro na czele Rady Miasta stoi koalicja ugrupować stricte socjalistycznych (SLD i PiS) to może wypadałoby jednak ZROBIĆ coś dla ludności, zamiast tylko obiecywać jak to oni się o mieszkańców troszczą...

Może zróbmy od razu bilety po 5zł (będzie łatwiej wydawać resztę) i wybudujmy więcej ośmieszających Toruń pomników???

żenada...
e
edek
Pytanie czy szefostwo ustalając strategię rozwoju komunikacji miejskiej w Toruniu - o ile takowa istnieje - zakładało,że ceny paliw będą spadać? To by tłumaczyło determinację, z jaką wciela w życie rozwój taboru autobusowego i totalne zaniedbanie rozwoju szybkiego i ekologicznego transportu tramwajami. W ciągu ostatnich 20 lat nie zbudowano w Toruniu ani jednej linii... po prostu wstyd i żenada.

Tramwaj do umk budują już chyba dwie kadencje prezydenta miasta ,no ale może w trzeciej się uda, nie mają żadnej strategii a jedyne co umieją to likwidować , tak zlikwidowali tory na Chełmińskiej bo niby tramwaj niepotrzebny ,a wystarczy popatrzeć jak dziś tamte rejony się rozbudowały i świetnie małymi kosztami prawie całe chełmińskie i koniuchy można byłoby skomunikować tramwajem z centrum i dalej ,wschodnia następna likwidacja torów w zamian nic tylko plany odległe i pewnie nie doczekają się realizacji
G
GOŚĆ
drożeje w Toruniu wszystko tylko, jak przed wyborami samorządowymi wytykano błędy towarzyszowi to jakoś gazety i wyborcy nie potrafili towarzysza zdjąć ze stołka a teraz pretensje, macie to czego chcieliście, a wracając do komunikacji w Toruniu to wystarczy pójść na pierwszy lepszy przystanek i zobaczyć jak jadą stadami linie przykłady,o tej samej porze 19,21; 22,25,27; 26,34,40(nawet nie mają odstępów 5 minutowych),pierwszy jedzie zapchany do granic możliwości następne prawie puste, no ale po co zajmować się rozkładem,jak i tak wyciągnie się pieniążki od miasta i użytkowników
t
tadek
Dlaczego nie mozna wprowadzic biletu sieciowego na kwartal, pol roku lub rok. Tak jak dla sieniora to dla pozostalych uzytkownikow tez: studenci i pracownicy. Oczywiscie powinien byc wtedy odpowiednio tanszy od miesiecznej sieciowki
m
m.
A czy po podwyżce autobusy będą wreszcie regularnie jeździć? Bez wykręcania się remontami, na 1 przystanek 27 na Wrzosach autobus potrafi przyjechać z 20-minutowym opóźnieniem, jak na pętlę dojadą 4 kolejne...
M
Michu
Pytanie czy szefostwo ustalając strategię rozwoju komunikacji miejskiej w Toruniu - o ile takowa istnieje - zakładało,że ceny paliw będą spadać? To by tłumaczyło determinację, z jaką wciela w życie rozwój taboru autobusowego i totalne zaniedbanie rozwoju szybkiego i ekologicznego transportu tramwajami. W ciągu ostatnich 20 lat nie zbudowano w Toruniu ani jednej linii... po prostu wstyd i żenada.
f
fred
2,7 niezależnie czy jadę 1 czy 12 przystanków, niezależnie czy jadę 1km czy 10.... tak to tylko w MZK Toruń!!! bo od taksówkarzy po PKP cena zależy od przejechanego dystansu tudzież czasu jazdy. Dziękuję, nie wsiadam do tego badziewia.
k
klucznik Gerwazy
Nie widzę związku między geotermami a komunikacja miejską. Widzę w tym tylko chorą zazdrość o zdolności organizacyjne. Komunikacja drożeje bo - jak już napisano - drożeje wszystko. Od paliwa po koszty pracy. I to wszystko. Czy skala podwyżki jest wielka? Nie wydaje mi się.
R
Rita
Jak już zmieniają to może wprowadziliby coś w rodzaju karty miejskiej - tak aby opłata była możliwa np. kartą bankomatową przez automat lub przez internet, nawet gotówką tylko, żeby nie stać w kolejkach po miesięczny.
T
TADEK
- No i walić w Toruniu ceny na maxa. Św.Tadeusz pokryje straty. W końcu geoterma przynosi wyjątkowe zyski, takie jak ropa w Libii, u Kadafiego ...
Dodaj ogłoszenie