
Kraje z najłagodniejszymi przepisami ruchu drogowego
Najmniej dotkliwe kary za drogowe ekscesy spotyka się w Albanii. Ten kraj ma jedne z najniższych mandatów za przekroczenie prędkości i najniższe kary za przejechanie na czerwonym świetle oraz używanie telefonu podczas jazdy. Na drugim miejscu uplasowała się Łotwa z równie niskimi karami. Trzeba jednak mieć na uwadze, że na łotewskich autostradach możemy jechać maksymalnie 90 km/h.
O fotoradary nie musimy się martwić u naszych południowych sąsiadów. Na Słowacji jest tylko 13 fotoradarów. Dla porównania u nas tylko w województwie opolskim jest ich 12, a w świętokrzyskim - 15.
Czesi najbardziej liberalnie podchodzą do kwestii prowadzenia pojazdu po alkoholu. Za taki wybryk grozi nam mandat w wysokości 19 euro, czyli ok. 85 zł. Tyle samo zapłacimy za przekroczenie prędkości. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że podobnie jak na Słowacji, obowiązuje tam zerowy limit alkoholu we krwi za kółkiem.
Wśród krajów z najłagodniejszymi przepisami znalazła się również Polska. Nie wiemy jednak, jak długo ten stan rzeczy się utrzyma.

Polskie realia
Obecnie taryfikator mandatów w Polsce jest ustalony z góry i kara za przekroczenie prędkości, nie jest uzależniona od zarobków.
Trwają prace nad nowelizacją przepisów, gdzie maksymalna grzywna za wykroczenia drogowe wyniesie 30 000 zł. Przekroczenie dozwolonego limitu o 30 km/h będzie skutkować karą do 5 000 zł.
- Wkrótce w Polsce zmieni się taryfikator mandatów. Kary, szczególnie za przekroczenie dopuszczalnego limitu prędkości i recydywę, wzrosną. Zmiany przybliżą Polskę do Europy, która od lat walczy z piratami drogowymi. Ubezpieczyciele zyskają dostęp do danych z CEPIK oraz historii mandatów i punktów karnych. Dzięki temu piraci drogowi zapłacą wyższe składki za OC - komentuje Daniel Bartosiewicz, ekspert rankomat.pl.
Na świecie co roku 1,25 mln osób ginie w wypadkach drogowych. W Polsce w 2020 roku miało miejsce 23 540 wypadków, w których zginęło 2 491 osób, a 26 643 odniosło obrażenia. W 90% winnym jest kierujący pojazdem, a niedostosowanie prędkości ruchu do warunków to przyczyna wypadku w 26% zdarzeń. Za 67% wypadków ze skutkiem śmiertelnym odpowiada prędkość.